Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada
28.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nedávno jsme testovali vylepšený Forester s novým benzinem, teď je čas na hlubší analýzu dieselové verze. Bude ale co zkoumat?
Přehled kapitol
Spousta lidí vám bude tvrdit, že Subaru Forester potřebuje lepší cenu, hodnotnější materiály v kabině a vrátit přeplňovaný motor z Imprezy WRX. Na všem z toho možná něco bude, ale podle mě by se mělo především držet svého osobitého charakteru. Forester ve fyzickém slova smyslu nikdy nepatřil mezi nejpřitažlivější auta. První i druhá generace se opíraly spíše o svou nenápadnost přizvednutého kombíku ve spojení se skvěle ovladatelným, jen poddajnějším podvozkem Imprezy. A pokud toto na vás udělalo dojem, na tvrdých plastech zkrátka nezáleželo. Ale co jeho současné provedení?
Silné vnitřní hodnoty
Aktuální model se podle mě na začátku dostal do špatné uličky. Výrazné zvýšení karoserie a měkký podvozek najednou způsobovaly, že Forester ztratil v zatáčkách svou suverénní jistotu. A co bylo horší, jeho větší rozměry jej znenadání postavily přímo doprostřed křížové palby mezi Evropou, Koreou a zbytkem Japonska, kde nemilosrdně rozhodují ceny, délka záruky a jsou nabízeny i měkčené materiály. Navíc permanentní pohon všech kol od Subaru najednou ztrácel mezi všemi těmi SUV a crossovery s pohonem všech kol „jen na požádání“ svůj lesk a pravdou je, že Fuji Heavy Industries se s tímto musí potýkat i dnes.
Na druhou stranu právě propracovanost čtyřkolky a robustnost konstrukce schopné se základním servisem zvládat velké nájezdy k Foresteru pořád přitahuje zákazníky hledající kvalitu pod povrchem. A přestože ztratil přeplňované benzínové motory i tu nadprůměrnou agilitu, svým způsobem je pro mě pořád žádoucí.
Těžko se to popisuje, ale pomůžu si jiným příkladem. Nutně potřebuji nový notebook a nekonečným prohledáváním internetu jsem dospěl k závěru, že je mi mnohem milejší částečná voděvzdornost klávesnice a kovová vnitřní kostra, která i při dlouhém užívání něco vydrží, než samotné parametry procesoru nebo grafické karty, které obecně považuji skoro u všech počítačů za dostatečné. Vybavení a výkony jsou důležité, ale neméně zásadní je pro mě odolnost a životnost. Chápeme se?
Chvála kultivovanosti boxeru
A tím se konečně dostávám k Subaru Forester 2,0D, jehož klíčky mi byly na týden svěřeny. Otevřeně přiznávám, že bych se měl na něj při psaní dívat s větším nadhledem a slibuji, že se o to pokusím, ale měl jsem z něj radost ještě před nastoupením. Chápavý čtenář mezi řádky jistě poznal, že to nemá co dělat s tvary, proporcemi nebo velikostí Foresteru. Podle mě se návrháři příliš nechali svázat konvencemi segmentu a místo přizvednutého hranatého kombíku vytvořili prostě jen další SUV. Jenže vnitřní zrak nemůže nevidět unikátní naftový boxer, mezinápravový diferenciál s viskospojkou či nízké těžiště. Popravdě, mě by to stačilo a více jsem ani neočekával, ale změny po modernizaci se začaly hlásit po prvních metrech za volantem.
Nejdříve je ale nutné protrpět pár vteřin ticha za pana Diesela a žhavení překvapivě trvá i se zahřátým motorem. Nicméně je fajn, že uši nepopuzuje hlasité dieselové chrochtání ani v mrazivém ránu. Dokonce bych řekl, že motor není jen kultivovaný (v rámci toho, na co jsme u čtyřválcových dieselů zvyklí), ale má příjemný zvuk i při akceleraci. Dunění je mu cizí a vzdálené klapání se začne ozývat až po překročení 3 200 otáček. Boxer je schopen nechat se lehce vytočit až zhruba ke 4 900 ot./min., ale to považujte jen za poznámku pod čarou. Všech 147 koní máte k dispozici při 3 600 ot./min. a hnát rafičku otáčkoměru daleko za tuto hranici nemá valný smysl. Plochý motor sice vyniká oproti běžným naftovým čtyřválcům jiným uspořádáním a kulturou chodu, ale svým projevem nevybočuje a nejlépe se cítí v nízkých a středních otáčkách.
Dokud se Forester prodával s přeplňovaným benzínovým motorem, diesel nebyl nejlepší volbou. Teď už je a atmosférickému zážehovému dvoulitru nepomůže ani o kus vytříbenější zvuk. Forester 2,0D jej převálcuje výkonem dostupným i v nižších otáčkách (třebaže ne v těch úplně nejnižších), který máte bez čekání (dobře, jistá prodleva turbodmychadla je permanentně přítomna), což zase není nepodobné starým Foresterům S-Turbo a XT. Na to všechno se dá zvyknout velmi dobře.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 12 minutami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva