Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům
12.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektromobily jsou drahé a nepraktické, obojí je ale dáno hlavně limity dnešních akumulátorů. V jiných ohledech mají své výhody a nejsou zanedbatelné.
Nebude novinkou, když napíšeme, že na Autoforum.cz se na budoucnost elektromobilů díváme velmi střízlivě. Není to projev zabedněnosti či zatvrzelému odporu proti čemukoli novému, ale ryzího realismu - elektrická auta se od počátku své existence potýkají s velkým limitem jménem akumulátory, který dosud nebyl uspokojivě odstraněn. Akumulátory jsou drahé, potýkají se s omezenou životností a obtížnou recyklovatelností, mají velmi nízkou energetickou hustotu a není jednoduché je rychle a efektivně nabíjet, ne s ohledem na potřeby automobilů.
Kdyby alespoň některá z těchto omezení zcela zmizela, bude výhled elektrických na lepší zítřky přece jen růžovější, přes různé dílčí posuny ale nelze elektrická auta srovnat s těmi konvenčními ani z hlediska celkové efektivity, ani z hlediska praktické využitelnosti. Škraloup na jejich image jim navíc přidává umělé zvýhodňování na úkor ostatních druhů pohonů - i v Praze mohou elektromobily zdarma stát v jakýchkoliv „modrých zónách” - navíc obvykle za peníze všech těch, kteří je nekupují. A to za situace, kdy beztak nejsou tak čisté, jak se tváří.
To ale v žádném případě neznamená, že by po technické stránce neměly výhody. Naopak, ve srovnání s autem se spalovacím motorem mají mnoho předností, které konvenční auta nemají jak vyrovnat. Pět hlavní shrnul náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained - o některých jsme už psali, zcela nebo částečně, jiné jsou nové, ale neméně zajímavé. Tady jsou.
1. Točivý moment od 0 otáček
Spalovací motory potřebují určité otáčky k tomu, aby nabídly maximum točivého momentu. U turbodieselů je to třeba 1 800, u atmosférických benzínů klidně 4 000, podstatné je, že to není málo. Elektromotor má naopak největší sílu v nulových otáčkách, tj. ve chvíli, kdy se začíná točit, a s rostoucími otáčkami jeho točivý moment klesá. Důvodům jsme se detailně věnovali před pár měsíci.
2. Žádná složitá převodovka
Je jedno, jestli máte automat, dvouspojku nebo manuál, převodovka u auta se spalovacím motorem je vždycky složitá věc, která se při špatném zacházení může porouchat a oprava je pak drahá. Elektromobily ale v podstatě žádnou převodovku nepotřebují, protože využitelný rozsah jejich otáček je násobně vyšší než u spalovacích motorů. Ve skutečnosti jim do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy vozu stačí jeden stálý převod a diferenciál.
Případně, pokud můžete do auta umístit dva elektromotory na jednu nápravu, nepotřebujete ani ten diferenciál - jeden elektromotor bude přes jeden stálý převod pohánět jedno kolo a elektronika se postará o vektorování točivého momentu. Jistě, pro vyšší rychlosti se převodovka může hodit a může být klidně i manuální, ale pro běžné silniční elektromobily stačí jeden stálý, či nanejvýš dva převody. Je to levnější a šetří to hmotnost.
3. Přesnější ovládání „plynu”
U aut s benzínovým spalovacím motorem pedál plynu ovládá škrticí klapku, která do motoru pouští vzduch, v závislosti na tom je dávkováno palivo a podle toho podává motor výkon. Jenže pootevření škrticí klapky o 10 % nemá vždy stejný vliv na zvýšení průtoku vzduchu. Je to patrné zejména u přeplňovaných motorů a v závislosti na otáčkách.
Když v příliš nízkých otáčkách řádně sešlápnete plyn třeba z nuly na půlku, dočkáte se jen velké prodlevy a až pak auto vystřelí, jako byste vepře plácli přes zadnici. Ve vyšších otáčkách, když je turbo roztočené a vy změníte otevření škrticí klapky třeba z 40 na 80 %, prodleva je vždycky výrazně menší, často běžným řidičem sotva postřehnutelná.
U elektromobilu tomu je jinak - reakce na plynový pedál jsou okamžité a vždycky stejné, příp. závislé na nastavení elektroniky. Také je u elektromobilu mnohem snazší přesněji ovládat trakci, resp. že protiprokluz může přesněji zasahovat a regulovat prokluz kol při rozjezdu. Nemusí zavírat škrticí klapku a používat brzdy, jen do elektromotoru pošle jiné množství proudu. Ve výsledku tak jsou i ostré rozjezdy s elektromobily maximálně efektivní - proto také Teslu máloco porazí ve zrychlení na stovku - a protiprokluz při činnosti nepůsobí tak rušivě.
4. Menší náchylnost k vadnutí brzd, delší životnost brzd
Samozřejmě i u elektromobilu můžete uvařit brzdy, zejména protože bývají těžké. Ve většině jízdních situací to ale bude elektromotor, který bude poskytovat nejvíc brzdné síly, protože bude fungovat jako generátor pro dobíjení baterií. A odpor, který v něm tímto vznikne, bude v řadě situací sám o sobě stačit k dostatečnému zpomalení vozidla. Jistě, v konvenčním autě taky můžete brzdit motorem, ale slyšeli jste o autě, kterému by vydrželo sériové brzdové obložení 644 tisíc km a nebylo by elektrické?
5. Variabilita v uložení baterií
Jak jsme již zmínili, samotné akumulátory jsou pro rozvoj elektromobilů brzdou, také ale mají svou výhodu. V konvenčním autě můžete mít motor na různých místech, ale vždycky bude mít nějakou velikost, nějaký tvar a nějakou váhu. Navíc je to jeden kus, nemůžete ho rozdělit na více malých. Baterie elektromobilů však jsou tvořeny malými články a jak je poskládáte, je jen na konstruktérech. Mohou být umístěny v jednom velkém balíku někam před zadní nápravu nebo na střed auta, čímž dosáhnete dobrého rozložení hmotnosti. Anebo můžete tenhle balík vyrobit placatý jako Tesla, umístit ho pod podlahu a kromě dobrého rozložení hmotnosti také mít za cenu vyšší podlahy v interiéru těžiště vozu velmi nízko. Spalovací motor pod podlahou má dnes jinak snad jen Toyota Previa...
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz