Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Ford Mustang Boss 302 2012: šéf dostupných rychlíků
19.12.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Mnozí jakýkoli Mustang častují slovy „americkej kýbl” a věřím, že pro to mají dobré důvody. Jenže ostrá verze Boss 302 prostě funguje.
Přehled kapitol
Když hravost překonává přesnost
Ona jemnost, poddajnost a z ní vyplývající hravost auta je příjemná, ale při skutečně hraniční jízdě oceníte docela jinou vlastnost - přesnost. A něco takového Mustang nabídnout nedokáže.
Už zmíněné měkčí naladění podvozku přesnosti prostě nefandí. Co na tom, že hranice je čitelná, ale pokud se vůz v navazujících zatáčkách v lehkých náklonech překlápí ze strany na stranu a pod vlivem stále mohutného přísunu výkonu snadno ztrácí trakci zadní osy, je docela obtížné vodit jej šikanami s hodinářskou precizností. Ale to by samo o sobě nevadilo, problém (tedy pokud to budete vnímat jako problém) je spíše v tom, že naprosto přesně nelze pracovat v autě pracovat prakticky s ničím.
Nepleťte si to s příjemností nebo jednoduchostí ovládání auta, v tomto směru je Boss 302 nad věcí. Když jej ale začnete nutit dostávat ze sebe maximum, zjistíte, že to prostě nejde. Přesně lze pracovat akorát s motorem (a i to chce kvůli jeho citlivému plynu hodně citu), řízení, řazení, ale i brzdy a chování podvozku ve vás dříve nebo později vyvolají pocit, jako by mezi vámi a autem ještě něco bylo. Něco, co vám nedovolí s ním dokonale srůst a zacházet s tou hromadou plechu jako chirurg se skalpelem. A mám pocit, že to všechno bude jednodušší konstrukcí auta, která něčemu takovému jednoduše nefandí.
Ale to není nutně špatné. Po vystoupení z aut jako Porsche 911 GT3 si tedy si budete chvíli připadat jako ve špatném snu, ale to jen do chvíle, než začnete být tolerantnější k jiným řešením a zjistíte, že tohle chování má jisté kouzlo. Ano, rezignujete na milimetrově přesnou Schumacherovskou jízdu, kdy vaším cílem nebude nic jiného, než objet pět kol po sobě v čase shodném na tisícinu sekundy - nejlépe v tom nejrychlejším možném. V Bossu to opravdu nepůjde, pokud ale vsadíte na trochu rozevlátější, hravější styl, kdy si auto budete pod brzdami i pod plynem posílat do zatáček v mírné přetáčivosti, ke které od středních rychlostí přirozeně tíhne, budete velmi spokojeni.
Bude to taková malá, trochu ujetá extáze, při které budete mít nutkání vyrazit pro cédéčko Hanky Zagorové. Prostě se tak trochu budete vznášet nad tratí, létat si a skvěle se přitom bavit. Navíc, i když nebude snadné dostávat z auta konstantně 100 procent jeho možností, budete sakra rychlí.
Přesto je rychlý jako čert
Mustang Boss 302 sice svým charakterem není lamač okruhových časů, jenže je tak výkonný a dobře naladěný, že i v takovém prostředí funguje více než obstojně. Na jakémsi improvizovaném okruhu na pardubickém letišti jsem v něm strávil většinu času a nemohu říci, že bych měl důvod mu něco podstatného vyčítat.
S hmotností skoro 1 650 kilogramů není zrovna lehký a ani výkon 450 koní nepůsobí vzhledem k tomuto číslu jako mimořádně vysoký. Jenže zmíněná dostupnost velké části této porce v širším spektru otáček, relativně krátké zpřevodování a ovládání škrtící klapky, které se snaží možnosti motoru spíše prodat než zastřít, dělají z třistadvojky v přímce velmi rychlé auto.
Když si k tomu přidáte alespoň na kvalitním povrchu neurážející podvozek, použitelnou trakci zadní osy sázející i na samosvorný diferenciál a velmi slušné brzdy od Bremba, nestojí využitelnosti této dynamiky nic podstatného v cestě ani na spletitější trati. Podstatné navíc je, že auto se vám při nejnáročnější možné jízdě nesype pod rukama - jediné, co postupně ztrácí glanc, jsou brzdy, ale to zrovna na pseudookruhu, kde se často střídají relativně rychlé úseky s velmi pomalými (podívejte se na přiložené video, v nejrychlejších pasážích se brzdí z více než 150 km/h skoro na nulu) není až takový div. Navíc i když brzdy citelně vadly, úplně ze scény neodkráčely nikdy.
Po této zkušenosti se ani nedivím, že si s tímhle autem můžete troufnout i na vozy jako BMW M3 nebo Audi R8, i když v testu Sport auta je porazila o něco vyhraněnější (ale ne o tolik...) verze Boss 302 Laguna Seca. Tenhle Američan jistě není tím nejsofistikovanějším strojem, ale rychlý je a dokáže svou rychlost prodat. Je uživatelsky docela snadno dosažitelná a auto ji umí zvládat docela dlouho.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 9 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- IDM letos bez Michala Práška 17:23
- Sedmitýdenní přestávka je přerušena testy 10:00
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
Nejčtenější články
- Arab blbnul s legendárním off-roadem Toyoty na pláži. Šel přes střechu, vyletěl z kabiny a pak se podruhé narodil
2.4.2024 - Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží
2.4.2024 - Korejci odhalili svůj první závodní elektromobil. Je tak absurdně těžký, že mu museli udělat vlastní závody
2.4.2024 - Vrcholný elektrický Mercedes ztrácí na ceně skoro polovinu za jediný rok, majitelům bere miliony. Němci už se bojí i Číňanů
3.4.2024 - Jediný moderní McLaren schopný uhánět 400 km/h měl být investiční jistota, teď se nedá prodat ani o 15 milionů levněji
3.4.2024
Živá témata na fóru
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.02. 18:59 - Snowman000
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 18:50 - Brus
- Volkswagen obecne 05.02. 14:36 - denis
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.30. 14:54 - jarka
- BMW Divize 04.30. 14:15 - pavproch
- Politický koutek 04.29. 21:51 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.29. 21:15 - rutak11