Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější
23.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čtyřválec 1,5 TSI Evo je klíčový motor pro vozy na platformě MQB. Už teď je v prodeji, aktuálně dostupnými verzemi ale jeho nabídka zdaleka nekončí.
Dieselový skandál Volkswagenu nezvratitelným způsobem zasáhl celý automobilový průmysl, zejména pak jeho strůjce. Zasáhl ho o to více, že naftové motory pro něj byly prioritou. Dnes je situace zcela jiná, značka vehementně hlásá příklon k elektrifikaci. Tyto změny samozřejmě přišly pod tlakem zvenčí, přiznal to i šéf koncernu VW Group Matthias Müller, současně ale řekl, že jakkoliv se chystá příchod rozvětvené rodiny I.D., prim budou stále hrát spalovací jednotky.
Nicméně také v tomto směru se dočkáme mnoha změn, přičemž v jejich centru bude snaha o vyšší efektivitu benzinových motorů, příchod verzí uzpůsobených spalování CNG a také mikro-hybridy. Ve všech případech u toho bude čtyřválec 1,5 TSI Evo, který Volkswagen představil loni na motorářském sympoziu ve Vídni. S příchodem agregátu do prodeje však vývoj jednotky neskončil, v blízké či vzdálenější budoucnosti se máme dočkat hned několika nových verzí.
V prvé řadě se budeme věnovat hybridním, jejichž avízo je možná překvapivé, neboť Volkswagen s nimi zatím nemá mnoho pozitivních zkušeností. Prozatím se zabýval plnohodnotnými hybridy, nyní je ve hře 48voltový elektrický okruh a s ním spojený startér/generátor, který se má rozšířit napříč vybranými modely postavenými na platformě MQB, nevyjímaje třeba ani Škodu Octavia.
S vyšším napětím je přitom spojena hlavně menší námaha spalovací pohonné jednotky, ta tedy bude častěji „mimo provoz“, což uspoří palivo a sníží emise, v případě jednoho z řešení navíc přibude i výkon.
VW totiž počítá se dvěma provedeními svého MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) - jedno nese právě toto označení, druhé si říká MHEV+. V prvním případě motor půjde pouze o vypínání spalovacího motoru za jízdy, ve druhém přibude volitelně u převodovky či na zadní nápravě elektromotor, který výkon navýší až o 35 koní. Zatím je otázkou, zda elektrická jednotka bude určena i pro samostatný pohon - v tuto chvíli se najisto počítá s automatickým „bezemisním“ parkingem.
Další výhodou je systém pohonu všech kol, který je však vůči klasickému lehčí, což ospravedlní dodatečnou zátěž v podobě baterií. Obě verze MHEV i MHEV+ dostanou pouze automatickou převodovku, ve druhém případě by ji ale bylo potřeba upravit. To by ve výsledku navýšilo cenu, což není žádoucí. Úkolem druhého motoru bude na každý pád hlavně snížit spotřebu paliva, která by měla zamířit dolů v závislosti na jízdním stylu až o 2 litry. Celkový výkon vozu nový motor ovlivní jen částečně, vozu by takto mělo přibýt asi 10 koní.
Přesunout se můžeme k té verzi agregátu 1,5 TSI Evo, jež bude uzpůsobena pro spalování CNG. To je spojeno s vyššími teplotami než v případě mixu paliva a vzduchu, vnitřek válců proto bude chránit speciální vrstva. Kromě toho se překvapivě mluví o absenci variabilní geometrie lopatek turba (VTG neboli Variable Turbo Geometry) a vynechání Millerova cyklu. Místo toho VW přihodí do turbodmychadla druhý kompresor.
Nejde ovšem o jediné změny, dále lze zmínit zrevidované sání a vstřikovací trysky. V rámci rozvodů k modifikacím dojít nemá, k jinému načasování však dojde u sacích ventilů. To ve výsledku zefektivní kompresi a tím logicky sníží spotřebu i emise CO2. Automobilka navíc dodává, že CNG lze nahradit syntetickým plynem, který by přispěl k dalším úsporám. Mimo to je pak dalším pozitivním efektem navýšení výkonu na 160 koní a 250 Nm.
Prototypy osazené touto verzí agregátu zatím užívají klasický automat, tedy konvertor točivého momentu, ten ovšem Volkswagen bude nabízet na americkém trhu. Pro Evropu je určena manuální verze, případně pak DSG. Kdy přesně, zatím nevíme, VW ale představené motorické novinky spojuje s příchodem osmé generace modelu Golf. Toho bychom se měli dočkat přibližně za dva roky.








Nové verze 1,5 TSI Evo se představily i v akci na testovacím polygonu VW
Motor 1,5 TSI Evo jsme si mohli představit již loni. Nyní značka představila jeho budoucnost, jenž počítá s mikro-hybridy a spalováním CNG. V tu chvíli se ale jednotka kupodivu má obejít bez Millerova cyklu a VTG
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 11 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva