Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen MQB: platforma nového Golfu, Octavie či Passatu představena
2.2.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky
V hlavní centrále Volkswagenu ve Wolfsburgu byl představen zřejmě nejdůležitější konstrukční celek koncernu - platforma MQB. S čím přichází?
To na co se díváte, je platforma zcela nového Golfu sedmé generace. Ale taktéž budoucí Octavie, Passatu, Ibizy, A3, Beetlu, Scirocca, Superbu, Pola, Fabie, Tiguanu, Sharanu, Rapidu... a tak bychom mohli pokračovat dále a vyjmenovat prakticky kompletní modelový mainstream německého koncernu Volkswagen. Celkem bychom napočítali asi šedesát automobilů.
Vůbec prvním autem, které dostane šasi nazvané Modularer Querbaukasten - dále jen MQB, bude Audi A3 třetí generace, jenž se představí za měsíc v Ženevě. Na podzim je pak naplánován Golf VII, ale to teď není až tak moc důležité. Podstatné je, že máme možnost podívat se na patrně nejflexibilnější platformu, kterou kdy svět spatřil. Byla navržena tak, aby byla kompatibilní s výrobními nástroji v jakékoli továrně VW, která naběhne na standardy MQB. Mírně přitaženo za vlasy by proto mělo být už za pár let možné na jedné lince montovat vedle Passatu CC třeba Fabii, nebo souběžně se Sciroccem stavět Superby.
Systém je prostě nastaven tak, aby na jednom místě mohla být produkována auta s různým rozvorem, délkou, rozchodem i šířkou. A MQB tyto neuvěřitelné variace skutečně nabízí. Lidé zasvěceni do plánu tvrdí, že sjednocení pomůže továrnám začleněným do programu značně zvýšit produktivitu. Výrobu urychlí třeba další klíčový aspekt platformy - jednotný montážní systém benzínových a naftových motorů skloněných pod stejným úhlem a vždycky napříč (odtud ono německé slůvko quer).
V oblasti modularity konstrukčních celků jsme ale nové metody VW nepopsali ani zdaleka kompletně. Zahrnuje i ty nejmenší detaily jako jsou třeba společné průměry nábojů kol, rozestupy pedálových skupin, elektrické rozvody, klimatizace či kostry opěradel, a pokud se vrátíme zpátky k pohonným jednotkám, MQB počítá také s nasazením hybridní techniky, plug-in technologií či elektromotorů.
Volkswagen nicméně slibuje u svých aut velký posun vpřed po všech stránkách. Například sedmá generace Golfu bude větší, ale o 60 kg lehčí než předchůdce (srovnatelná s Golfem IV) a díky rozsáhlejšímu použití vysokopevnostních ocelí výrazně pevnější a bezpečnější. O zlepšení jízdních vlastností se má postarat rozsáhlejší nasazení hliníku v zavěšení. Není divu, že Volkswagen mluví o MQB jako o „páteři lehkých a bezpečných aut”.
Jejím nositelem má být samozřejmě dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě, model Golf a k udržení vedoucí pozice mu automobilka pomůže nejen moderní karoserií. Jako vždycky i teď to bude třeba bohatý výběr motorů. Základ těch zážehových bude postaven na čtyřválci 1,2 TSI o výkonu 85 nebo 105 koní. Nad nimi bude čtrnáctistovka TSI, který nemá s tou předchozí mnoho společného - jde novinku se systémem vypínání válců a postavenou s větším podílem hliníku, tudíž o 16 kg lehčí ve srovnání s minulým agregátem 1,4 TSI.
Pod kapotou Golfu se objeví také hybridní strojovna spojující přeplňovanou čtrnáctistovku s 20kilowattovým elektromotorem. Celkový výkon se zvýší na zhruba 150 koní a 250 newtonmetrů točivého momentu. Elektromotor plug-in provedení posílí na 80 kW a spotřeba by měla (podle normy) spadnout na rovné dva litry na sto.
Diesely budou zastupovat čtyřválce 1,6 a 2,0 TDI pokrývající výkonové spektrum od 90 do 190 koní, přičemž ty nejúspornější verze mají podle Volkswagenu jezdit za 3,5 l/100 km. Na nejspodnější příčku firma později postaví naftový motor o objemu jen 0,8 litru. Standardem ve všech vozech se stane šestistupňový manuál, DSG se sedmi kvalty dostanete za příplatek.
K bezpečnostním prvkům výbavy se zařadí systém sledování únavy řidiče a rovněž něco vzdáleně připomínající Pre-crash používaný v Mercedesech (před nárazem bleskově zavře okna, přitáhne pásy a po prvním nárazu naplno aktivuje brzdy). V kombinaci se silnějšími motory Golf dostane novou verzi elektronicky řízeného diferenciálu simulujícího uzávěrku, který firma testovala v závodním Sciroccu na čtyřiadvacetihodinovce Nürburgringu - tato varianta XDS bude fungovat jako aktivní systém se schopností vektorovat síly a pomáhající se zatáčením.
V kabině „sedmičkového” Golfu se objeví multifunkční mediální rozhraní s dotekovou obrazovkou o uhlopříčce pět až osm palců a připomínající svým ovládáním iPad.
Podobné prvky pak můžeme očekávat pod kapotou třetí novodobé generace Škody Octavia a vůbec všech koncernových kompaktů koncernu VW. Samotnému MQB se ale jen tak nevyhneme bez ohledu na třídu a velikost vozu. Jak moc je vám takový postup blízký (není sporu o tom, že ze strany Volkswagenu jde hlavně o snížení výrobních nákladů) necháváme na vašem zvážení, německá firma ale měla touhu se tímto řešením pochlubit.






Na platformě MQB bude postaveno celkem 60 modelů
Diskuze 3 příspěvky
Bleskovky
- Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
dnes - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
včera - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
včera - Řidič Porsche chtěl na semaforech ukázat záda sokovi, ukázal ale něco úplně jiného
4.12.2019 - Rodinu v rakouském údolí zasypala lavina v autě, přežila jen díky němu
3.12.2019
Nejčtenější články
- Nevídané, závodní tým koupil celý formulový šampionát i nejslavnější okruh
5.11.2019 - Kanaďané ukázali revoluční elektromotor, je osmkrát efektivnější při poloviční ceně
5.11.2019 - Škoda odhalila nové chytré prvky pro svá auta, dostanou i potlačení hluku v kabině
5.11.2019 - Lada Niva 2020 předčasně ukázala jednu ze svých zásadních inovací
5.11.2019 - Dacia Duster zklamala v crash testu, stačilo, aby měla logo Renaultu
5.11.2019 - Největší letadlo všech dob se vzneslo do vzduchu před 72 léty, pak už nikdy
5.11.2019 - Číňané drasticky testují automobilovou techniku na živých zvířatech, aktivisté zuří
6.11.2019 - Interiér nové Škody Octavia plně odhalen únikem, bez maskování nafotili i liftback
6.11.2019 - K mání je poslední Brežněvův řidičák, nalezen byl dlouho po smrti na jeho dače
6.11.2019 - Britská novinka převratně změní interiéry automobilů, vizuálně i funkčně
6.11.2019

Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 20:52 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 18:35 - pavproch
- Chlubítko univerzální 18:28 - pavproch
- prvni “rodinne” auto do prahy lehce ojety rapid za 200-250k? 16:18 - lampa
- Onboard videa 15:06 - řidičBOB
- xDrive/Flex 4-Allradsystem/LSD Magna vs Haldex 5. generace 13:59 - retron
- Politický koutek 13:32 - jirka87
- skoda fabia 07:54 - jirka87
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 17:19 - jerry
- BMW Divize 17:04 - jerry
Autobazar
Audi A3 1.6 TDI
r.v. 2016
350 000,- KčAudi A3 1.6 TDI
r.v. 2016
370 000,- KčAudi A3 1.6 TDI
r.v. 2016
313 000,- KčAudi A6 3.0 TDI
r.v. 2016
630 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
400 000,- KčAudi A6 3.0 TDi
r.v. 2011
500 000,- Kč