Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Land Rover Freelander eD4: vyplatí se šetřit?
2.8.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
Land Rover vždy vyráběl jen modely s pohonem všech kol, ale to se s příchodem letošního roku změnilo. K čemu je dobrý Freelander 2WD?
Přehled kapitol
Proč?
Tak si to shrňme. Freelander eD4 má slušný motor, spotřebu stejnou jako verze TD4, tichý a dobře zpracovaný interiér a komfortně směřované jízdní vlastnosti. Nic z toho nehovoří ve prospěch dvoukolky, protože to samé dostanete i v případě verzí 4x4. Jediným argumentem je cena. Ostatně proto v nabídkách automobilek základní provedení existují. Jenže i zde je jeden drobný háček - eD4 je levnější oproti TD4 o nějakých 50 000 Kč, což je rozdíl, který u auta s pořizovací cenou přes 700 000 Kč není nijak markantní. Já osobně, kdybych měl volit mezi pár příplatky za 50 000 Kč a 4x4, jdu jednoznačně do čtyřkolky.
Upřímně mohu říci, že jsem zpočátku dvoukolku Freelander obhajoval, ale během testovacího týdne se můj názor změnil. Odpověď na základní otázku celého tohoto testu, tedy proč kupovat Freelander eD4, jsem nenašel. Argument financí totiž není dostatečně velký a důraz na ekologii nebo ekonomiku provozu není pro změnu žádný. Pokud by chtěl Land Rover udělat tento model alespoň trochu smysluplný, pak by asi nebylo na škodu buď podpořit otázku ekologie a to i za cenu o něco vyšší pořizovací ceny, nebo snížit pořizovací cenu základního provedení tak, aby se rozdíl mezi čtyřkolkou a dvoukolkou ještě zvýraznil.
Z pohledu zákazníka lze k této věci přistoupit dvojím způsobem. Ano, uznávám, že minimálně ve třech čtvrtinách roku pohon všech kol v ČR víceméně potřeba není, tedy pokud nemáte chatu někde v pustině na kopci a příjezdová cesta se vám po prvním menším deštíku nezmění na blátivý tankodrom. Freelander eD4 tedy můžeme brát jako základní model, díky kterému si ho budou moci dovolit i zákazníci, kteří dosud váhali. Z takového úhlu pohledu má dvoukolka smysl. Jenže finanční odstup od 4WD je příliš malý. Když už si budu kupovat auto za cca 770 000 Kč, pak mě už příplatek necelých 50 000 Kč nevytrhne a krom toho si myslím, že čtyřkolkový Freelander po pár letech prodám lépe než Freelander 2WD.
Nechci Land Roveru zazlívat snahu o vyšší prodeje. Drtivá většina SUV se nabízí pouze s pohonem předních kol, jenže spousta z aktuálně prodávaných aut této kategorie už jsou čistě městské modely a byly s tímto uváděny na trh. Freelander byl odjakživa čtyřkolka a odjakživa toho dokázal spoustu také v terénu, což je v obecném povědomí hluboce zakořeněno a těžko s tím současná nabídka něco udělá. Nakonec prodeje Freelanderu eD4 jsou celkově dosti slabé a já se tomu vůbec nedivím.
Základní cena vozu (Freelander eD4): 653 100 Kč
Základní testovaného provedení (Freelander eD4 S): 715 000 Kč
Cena testovaného provedení (Freelander eD4 S + příplatková výbava): 821 738 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 179 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 420 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 181 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,7 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,1 l
Mimo město: 5,4 l
Kombinovaná: 6,0 l
Objem palivové nádrže: 68 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 500 mm
Šířka: 2 005 mm
Výška: 1 740 mm
Rozvor náprav: 2 660 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 710 kg
Užitečná hmotnost: 790 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 755 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 670 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 42 minutami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva