Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet
5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
Přehled kapitol
Poučení z chyb minulých
Jak vešlo v obecnou známost, Audi A4 interně označené jako model B7 byl nejsportovnější vůz svého segmentu. Sportovní bylo všechno. Podélně uložený motor vysunutý před nápravou, pohon předních kol, diesel a možná i na chuti pochodovat ze zatáčky po čumáku bylo něco sportovního. Současné Audi A4 (B8) si ze sebe přestalo střílet a je pouze dobře, že se Seat dokázal poučit. Na svých stránkách sice v úvodu prezentace Exea zmiňuje ryzí dynamiku, ale to zase není až tak v přímém rozporu s tím, co tento vůz dokáže v rozumně požadované míře nabídnout.
Když se s ním pustíte do náročnější silnice, oproti bývalé A4 je patrný lehký posun k ochotnějším reakcím. Seat upravil přední zavěšení a celkově zpevnil podvozek. Původní chování Audi to zcela nevyléčilo a v nízkých rychlostech je kvalita jízdy nevalná, ale rozjeďte se a nebude tomu chybět grip a s delší a těžší zádí kombi verze ST ani lepší vyváženost a zřetelné stopy možnosti kontrolovat Exeo plynem. A taky řízením. Jedním z příjemných pozůstatků minulé generace aut je hydraulický posilovač. Jeho zpětná vazba byla odfiltrována, ale v jeho odporu je očividná přirozenost a linearita.
Shodou okolností se to samé slůvko dobře hodí i k popisu chování pohonné soustavy. Naše dlouhodobě testované vozidlo je vybaveno dieselovým čtyřválcem 2,0 TDI s výkonem 143 koní, nejvyšším točivým momentem 320 newtonmetrů a převodovkou s plynule měnitelným převodem CVT posílající vše na přední kola. Být to vznětová jednotka s manuálem, vadil by mi znatelný turboefekt a úzký rozsah využitelných otáček (ačkoli Exeo pracuje s vyspělejší jednotkou vybavenou vstřikováním common-rail, kterou minulá A4 nepoznala). A dostat variátor s atmosférickým benzínovým motorem je taky za trest. Aby to trochu i jelo, potřebujete vysoké otáčky, které ale jaksi zůstávají konstantní, závislé na poloze plynu a auto za doprovodu monotónního hučení připomínající prokluzující spojku nebo vysavač akceleruje. Exeo je trochu jiné.
Nevhodné ke sportování?
Také zde se vám při plném plynu stane, že začnete občas hledat ibuprofen, ale povětšinu času toto spojení skutečně funguje bez nadměrného otravování. Díky solidnímu výkonu v nižších a středních otáčkách a tudíž odpadnuvší potřebě hnát ručičku kamsi doprava netrpíte (na diesel) nadměrným hlukem a v zásadě ani nedostatkem rychlosti. Chce to pohybovat se plynule, popřípadě si pomoci jedním ze sedmi přednastavených virtuálních stupňů a výčitky z nedostatku schopnosti vybrat si normální auto by se neměly dostavit.
Je to jako dva fázové posuny špatným směrem, které se ale vzájemně vyruší a výsledkem je docela příjemně fungující celek. Opoždění za plynem multitronic rychle vyhladí odlehčením převodu a sílu ve středních otáčkách software převodovky vyhodnotí zase jako dostatečnou, aby nechal těžší převodový poměr. Otáčky se sice i zde mění permanentně podle polohy pravého pedálu a sklonu silnice, nicméně potřeby spíše defenzivního řidiče hledajícího vůz i na delší vzdálenosti to neuráží.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 54 minutami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB