Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům
12.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektromobily jsou drahé a nepraktické, obojí je ale dáno hlavně limity dnešních akumulátorů. V jiných ohledech mají své výhody a nejsou zanedbatelné.
Nebude novinkou, když napíšeme, že na Autoforum.cz se na budoucnost elektromobilů díváme velmi střízlivě. Není to projev zabedněnosti či zatvrzelému odporu proti čemukoli novému, ale ryzího realismu - elektrická auta se od počátku své existence potýkají s velkým limitem jménem akumulátory, který dosud nebyl uspokojivě odstraněn. Akumulátory jsou drahé, potýkají se s omezenou životností a obtížnou recyklovatelností, mají velmi nízkou energetickou hustotu a není jednoduché je rychle a efektivně nabíjet, ne s ohledem na potřeby automobilů.
Kdyby alespoň některá z těchto omezení zcela zmizela, bude výhled elektrických na lepší zítřky přece jen růžovější, přes různé dílčí posuny ale nelze elektrická auta srovnat s těmi konvenčními ani z hlediska celkové efektivity, ani z hlediska praktické využitelnosti. Škraloup na jejich image jim navíc přidává umělé zvýhodňování na úkor ostatních druhů pohonů - i v Praze mohou elektromobily zdarma stát v jakýchkoliv „modrých zónách” - navíc obvykle za peníze všech těch, kteří je nekupují. A to za situace, kdy beztak nejsou tak čisté, jak se tváří.
To ale v žádném případě neznamená, že by po technické stránce neměly výhody. Naopak, ve srovnání s autem se spalovacím motorem mají mnoho předností, které konvenční auta nemají jak vyrovnat. Pět hlavní shrnul náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained - o některých jsme už psali, zcela nebo částečně, jiné jsou nové, ale neméně zajímavé. Tady jsou.
1. Točivý moment od 0 otáček
Spalovací motory potřebují určité otáčky k tomu, aby nabídly maximum točivého momentu. U turbodieselů je to třeba 1 800, u atmosférických benzínů klidně 4 000, podstatné je, že to není málo. Elektromotor má naopak největší sílu v nulových otáčkách, tj. ve chvíli, kdy se začíná točit, a s rostoucími otáčkami jeho točivý moment klesá. Důvodům jsme se detailně věnovali před pár měsíci.


2. Žádná složitá převodovka
Je jedno, jestli máte automat, dvouspojku nebo manuál, převodovka u auta se spalovacím motorem je vždycky složitá věc, která se při špatném zacházení může porouchat a oprava je pak drahá. Elektromobily ale v podstatě žádnou převodovku nepotřebují, protože využitelný rozsah jejich otáček je násobně vyšší než u spalovacích motorů. Ve skutečnosti jim do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy vozu stačí jeden stálý převod a diferenciál.
Případně, pokud můžete do auta umístit dva elektromotory na jednu nápravu, nepotřebujete ani ten diferenciál - jeden elektromotor bude přes jeden stálý převod pohánět jedno kolo a elektronika se postará o vektorování točivého momentu. Jistě, pro vyšší rychlosti se převodovka může hodit a může být klidně i manuální, ale pro běžné silniční elektromobily stačí jeden stálý, či nanejvýš dva převody. Je to levnější a šetří to hmotnost.
3. Přesnější ovládání „plynu”
U aut s benzínovým spalovacím motorem pedál plynu ovládá škrticí klapku, která do motoru pouští vzduch, v závislosti na tom je dávkováno palivo a podle toho podává motor výkon. Jenže pootevření škrticí klapky o 10 % nemá vždy stejný vliv na zvýšení průtoku vzduchu. Je to patrné zejména u přeplňovaných motorů a v závislosti na otáčkách.
Když v příliš nízkých otáčkách řádně sešlápnete plyn třeba z nuly na půlku, dočkáte se jen velké prodlevy a až pak auto vystřelí, jako byste vepře plácli přes zadnici. Ve vyšších otáčkách, když je turbo roztočené a vy změníte otevření škrticí klapky třeba z 40 na 80 %, prodleva je vždycky výrazně menší, často běžným řidičem sotva postřehnutelná.
U elektromobilu tomu je jinak - reakce na plynový pedál jsou okamžité a vždycky stejné, příp. závislé na nastavení elektroniky. Také je u elektromobilu mnohem snazší přesněji ovládat trakci, resp. že protiprokluz může přesněji zasahovat a regulovat prokluz kol při rozjezdu. Nemusí zavírat škrticí klapku a používat brzdy, jen do elektromotoru pošle jiné množství proudu. Ve výsledku tak jsou i ostré rozjezdy s elektromobily maximálně efektivní - proto také Teslu máloco porazí ve zrychlení na stovku - a protiprokluz při činnosti nepůsobí tak rušivě.
4. Menší náchylnost k vadnutí brzd, delší životnost brzd
Samozřejmě i u elektromobilu můžete uvařit brzdy, zejména protože bývají těžké. Ve většině jízdních situací to ale bude elektromotor, který bude poskytovat nejvíc brzdné síly, protože bude fungovat jako generátor pro dobíjení baterií. A odpor, který v něm tímto vznikne, bude v řadě situací sám o sobě stačit k dostatečnému zpomalení vozidla. Jistě, v konvenčním autě taky můžete brzdit motorem, ale slyšeli jste o autě, kterému by vydrželo sériové brzdové obložení 644 tisíc km a nebylo by elektrické?
5. Variabilita v uložení baterií
Jak jsme již zmínili, samotné akumulátory jsou pro rozvoj elektromobilů brzdou, také ale mají svou výhodu. V konvenčním autě můžete mít motor na různých místech, ale vždycky bude mít nějakou velikost, nějaký tvar a nějakou váhu. Navíc je to jeden kus, nemůžete ho rozdělit na více malých. Baterie elektromobilů však jsou tvořeny malými články a jak je poskládáte, je jen na konstruktérech. Mohou být umístěny v jednom velkém balíku někam před zadní nápravu nebo na střed auta, čímž dosáhnete dobrého rozložení hmotnosti. Anebo můžete tenhle balík vyrobit placatý jako Tesla, umístit ho pod podlahu a kromě dobrého rozložení hmotnosti také mít za cenu vyšší podlahy v interiéru těžiště vozu velmi nízko. Spalovací motor pod podlahou má dnes jinak snad jen Toyota Previa...
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
