Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Honda Jazz 1,4i: ďáblík nejen do města
11.2.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Je Honda Jazz nákupní taška, nebo malé MPV? Tak trochu obojí a vlastně ještě mnohem více. Jedete nakupovat? Vezměte Jazz. Vyrážíte s rodinou za město? Vezměte Jazz. Chcete si užít agilní jízdy? Vezměte Jazz. Je s takovou vším a nebo vlastně ničím? Zjistili jsme to za vás.
Přehled kapitol
Univerzální čtyřválec
Zážehový čtyřválcový agregát o objemu 1,4 l (ve skutečnosti je to spíše 1,3, přesně 1339 cm3), je vybaven plynule měnitelným zvdihem a časování ventilů i-VTEC. S rozvody SOHC nyní podává výkon 73 kW (100 k) při 6000 1/min s nejvyšším točivým momentem 127 N.m při 4800 ot./1min. Tolik čísla, co skutečnost?
Motor je docela typickým Japoncem. Sází na lineární průběh výkonu postupně gradující až ve vyšších otáčkách, i když na stokoňovou 1,3 je nejvyšší výkon posazen docela nízko. Ani na pružný následný nástup dynamiky ve středních otáčkách si tak nelze stěžovat. Není to zkrátka závodník, který by potřeboval 6 000 otáček, aby se vůbec pohnul z místa, ale není to ani motor, který byste mohli držet ve 2 000 otáčkách a přejet tak celou Evropu. Prostě tak akorát, svým charakterem je s to uspokojit velmi široké skupiny řidičů. Ostatně mu ani mnoho jiného nezbývá, jde spolu s 1,2 o jediný motor v nabídce Jazzu, a tak zkrátka musí být kompromisem, univerzálním řešením.
Zvukovým projevem má motor dvojí tvář. V nižších a středních otáčkách je tichý a kultivovaný, v těch vyšších už jen kultivovaný. Při vytáčení se projevuje dost hlasitě, což zřejmě ocení fandové čtyřvalců Honda, ale běžný řidič asi moc ne.
Co je horší, s vytáčením následně stoupne i spotřeba a to až k deseti litrům. Po městě jsem se pod hodnotu 7,2 l na 100 km nedostal. Při plynulé jízdě mimo město či po dálnici není problém potřebu srazit na 5,6 l na 100 km.
Překvapivě agilní jízda
Ovladatelnost Jazzu patří k nadprůměru, dnešní auta jsou mnohem odtažitější. Nedá se říci, že by se řidič Jazzu mohl mazlit s volantem prozrazujícím každý šutřík pod koly, řízení má ovšem velmi daleko k dnešnímu standardu, který neprozradí ani vyjeté koleje.
Lahodný je též „uživatelský výstup” přímo řazené pětistupňové převodovky, která přenáší výkon na přední kola. Rychlé, krátké převody a odpor řazení je zkrátka tak akorát, dobrý dojem ale kazí poměrně titěrná řadící páka. Že by opět ústupek ženám?
Vynikající je projev brzdového pedálu, kterým je možné přesně a postupně dávkovat brzdnou sílu. A jak za chvíli zjistíme, ani samotné brzdy na tom nejsou vůbec zle.
Kvalita jízdy velmi záleži na kvalitě povrchu. Jazz opravdu není netečný a pokud se s ním vydáte do víru velkoměsta, například toho pražského, plného nerovností, děr a výmolů, vůz se až nepříjemně rozhoupe. Míra houpání je samozřejmě úměrná výši rychlosti. Zpětné rázy silnějšího charakteru jsou v navíc interiéru hodně znát, a to nejvíce na zadních sedadlech.
Pokud se naopak pohybujete po udržované cestě bez výmolů a děr, dokáže vůz nabídnout komfortní svezení. O to více pak Jazz překvapí v zatáčkách kde by člověk čekal mnohem větší náklony, které se ovšem nedostavují. Jízdní vlastnosti při rychlé jízdě po kvalitním povrchu jsou zkrátka vynikající a ochota měnit směr i na velmi technické trati je skutečně překvapivá. Možná i kvůli tomu řízení působí dojmem, že by mohlo být strmější řízení, podvozek by zkrátka snesl „akčnější” naladění. Jenže pozor, sedíme v Jazzu, ne v Civicu Type-R...
Na limitu se začne Jazz projevuje přirozenou drobnou nedotáčivostí, ale tu lze velmi snadno eliminovat a prací s plynem obrátit i v čitelnou přetáčivost. Podvozkem prostě Honda jak má být, co k tomu dodat.
Jediné místo, kde se vozu příliš nelíbí, jsou rychlostní komunikace jako například dálnice. Vůz je ve vyšších rychlostech náchylný na boční poryvy větru a jízda trvale vysokými rychlostmi za „složitějšího” počasí nesvědčí ani vozu, ani posádce.
Poklonu skládám brzdám, protože jsem opravdu nečekal, že si při prvním razantním sešlápnutí brzdového pedálu téměř vyrazím zuby. Na brzdnou sílu se proto zvyká velmi snadno a rychle protože nástup síly je tak rychlý a jistý, že dodává sebedůvěru. V případě smyku zasahuje ABS a je velice zajímavé, že díky zimním pneumatikám Dunlop Winter Response zasáhne stabilizační systém VSA jen málokdy, i pokud je řeč o mokrých kostkách. A v případě potřeby lze systém jednoduše vypnout pouhým stiskem tlačítka.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva