Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroen DS3 1,6 HDi: style hatch
23.3.2011 | Adam Špaček | Přidat příspěvek
Hot hatchů známe dost, DS3 od Citroenu s motorem HDi 110 si ale zakládá hlavně na stylu. Je stejně zábavný a praktický, jak skvěle vypadá?
Přehled kapitol
Sportovní luxus pro dva a zavazadla
A jak se mi v DS3 sedělo? Sedadla byla v našem provedení čalouněna kombinací perforované textilie Akinen a Alcantary a jsou samozřejmě barevně sladěna s exteriérem. Jejich sportovní tvar poskytuje dostatečné boční vedení při svižnější jízdě a zároveň jsou po francouzském stylu pohodlná. Posaz za volantem je na poměry hatchbacků příjemný, mohl by být ale ještě o trochu nižší. Úložných prostor uvnitř příliš nečekejte, cestujícím bude muset stačit přihrádka na mobil pod rádiem, kapsy dveří a schránka u spolujezdce.
Zadní sedadla příliš místa nenabízejí, nicméně pro děti bude prostor stačit. Limitující vzadu překvapivě není až tolik místo pro nohy, ale spíše prostor na hlavu. Sportovně klesající střecha si zde vybírá svou daň. Vytknul bych také tuhost páčky, která umožňovala odsunutí předních sedadel pro přístup dozadu. Pokaždé jsem s ní zápasil déle, než by bylo příjemné. Dalším nedostatkem interiéru je umístění stropního osvětlení až za úroveň řidiče, což má za následek jeho slabší osvětlení. Celkově však interiér působí exkluzivním dojmem, čemuž pomáhá i kvalitní slícování a použité materiály.
Při výletu do nákupního centra dojde i na zavazadlový prostor. Ten nabízí objem 285 litrů, což je sice méně než u Fabie (315 l), zato ale více než u Mini Cooperu (160 l), Fiatu 500 (170 l), nebo Alfy Romeo MiTo (270 l).
Tahoun nejen do města
Pod kapotou námi testovaného vozu se skrýval nejsilnější dieselový agregát v nabídce. Jedná se o čtyřválec HDi 110 o objemu 1,6 litru přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Ten i přes své označení 110 dosahuje výkonu až 112 koní (82 kW) při 3 600 otáčkách. Motor patří mezi agregáty vyvíjené ve spolupráci Fordu s koncernem PSA a našli byste jej například i u konkurenčního Mini Cooperu D.
Nekultivovaného projevu si všimnete jen po nastartování. Jakmile se motor zahřál, nechoval se již neumírněně a svým hlukem nerušil. Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost svézt se i ve vrcholné benzínové verzi THP 150, byl jsem zvědavý, na přímé srovnání. A úplně zklamaný jsem nebyl. Jistě, dynamicky je diesel znatelně pomalejší než benzín (z 0 - 100 km/h za 9,8 vteřiny oproti 7,3 vteřinám), ale při jízdách po městě to ani tak nevadilo. Stačilo motor držet okolo dvou tisíc otáček a solidní výkon ve středních otáčkách se postaral o slušnou dynamiku. Kolem 3 800 otáček ovšem dieselu, narozdíl od benzínu, došel dech a musel jsem přeřadit. Nad touto hranicí je motor prakticky mrtvý a nemá cenu ho zbytečně trápit.
Převodovka je stejně jako u vrcholné benzínové verze manuální šestistupňová a řadí se s ní jedna radost. Má totiž přesné krátké dráhy a příjemný mechanický chod. Zpočátku mi přišlo řazení tuhé, ale rychle jsem si na něj zvykl. DS3 je také vybavena „poradcem pro řazení“ - na grafickém displeji vedle rychloměru se za jízdy objeví rada (číslo převodového stupně na který můžete přeřadit). Můžete tak v praxi dosáhnout teoretické papírové spotřeby (nebo se o to alespoň pokusit). Osobně se mi tenhle systém líbil už jen z toho důvodu, že mne k přeřazení nijak nenutil. Bylo tedy jen na mně, zda jsem se ho rozhodl poslechnout.
Pokud jsem se ve městě rozhodl využívat dynamiky motoru v rozumných mezích, pohybovala se spotřeba kolem hranice 6,5 l/100 km. To je ze zkušenosti minimálně o litr méně než u benzínové verze. Při snaze dostat z motoru „co se dá” se spotřeba pohybovala mezi 10 a 11 litry. Při úsporné jízde se mi však zdaleka nepodařilo dosáhnout Citroënem uváděných hodnot kombinované spotřeby. Opravdu je mi záhadou, jak se dostat se spotřebou pod čtyři litry, které Citroën avizuje pro mimoměstský provoz. Hranici pěti litrů jsem pokořil jen na okreskách, a to díky šestému rychlostnímu stupni. Ten také udrží otáčky a hluk motoru na přijatelné úrovni i při dálniční rychlosti.
Radost stále rozdává, ale méně než THP
Hatchback, který chce konkurovat Mini Cooperu, by měl na silnici něco předvést. A překvapivě také předvádí - u Citroënu zatím nejsme zvyklí na příliš „pro-řidičská“, natož pak zábavná auta. DS3 je ovšem Citroënem, který mě bavil.
Podvozkově vychází ze standardní C3, chování na silnici je ale naprosto odlišné. Přední zavěšení podobné typu McPherson a zadní vlečná ramena se zkrutnou příčkou byla doplněna tužším odpružením a tlumiči. Zároveň byla DS3 obuta pneumatikami o rozměru 205/45 R17, které jí dodaly slušnou trakci. Oproti C3 tak auto ztratilo svou měkkost a plavnost, neznamená to ovšem, že by z vás DS3 vytřásla duši. I když je podvozek tužší, velice dobře si poradil s tlumením nerovností a ošklivou ránu jsem od něj slyšel málokdy. Jen záď občas lehce odskočila na příčné nerovnosti.
DS3 se také ráda vrhá do zatáček, diesel je ale oproti benzínu o něco těžší a dříve projeví větší sklony k nedotáčivosti. Pořád ale stačí pustit plyn a auto ochotně utáhne stopu. Jízdu navíc hlídá i „nepřemotivovaný” systém kontroly stability, který zhatí až snahu o opravdu sportovní jízdu. ESP sice lze v případě potřeby dočasně deaktivovat, narozdíl od benzínové verze však jen do rychlosti 50 km/h. Škoda.
Z obou zmíněných důvodů DS3 HDi rezignuje na to být opravdu zábavným autem a i když radost z řízení rozdávat stále umí, lehčí, mrštnější a ESP nutně nesvázaná DS3 THP je v tomto směru zkrátka dále. Zatímco u verze THP lze mluvit o stylovém hot hatchi, varianta HDi je spíše jakýmsi style hatchem, pokud máme obvyklejší spojení parafrázovat. Svým charakterem míří zkrátka jinam.
Pocitům z řízení neprospívá ani fakt, že toho ve volantu není příliš cítit, tuto vlastnost ale HDi sdílí se všemi ostatními verzemi. Odpor posilovače je sice příjemně nastavený, víc toho ale nečekejte. Co se s předními koly děje jsem si tedy musel domyslet sám. Dynamice vozu jsou odpovídající i brzdy. Ty jsou kotoučové na všech kolech a i když mají ostřejší nástup, jsou dobře dávkovatelné. V případě brzdění „naplno“ se vám automaticky rozblikají varovná světla, což možná oceníte v krizových situacích, méně však při hrátkách na okresce...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 6 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před hodinou - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 3 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 4 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 6 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva