Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly

K nekompromisnímu kroku přistoupily německé úřady. Autům s motory TDI postiženými Dieselgate s původním software zakázaly jezdit, s jedinou výjimkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly

2.11.2017 | Marek Bednář | 28 příspěvků

K nekompromisnímu kroku přistoupily německé úřady. Autům s motory TDI postiženými Dieselgate s původním software zakázaly jezdit, s jedinou výjimkou.

Emisní skandál Dieselgate asi připomínat nemusíme - auta koncernu Volkswagen s motory TDI EA 189 v minulosti měla a některá stále mají instalovaný software, který umožňuje plnit emisní normy jen naoko. Ve skutečnosti řídící software motorů upřednostňoval vyšší výkon, nižší spotřebu a delší životnost za cenu vyšších emisí oxidů dusíku.

Zařízení bylo instalováno do aut po celém světě, ale zatímco v USA šlo o jasné porušení tamních pravidel, v Evropě to tak jednoznačné není. Přesto Volkswagen vyvinul softwarovou úpravu, která by měla emise EA 189 snížit. To se jí daří, avšak za cenu problémů v jiných oblastech, což také Volkswagen připouští. Přesto je svolávací akce na přehrání softwaru v Německu povinná, a to pod hrozbou odhlášení „neopravených” TDI z provozu.

Dva roky po vypuknutí kauzy se nic moc nedělo, ale nyní německý magazín Focus informuje o tom, že lidem, kteří si zatím nenechali software upravit, chodí od úřadů dopisy, které jim „zakazují provozovat vozidlo na veřejných komunikacích”. Ovšem, nikoliv stoprocentně - vyjma „cesty nutné k vyloučení ohrožení ostatních účastníků silničního provozu”, tedy cesty do servisu za účelem přehrání softwaru. Žádná jiná výjimka neexistuje.

Takovýto krok je ze strany úřadů možný, protože ona emisní softwarová klička byla Spolkovým úřadem pro motorová vozidla (KBA) klasifikovaná jako „významná technická závada”. Takto bezprostřední zákaz je podle vysvětlení okresu Euskirchen v Severním Porýní-Vestfálsku na místě kvůli veřejnému zájmu na ochraně životního prostředí.

Jenže běžně se podobně postupuje u skutečně přímo nebezpečných závad - aniž bychom chtěli zlehčovat nebezpečnost oxidů dusíku na lidské zdraví -, např. u nevyhovujících airbagů. Zrovna u nich je „po ruce” jiná kauza, a sice nebezpečných airbagů Takata. U nich je při nehodě bezprostředně a prokazatelně ohrožen život řidiče, příp. dalších členů posádky auta, a je to problém týkající se aut, která jezdí i v Německu, přesto podobný zákaz provozu nepřišel. Emisní podvody Volkswagenu jsou naopak skutečnými podvody jen v USA, přesto je provoz zakazován.

„KBA i Volkswagen se masivním tlakem snažily nahnat zákazníky do servisů k přehrání softwaru,” říká právník Ralf Stoll a dodává, že zákaz provozu může být součástí tohoto tlaku. Podle něj je takové opatření ze strany úřadů nezákonné a jménem jednoho z klientů podal proti zákazu žalobu. Jak moc bude úspěšná, ukáže čas.

Podle dostupných informací by v Německu mělo zbývat jen 10 % dotčených aut, u kterých ještě nebyl software přehrán. Kolik lidí zatím dostalo zakazující dopisy a jak to bude vypadat v následujících měsících, je zatím brzy odhadovat.

Problém může nastat také na trhu ojetých aut. Jednak, čas na nákup neupraveného TDI EA 189 v Německu a jeho dovozu do ČR už minul, moc jich nezbývá. A jednak, žijete-li v Německu a koupíte-li si neupravený vůz, můžou nastat problémy při změně registrace. Pokud do Německa vyrazíte s českým autem s nepřehraným software, je to z německého pohledu jistě problematické. Při kontrole ale zřejmě nebude mít kdo jak zjistit, zda váš vůz používá původní nebo modifikovaný software...

Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 1 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 01Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 2 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 02Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 3 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 03Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 4 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 04Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 5 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 05Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 6 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 06Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 7 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 07Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 8 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 08Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 9 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 09Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 10 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 10Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 11 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 11Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 12 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 12

Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 13 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 13Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 14 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 14Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 15 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 15Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 16 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 16Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 17 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 17Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 18 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 18Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 19 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 19Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 20 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 20Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 21 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 21Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 22 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 22Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 23 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 23Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 24 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 24

Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 25 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 25Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 26 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 26Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 27 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 27

Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 28 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 28Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly - 29 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 29
VW Golf 1,6 TDI prošel v roce 2012 i naším redakčním testem. V té době samozřejmě ještě nikdo netušil, že má „cinknutý“ diesel

Zdroj: Focus

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 28 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše