Test Land Rover Freelander eD4: vyplatí se šetřit?

Land Rover vždy vyráběl jen modely s pohonem všech kol, ale to se s příchodem letošního roku změnilo. K čemu je dobrý Freelander 2WD?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Land Rover Freelander eD4: vyplatí se šetřit?

2.8.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test Land Rover Freelander eD4: vyplatí se šetřit?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Land Rover vždy vyráběl jen modely s pohonem všech kol, ale to se s příchodem letošního roku změnilo. K čemu je dobrý Freelander 2WD?

Proč?

Tak si to shrňme. Freelander eD4 má slušný motor, spotřebu stejnou jako verze TD4, tichý a dobře zpracovaný interiér a komfortně směřované jízdní vlastnosti. Nic z toho nehovoří ve prospěch dvoukolky, protože to samé dostanete i v případě verzí 4x4. Jediným argumentem je cena. Ostatně proto v nabídkách automobilek základní provedení existují. Jenže i zde je jeden drobný háček - eD4 je levnější oproti TD4 o nějakých 50 000 Kč, což je rozdíl, který u auta s pořizovací cenou přes 700 000 Kč není nijak markantní. Já osobně, kdybych měl volit mezi pár příplatky za 50 000 Kč a 4x4, jdu jednoznačně do čtyřkolky.

Upřímně mohu říci, že jsem zpočátku dvoukolku Freelander obhajoval, ale během testovacího týdne se můj názor změnil. Odpověď na základní otázku celého tohoto testu, tedy proč kupovat Freelander eD4, jsem nenašel. Argument financí totiž není dostatečně velký a důraz na ekologii nebo ekonomiku provozu není pro změnu žádný. Pokud by chtěl Land Rover udělat tento model alespoň trochu smysluplný, pak by asi nebylo na škodu buď podpořit otázku ekologie a to i za cenu o něco vyšší pořizovací ceny, nebo snížit pořizovací cenu základního provedení tak, aby se rozdíl mezi čtyřkolkou a dvoukolkou ještě zvýraznil.

Z pohledu zákazníka lze k této věci přistoupit dvojím způsobem. Ano, uznávám, že minimálně ve třech čtvrtinách roku pohon všech kol v ČR víceméně potřeba není, tedy pokud nemáte chatu někde v pustině na kopci a příjezdová cesta se vám po prvním menším deštíku nezmění na blátivý tankodrom. Freelander eD4 tedy můžeme brát jako základní model, díky kterému si ho budou moci dovolit i zákazníci, kteří dosud váhali. Z takového úhlu pohledu má dvoukolka smysl. Jenže finanční odstup od 4WD je příliš malý. Když už si budu kupovat auto za cca 770 000 Kč, pak mě už příplatek necelých 50 000 Kč nevytrhne a krom toho si myslím, že čtyřkolkový Freelander po pár letech prodám lépe než Freelander 2WD.

Nechci Land Roveru zazlívat snahu o vyšší prodeje. Drtivá většina SUV se nabízí pouze s pohonem předních kol, jenže spousta z aktuálně prodávaných aut této kategorie už jsou čistě městské modely a byly s tímto uváděny na trh. Freelander byl odjakživa čtyřkolka a odjakživa toho dokázal spoustu také v terénu, což je v obecném povědomí hluboce zakořeněno a těžko s tím současná nabídka něco udělá. Nakonec prodeje Freelanderu eD4 jsou celkově dosti slabé a já se tomu vůbec nedivím.

Test Land Rover Freelander eD4: vyplatí se šetřit? - 28 - Test Land Rover Freelander eD4 44Test Land Rover Freelander eD4: vyplatí se šetřit? - 29 - Test Land Rover Freelander eD4 01Test Land Rover Freelander eD4: vyplatí se šetřit? - 30 - Test Land Rover Freelander eD4 17

Základní cena vozu (Freelander eD4): 653 100 Kč
Základní testovaného provedení (Freelander eD4 S): 715 000 Kč
Cena testovaného provedení (Freelander eD4 S + příplatková výbava): 821 738 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 179 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 420 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 181 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,7 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,1 l
Mimo město: 5,4 l
Kombinovaná: 6,0 l
Objem palivové nádrže: 68 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 500 mm
Šířka: 2 005 mm
Výška: 1 740 mm
Rozvor náprav: 2 660 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 710 kg
Užitečná hmotnost: 790 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 755 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 670 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.