Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota představila nové objemné turbodiesely, jsou silnější i úspornější
23.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové agregáty produkují z 2,8litrového a 2,4litrového objemu 177, respektive 150 koní. K mání budou pod kapotami modelů Hilux a Land Cruiser.
Japonská automobilka v poslední době modernizuje na všech frontách. Představit jsme si tak mohli novou generaci pick-upu Hilux i facelifty modelů Auris a Avensis. Kromě toho online prosákly také snímky vylepšeného Land Cruiseru, změn v nabídce je tedy více než dost. A aby jich nebylo málo, můžeme si aktuálně posvítit na nové turbodiesely z rodiny GD. Ty jsou spojeny s motorovým prostorem zmiňované Toyoty Hilux, v době debutu však nebyly k dispozici veškerá data.
Nyní tu již máme kompletní obrazový materiál včetně zevrubného popisu. Stejně jako potvrzení, že kromě onoho pick-upu se větší pohonná jednotka s kódovým označením 1GD-FTV nastěhuje také pod kapotu Land Cruiseru. Nebude se přitom čekat až na podzimní příchod faceliftu, místo toho jsou změny v Japonsku platné již od 17. června a na mezinárodních trzích od 1. července. Český ceník však zatím tuto rošádu ještě nereflektuje.
Dá se však předpokládat, že k veškerým změnám dojde vzápětí. Danou problematiku tedy již můžeme nechat stranou a místo toho se vrhneme na samotné pohonné jednotky. Ta větší počítá s 2,8litrovým objemem, přičemž stejně jako menší 2,4litrový agregát 2GD-FTV dostala do vínku technologii TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation). Efektivita pohonných jednotek díky tomu narostla o 15 procent, točivý moment pak stoupl o 25 %.
Mimo to oba turbodiesely mají na kontě také křemíkem zesílený pórovitý anodizovaný hliník (SiRPA) na pístech, což vylepšilo chlazení během spalovacího procestu o 30 procent. Důvod tkví v samotném materiálu, který lze velmi snadno zahřát i zchladit. Zmínit pak můžeme ještě systém SCR (Selective Catalytic Reduction), který za pomoci močoviny redukuje emise NOx o 99 procent.
Ve výsledku se tedy objemnější turbodiesel pyšní 44procentní termální účinností, pročež dle Toyoty patří prakticky na vrchol všech vyrobených agregátů. Stejně jako dva-čtyřka pak dostal do vínku i turbodmychadla s variabilní geometrií, která jsou o 30 % menší než u stávajících motorů a díky nimž byla zlepšena okamžitá odezva na plyn a rozšířeno pásmo otáček, ve kterých je dostupný točivý moment.
Abychom nemluvili jen obecně, můžeme přijít s konkrétními čísly. Tak tedy, motor 1GD-FTV dává k dobru 177 koní v 3 400 otáčkách a 450 Nm při 1 600 až 2 400 ot./min. Tato porce je však dostupná pouze v kombinaci s novým šestistupňovým automatem nahrazujícím starý pětistupňový. Pokud ale sáhnete po šestistupňovém manuálu, je třeba se spokojit „pouze“ s 420 Nm, ovšem v pásmu 1 400 až 2 400 otáček.
Přesunout se můžeme k 2,4litrovému turbodieselu, který byl naladěn na 150 koní v 3 400 otáčkách a 400 Nm při 1 600 až 2 000 ot./min. Konkrétní jízdní dynamiku však již značka do světa nepustila, stejně jako spotřebu. Dodává však, že do roku 2016 chce produkovat 700 000 agregátů ročně. Nabízeny pak budou v 90 zemích světa, do konce dekády se však celkový počet trhů má zvětšit na 150.










Nové turbodiesely Toyoty se pyšní lepší tepelnou účinností, vyšším točivým momentem i nižší spotřebou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Nádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před hodinouLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včeraDalší firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB