Tento vynález má zachránit manuální převodovky, i v dobách hybridních aut

7.7.2017 | Petr Prokopec | 4 příspěvky

Manuální převodovky vyklízí pole a rozmach „elektrifikace” tomu jen přispívá. I hybridní auta ale mohou mít manuální řazení, ukazuje Schaeffler.

Manuální převodovky nemusí být hybridním vozů zcela zapovězeny, ostatně stačí si vzpomenout třeba na Hondu CR-Z. Jenže jejich použití je při snaze o optimální spojení souběhu chodu spalovacího a elektrického motoru komplikované, proto dnes výrobci snad bez výjimky sahají po CVT či dalších automatech. A s předpokladem dalšího rozmachu hybridizace malují ručnímu řazení v autech nehezkou budoucnost. Německý dodavatel automobilových komponentů, firma Schaeffler, ale říká, že má řešení, který manuály i za takových okolností udrží při životě.

Dle této společnosti je sice budoucnost spojena s elektrifikací, nicméně „klasický spalovací motor bude ještě hezkých pár let hrát významnou roli“. Proto Schaeffler již dlouho pracuje na vývoji modulu, kterému říká jednoduše P2. Ten je navržen tak, aby se vešel mezi běžnou pohonnou jednotku a převodovku, ideální je hlavně u vozů s napříč uloženým agregátem. Zároveň může být do aut instalován i zpětně, neboť jeho rozměry jsou, přestože součástí modulu je i elektromotor a dvojice spojek, malé.

Dosud modul P2 počítal pouze s automatickými převodovkami, nově Schaeffler přichází také s manuální variantou. Ta v případě elektromotoru zatím počítá s výkonem pouze 12 kW/16 koní, což je poměrně razantní sešup vůči verzi pro automaty, kde elektrický agregát mohl dávat až 80 kW/109 koní. Firma ovšem dodává, že na silnějších provedeních se již pracuje, přičemž modul P2 je uzpůsoben tak, aby zvládl elektromotory naladěné až na 100 kW/136 koní.

Dvojice spojek zůstává u modulu P2 pro manuály zachována, přičemž jedna má na starosti především rozpojování motoru a převodovky. Druhá je pak určena ke zjemnění vibrací při opětovném nastartování pohonné jednotky. Díky tomu je možné počítat s jízdou čistě na elektřinu v nízkých rychlostech nebo během parkování. Systém kromě toho umožňuje i „plachtění“, tedy odpojení spalovacího agregátu kupříkladu při jízdě z kopce, ovšem zatím jen do rychlostí 50 km/h.

I v tomto ohledu lze očekávat zlepšení, u automatů je „plachtění“ možné až do rychlosti 160 km/h. Kromě toho v jejich případě modul P2 zvládá u spalovacího motoru pobrat až 800 Nm. Celkovou spotřebu pak může snížit až o 22 procent, což je jen o chlup lepší výsledek než u manuálů, kde je úspora maximálně 20procentní.

Systém pracuje na bázi 48voltového elektrického okruhu, což rozmachu v dnešních autech příliš nenahrává (vzpomenout můžeme snad jen na Audi SQ7), nicméně do budoucna s ním počítají prakticky všichni výrobci. Schaeffler navíc opět dodává, že i touto technologií lze již vyrobená auta osadit zpětně - kabeláž systému je totiž o 75 procent menší než u 12voltových okruhů, což usnadňuje manipulací s ní a zároveň i snižuje hmotnost vozu.

Ve finále lze zmínit ještě jednu výhodu modulu P2, jíž je rekuperace brzdné energie. Ta je následně skladována v 48voltových bateriích a může být využita třeba na ono elektrické parkování. Tím nám informace končí, přičemž jsme zvědavi, kdy a zda k rozšíření modulu P2 dojde. „Jemné hybridy” se skutečně zdají být blízkou budoucností automobilového pohonu a spojení s manuálním řazením může jejich rozmachu jen prospět - ať už kvůli tomu, že někteří na ruční řazení nedají dopustit, tak kvůli tomu, že jde zkrátka o levnější řešení...

Tento vynález má zachránit manuální převodovky, i v dobách hybridních aut - 1 - Schaeffler P2 modul prvni foto 01Tento vynález má zachránit manuální převodovky, i v dobách hybridních aut - 2 - Schaeffler P2 modul prvni foto 02Tento vynález má zachránit manuální převodovky, i v dobách hybridních aut - 3 - Schaeffler P2 modul prvni foto 03
Německá firma Schaeffler představila modul P2, který je určen ke spárování hybridní techniky a manuální převodovky

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama