Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada

Nedávno jsme testovali vylepšený Forester s novým benzinem, teď je čas na hlubší analýzu dieselové verze. Bude ale co zkoumat?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada

28.11.2011 | Miro Mihálik | 16 příspěvků

Nedávno jsme testovali vylepšený Forester s novým benzinem, teď je čas na hlubší analýzu dieselové verze. Bude ale co zkoumat?

Spousta lidí vám bude tvrdit, že Subaru Forester potřebuje lepší cenu, hodnotnější materiály v kabině a vrátit přeplňovaný motor z Imprezy WRX. Na všem z toho možná něco bude, ale podle mě by se mělo především držet svého osobitého charakteru. Forester ve fyzickém slova smyslu nikdy nepatřil mezi nejpřitažlivější auta. První i druhá generace se opíraly spíše o svou nenápadnost přizvednutého kombíku ve spojení se skvěle ovladatelným, jen poddajnějším podvozkem Imprezy. A pokud toto na vás udělalo dojem, na tvrdých plastech zkrátka nezáleželo. Ale co jeho současné provedení?


Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 1 - Subaru Forester 20D test 02Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 2 - Subaru Forester 20D test 07Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 3 - Subaru Forester 20D test 09

Silné vnitřní hodnoty

Aktuální model se podle mě na začátku dostal do špatné uličky. Výrazné zvýšení karoserie a měkký podvozek najednou způsobovaly, že Forester ztratil v zatáčkách svou suverénní jistotu. A co bylo horší, jeho větší rozměry jej znenadání postavily přímo doprostřed křížové palby mezi Evropou, Koreou a zbytkem Japonska, kde nemilosrdně rozhodují ceny, délka záruky a jsou nabízeny i měkčené materiály. Navíc permanentní pohon všech kol od Subaru najednou ztrácel mezi všemi těmi SUV a crossovery s pohonem všech kol „jen na požádání“ svůj lesk a pravdou je, že Fuji Heavy Industries se s tímto musí potýkat i dnes.

Na druhou stranu právě propracovanost čtyřkolky a robustnost konstrukce schopné se základním servisem zvládat velké nájezdy k Foresteru pořád přitahuje zákazníky hledající kvalitu pod povrchem. A přestože ztratil přeplňované benzínové motory i tu nadprůměrnou agilitu, svým způsobem je pro mě pořád žádoucí.

Těžko se to popisuje, ale pomůžu si jiným příkladem. Nutně potřebuji nový notebook a nekonečným prohledáváním internetu jsem dospěl k závěru, že je mi mnohem milejší částečná voděvzdornost klávesnice a kovová vnitřní kostra, která i při dlouhém užívání něco vydrží, než samotné parametry procesoru nebo grafické karty, které obecně považuji skoro u všech počítačů za dostatečné. Vybavení a výkony jsou důležité, ale neméně zásadní je pro mě odolnost a životnost. Chápeme se?

Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 4 - Subaru Forester 20D test 04Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 5 - Subaru Forester 20D test 03Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 6 - Subaru Forester 20D test 10

Chvála kultivovanosti boxeru

A tím se konečně dostávám k Subaru Forester 2,0D, jehož klíčky mi byly na týden svěřeny. Otevřeně přiznávám, že bych se měl na něj při psaní dívat s větším nadhledem a slibuji, že se o to pokusím, ale měl jsem z něj radost ještě před nastoupením. Chápavý čtenář mezi řádky jistě poznal, že to nemá co dělat s tvary, proporcemi nebo velikostí Foresteru. Podle mě se návrháři příliš nechali svázat konvencemi segmentu a místo přizvednutého hranatého kombíku vytvořili prostě jen další SUV. Jenže vnitřní zrak nemůže nevidět unikátní naftový boxer, mezinápravový diferenciál s viskospojkou či nízké těžiště. Popravdě, mě by to stačilo a více jsem ani neočekával, ale změny po modernizaci se začaly hlásit po prvních metrech za volantem.

Nejdříve je ale nutné protrpět pár vteřin ticha za pana Diesela a žhavení překvapivě trvá i se zahřátým motorem. Nicméně je fajn, že uši nepopuzuje hlasité dieselové chrochtání ani v mrazivém ránu. Dokonce bych řekl, že motor není jen kultivovaný (v rámci toho, na co jsme u čtyřválcových dieselů zvyklí), ale má příjemný zvuk i při akceleraci. Dunění je mu cizí a vzdálené klapání se začne ozývat až po překročení 3 200 otáček. Boxer je schopen nechat se lehce vytočit až zhruba ke 4 900 ot./min., ale to považujte jen za poznámku pod čarou. Všech 147 koní máte k dispozici při 3 600 ot./min. a hnát rafičku otáčkoměru daleko za tuto hranici nemá valný smysl. Plochý motor sice vyniká oproti běžným naftovým čtyřválcům jiným uspořádáním a kulturou chodu, ale svým projevem nevybočuje a nejlépe se cítí v nízkých a středních otáčkách.

Dokud se Forester prodával s přeplňovaným benzínovým motorem, diesel nebyl nejlepší volbou. Teď už je a atmosférickému zážehovému dvoulitru nepomůže ani o kus vytříbenější zvuk. Forester 2,0D jej převálcuje výkonem dostupným i v nižších otáčkách (třebaže ne v těch úplně nejnižších), který máte bez čekání (dobře, jistá prodleva turbodmychadla je permanentně přítomna), což zase není nepodobné starým Foresterům S-Turbo a XT. Na to všechno se dá zvyknout velmi dobře.

Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 7 - Subaru Forester 20D test 32Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 8 - Subaru Forester 20D test 11Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada - 9 - Subaru Forester 20D test 12

Diskuze 16 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše