Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Opel Insignia 2,0 CDTI: co dokáže auto roku?
16.2.2009 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Málokterá automobilová novinka je očekávána s takovým napětím, jako poslední auto roku. I my jsme byli zvědavi, jaké trumfy museli u Opelu vytáhnout, aby krátce po „pohřbu” Vectry dosáhli s novým modelem Insignia hned na nejvyšší příčku prestižní ankety. Je nová Insignia skutečně tak výjimečným autem? Důkladně jsme ji vyzkoušeli ve všech jízdních režimech a víme, jak si stojí.
Přehled kapitol
Když auto roku nemá motor roku
K testu jsme převzali Insignii vybavenou dvoulitrovým turbodieselem 2,0 CDTI v nejvýkonnější verzi s jedním turbem (více výkonu pak nabízí už jen stodevadesátikoňové biturbo provedení). Motor se tak mohl pyšnit výkonem 118 kW (160 koní) dosahovaným v 4000 ot./min a točivým momentem až 380 N.m v rozmezí 1750 a 2500 ot./min. Parametry jsou to na dvoulitrový diesel solidní, v praxi se ale nad projevy tohoto motoru zvedají otazníky a troufnu si již na tomto místě říci, že v motoru 2,0 CDTI nenachází auto roku rovného parťáka.
Agregát trpí vcelku klasickými dieselovými problémy. V prvé řadě není zrovna kultivovaný, tichý ani jemný. Do interiéru se tyto neduhy přenášejí v relativně snesitelné a umírněné podobě, ale že byste o zvuku dieselu nebo o jeho vibracích v interiéru nevěděli, o tom nemůže být řeč ani náhodou. Nepříjemný je i velmi tvrdý chod, který jednak zesložiťuje rozjezdy, druhak nutí řidiče držet otáčky v úzkém rozmezí - o nějaké široce dostupné pružnosti nelze hovořit.
Tento diesel mi zkrátka charakterem nesedl, tak jako mnoho jiných v poslední době. Zřejmě jde o daň za vysoký výkon resp. točivý moment. Aby naftový motor nabídl zajímavý výkon, musí být vzhledem k nízkým otáčkám jeho točivý moment enormní a téměř 400 N.m na dvoulitr je zkrátka příliš. Pokud od motoru něco chcete, působí hřmotným dojmem a chvílemi se doslova otřásá v základech. Dlužno dodat, že stejně nebo spíše ještě hůře působí i jiné diesely s výkonem okolo 160 koní. Takový 220 CDI o Mercedesu nebo stosedmdesátikoňové TDI od Volkswagenu mají k tichému, kultivovanému a jemnému projevu ještě dále.
Ale abych jen nekritizoval. Motor je jistě příjemným společníkem v dálničním provozu, kdy můžete jeho otáčky trvale udržovat kdesi mezi hodnomatmi 2 500 a 3 500, kde má dostatek výkonu, neotřásá vozem a vzhledem k dalším zdrojům hluku není ani příliš slyšet. Do města nebo na okresky si ale raději kupte benzin, kvalitu jízdy s Insignií posune o třídu výše.
Velkou předností motoru je ovšem spotřeba. Ta je na kombinaci takto výkonného dieselu a takto těžkého auta skutečně velmi nízká. Při maximálním využití výkonu vozu jsem se se spotřebou nedostal přes 13 litrů na sto, což mě velmi překvapilo. Zmiňované 220 CDI nebo 2,0 TDI 125 kW nemají v takovém režimu problém s odběrem okolo 18 litrů. Naopak při úsporné jízdě se dá s Insignií jezdit mimo město bez problémů „za pět” a v kombinaci okolo 6 litrů na sto kilometrů, což výjimečně odpovídá i tabulkovým hodnotám spotřeby. Při svižnějším ježdění, respektujícím omezené možnosti motoru a charakter vozu, se připravte na osmilitovou kombinaci, což je na takový vůz stále výborné číslo.
Mrštná dvoutunka
Dynamiku testované verze lze označit pouze za průměrnou. Jejích 160 koní výkonu sice není málo, jenže téměř 1700 kilogramů pohotovostní hmotnosti také ne. Insignia je bohužel ve všech verzích nadprůměrně těžká a s plně obsazeným vozem s motorem 2,0 CDTI snadno překonáte hmotnost dvou tun. V méně zatíženém voze si při akceleraci musíte na stovku počkat cca 10 sekund a na vyšší číslovky ještě déle. Pokud ale máte trpělivost, Insignia se dokáže rozjet až k 215 km/h. I tento projev nahrává především dálničnímu využití.
Jak lze tedy hovořit o mrštnosti? Inu, podvozek vozu je naladěn relativně akčně a i těžký vůz se na něm ladně překlápí z jedné zatáčky do druhé. A to jak v pomalých utažených zatáčkách, tak v táhlých šikanách ve vysokých rychlostech. Ani aktivní jízda s Insignií tak není žádným utrpením a ve výsledku jí opět házel klacky pod nohy (či spíše pod kola) hlavně motor testované verze.
Horší je to s ovladatelností. Zejména řízení je dokonale odtažité, poznat z něj, co se děje s vozem, prakticky nejde, další typický rys dnešního auta. Alespoň že je přesné a přiměřeně ostré. Lepší je to s brzdami, které mají velmi dobrý účinek a je možné je přesně dávkovat. Škoda jen, že mají omezenou výdrž. Po pár zabrzdění z vyšších rychlostí displej vozu zahlásí jen „Přehřáté brzdy” a máte po legraci.
Vrcholem „řidičských výstupů” bývají v nových Opelech převodovky a ta v Insignii 2,0 CDTI nebyla výjimkou. Měla jen o něco tužší chod, jinak ale byla naprosto přesná, s krátkými drahami, bez mezistupňů a v neposlední řadě s výbornou synchronizací. Nevím, kde se to u Opelu naučili, před deseti lety byly převodovky značky spíše pro zlost, dnes bych konstruktérům Fordu doporučil si pár Opelových převodovek rozebrat a inspirovat se. Kvalita řazení v Opelech se té ve Fordech začíná nebezpečně rovnat.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 10,1 s
0-160 km/h: 27,2 s
Nejvyšší naměřená rychlost: 215 km/h
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024 - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejčtenější články
- Audi se otevřeně otáčí k zákazníkům zády, riskuje ztrátu loajálních kupců pro nulový potenciální přínos
2.4.2024 - BMW 4 prý skončí bez nástupce, i když se prodává jako housky na krámě. Zmatečný krok má vrátit staré pořádky
2.4.2024 - Arab blbnul s legendárním off-roadem Toyoty na pláži. Šel přes střechu, vyletěl z kabiny a pak se podruhé narodil
2.4.2024 - Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží
2.4.2024 - Korejci odhalili svůj první závodní elektromobil. Je tak absurdně těžký, že mu museli udělat vlastní závody
2.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva