Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Tato Škoda Octavia 1,9 TDI posílila z 90 na 188 koní. Levý na D1 už nedá lacino
27.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Devadesátikoňová Octavia TDI první generace dávala majitelům pocit vládců levého pruhu D1. Bylo to úsměvné, tuto je třeba brát vážněji.
Nízká spotřeba a velký zavazadelník jsou atributy, které jsou snem řady českých motoristů. Ať už jde o rodinu, ježdění na chalupu či jakýkoli jiný motiv chtít „kombík v tédéíčku”, první generace Octavie Combi s motorem 1,9 TDI jej uměla plnit skvěle. Tak dobře, že si tento vůz vydobyl skoro kultovní statut.
Někteří majitelé mu tak začali dávat až nadpozemské schopnosti a někdy se i sami za jeho volantem vžívali do pocitů vládců silnic. Však kolik z nich si myslelo, že jim patří levý pruh na dálnici D1. Jenže když si vybrali verzi o 90 koních a 210 Nm (a tak tomu bylo nejčastěji), byli s plným kufrem spíše rádi, pokud do nějakého prudšího kopce drželi nějakou alespoň důstojnou rychlost.
Motor 1,9 TDI má ale tu výhodu, že lze poměrně snadno upravovat. Je to koncernová technika, které je všude v Evropě spousty, takže na ni také řada firem vyrábí lepší vstřikovače, silnější turbodmychadla a vyvíjí mapy řídících jednotek. Ze sériového stavu, kdy to téhle Octavii trvá prázdné na stovku dlouhých 13 sekund, se můžete klidně dostat na polovinu.
Zelená Octavia na fotkách sice není ten pravý sen českých rodin, ale zavazadelník je pořád obrovský. Pořídil si ji pražský servis a odtahová služba s názvem Car Hospital s tím, že to bude něco jako showcar křížený s autem na sprinty. Vůz dostal nový lak, tmavě zelenou perleť, která bohužel na dostupných fotkách moc nevynikne. Na showcar je v takovémto stavu trochu moc nenápadný, ale aktuálně na něm prý jsou reklamní polepy. Podstatnější však jsou mechanické úpravy - brzdy z Octavie RS s keramickými destičkami značky ATE a podvozek Bilstein B12, vpředu snížený o 45 mm, vzadu o 30 mm, mimo jiné.
Pak se do něj pustili pánové z firmy Dieselpower, českého úpravce motorů, kteří nám v minulosti „přeměřili” výkon třeba na Octavii RS TSI nebo Rapidu 1,2 TSI. Tento vůz od nich dostal nové vstřikovače Fratelli Bosio Race 520, větší turbo Garrett GT1749VB s větším mezichladičem stlačeného vzduchu a samozřejmě kompletně nový software řídící jednotky. Výsledkem je 188 koní při cca 4 000 otáčkách a 413 Nm při 2 400 ot/min, tedy nárůst na více jak dvojnásobné hodnoty, jak ukáže i graf průběhu mezi obrázky. U Car Hospital si nainstalovali silnější spojku Sachs Performance s organickou lamelou.
Co to s autem dělá, vidíme na videu níže. Oficiální číslo zrychlení na stovku neznáme, zachyceno je ale na videu níže. My jsme pomocí stopek naměřili cca 6,7 vteřiny. Pro srovnání - v sériovém stavu, a to ještě když byl vůz nový, zvládl stejnou disciplínu za 13 vteřin. Byla-li sériová Octavia 1,9 TDI „králem”, levého pruhu dálnice, po této úpravě už aspoň nebude zdržovat většinu ostatních - 188 koní už vážně není pro smích.
Samozřejmě je otázkou, jak se takhle velké zvýšení výkonu podepíše na spolehlivosti motoru. Tahle konkrétní úprava je poměrně nová, takže si na najetí desítek tisíc kilometrů budeme muset počkat. Dá se ale očekávat, že většina rizikových dílů byla obměněna popř nahrazena silnějšími.
Práce na tomto voze spolu s novými díly dosáhly ceny okolo 300 tisíc korun, z čehož zhruba 78 tisíc tvořily úpravy motoru od Dieselpower. Je to pořádná suma; přičteme-li pořizovací cenu auta, resp. aspoň její odhad, jsme někde nad 350 tisíci a za to se dá pořídit třeba celkem slušný Nissan 350Z. V tom ale není naftový motor a svéráznou výjimečnost tohoto stroje bude nepochybně postrádat...
Když se tahle Octavia umyje, barva je prý krásná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 19 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22