Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota představila nové objemné turbodiesely, jsou silnější i úspornější
23.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové agregáty produkují z 2,8litrového a 2,4litrového objemu 177, respektive 150 koní. K mání budou pod kapotami modelů Hilux a Land Cruiser.
Japonská automobilka v poslední době modernizuje na všech frontách. Představit jsme si tak mohli novou generaci pick-upu Hilux i facelifty modelů Auris a Avensis. Kromě toho online prosákly také snímky vylepšeného Land Cruiseru, změn v nabídce je tedy více než dost. A aby jich nebylo málo, můžeme si aktuálně posvítit na nové turbodiesely z rodiny GD. Ty jsou spojeny s motorovým prostorem zmiňované Toyoty Hilux, v době debutu však nebyly k dispozici veškerá data.
Nyní tu již máme kompletní obrazový materiál včetně zevrubného popisu. Stejně jako potvrzení, že kromě onoho pick-upu se větší pohonná jednotka s kódovým označením 1GD-FTV nastěhuje také pod kapotu Land Cruiseru. Nebude se přitom čekat až na podzimní příchod faceliftu, místo toho jsou změny v Japonsku platné již od 17. června a na mezinárodních trzích od 1. července. Český ceník však zatím tuto rošádu ještě nereflektuje.
Dá se však předpokládat, že k veškerým změnám dojde vzápětí. Danou problematiku tedy již můžeme nechat stranou a místo toho se vrhneme na samotné pohonné jednotky. Ta větší počítá s 2,8litrovým objemem, přičemž stejně jako menší 2,4litrový agregát 2GD-FTV dostala do vínku technologii TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation). Efektivita pohonných jednotek díky tomu narostla o 15 procent, točivý moment pak stoupl o 25 %.
Mimo to oba turbodiesely mají na kontě také křemíkem zesílený pórovitý anodizovaný hliník (SiRPA) na pístech, což vylepšilo chlazení během spalovacího procestu o 30 procent. Důvod tkví v samotném materiálu, který lze velmi snadno zahřát i zchladit. Zmínit pak můžeme ještě systém SCR (Selective Catalytic Reduction), který za pomoci močoviny redukuje emise NOx o 99 procent.
Ve výsledku se tedy objemnější turbodiesel pyšní 44procentní termální účinností, pročež dle Toyoty patří prakticky na vrchol všech vyrobených agregátů. Stejně jako dva-čtyřka pak dostal do vínku i turbodmychadla s variabilní geometrií, která jsou o 30 % menší než u stávajících motorů a díky nimž byla zlepšena okamžitá odezva na plyn a rozšířeno pásmo otáček, ve kterých je dostupný točivý moment.
Abychom nemluvili jen obecně, můžeme přijít s konkrétními čísly. Tak tedy, motor 1GD-FTV dává k dobru 177 koní v 3 400 otáčkách a 450 Nm při 1 600 až 2 400 ot./min. Tato porce je však dostupná pouze v kombinaci s novým šestistupňovým automatem nahrazujícím starý pětistupňový. Pokud ale sáhnete po šestistupňovém manuálu, je třeba se spokojit „pouze“ s 420 Nm, ovšem v pásmu 1 400 až 2 400 otáček.
Přesunout se můžeme k 2,4litrovému turbodieselu, který byl naladěn na 150 koní v 3 400 otáčkách a 400 Nm při 1 600 až 2 000 ot./min. Konkrétní jízdní dynamiku však již značka do světa nepustila, stejně jako spotřebu. Dodává však, že do roku 2016 chce produkovat 700 000 agregátů ročně. Nabízeny pak budou v 90 zemích světa, do konce dekády se však celkový počet trhů má zvětšit na 150.









 Nové turbodiesely Toyoty se pyšní lepší tepelnou účinností, vyšším točivým momentem i nižší spotřebou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 9 hodinami
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 10 hodinami
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 23:57 - mafel
 - Jednostopé okénko 11.03. 23:53 - abgx1
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    