Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 největších držáků poslední dekády: tato auta jezdí a jezdí
5.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta nejlépe prověří jediné: ujeté kilometry a schopnost snášet jejich velké porce. Tato auta vyrobená od roku 2004 jich zvládají nejvíce.
Když člověk hledá ojeté auto, které by si pořídil, a které bude dost staré na to, že jeho záruka bude už minulostí, ocení jistě spolehlivost a trvanlivost. Tedy pokud nepořizujete vůz, který je stejně starý jako vy a kterým vyjedete jen párkrát do roka, jakkoli i v takovém případě bude jistě příjemnější více jezdit než opravovat.
Abychom taková auta našli snáze, vznikají nejrůznější žebříčky spolehlivosti, která tuto vlastnost aut hodnotí rozličnými kritérii. Některá dají na hodnocení majitelů, jiná na schopnost vozů projít technickou kontrolou, další se pokouší sestavit žebříček podle sice zkušeností sice dlouhodobých, ale jen s jedním vozem. Všem těmto statistikám lze něco vyčíst, jakkoli asi nebude náhodou, že na piedestal nezřídka staví velmi podobné vozy. Přesto máme tendenci dát spíše na něco jiného - prostou schopnost vozu najet spoustu kilometrů.
Pochopitelně můžete říci, že některá auta logicky najíždí kilometrů více a jiná méně. Že takový Mercedes třídy E téměř vždy najede kilometrů více kilometrů než Citroën C1. Je to pravda, jenže je otázka, jako moc bude zrovna schopnost vozu odolávat vysokým nájezdům podstatná pro zájemce o maximálně příměstské supermini. Jakmile auto k dlouhým cestám alespoň trochu stvořeno bude, hned se podle schopnosti standardně přežívat vysoké kilometrové nájezdy pozná mnohé. Pokud totiž jde o auta, která už léta zpět pozbyla tovární záruku, musí být na vysoké nájezdy prostě připravena, musí být odolná, trvanlivá, „nezničitelná”. Pokud by nebyla a majitelům se začala rozpadat, prostě by s nimi další a další kilometry nenajížděli, protože by pro ně byly takové jízdy příliš drahé. Je to ryzí ekonomická racionalita a na tu lze vždy sázet více než na výše zmíněné statistiky.
Přesně z tohoto důvodu jsme vám dříve předestřeli 20 nezničitelných aut, tedy vozy, které mají jako ojeté největší průměrnou kilometráž či která z největší části najela více než 200 tisíc kilometrů. Byl to zajímavý a jistě výmluvný žebříček, měli jste k němu ale jednu oprávněnou námitku - z velké většiny šlo už o velmi stará, nezřídka dvacetiletá auta, která logicky najela za svůj život větší porci kilometrů než ta mladší.
Starší žebříček 20 „nezničitelných aut” bez ohledu na věk

Takhle dopadl někdejší žebříček, který si bral na paškál všechna auta bez ohledu na stáří. Ten dnešní počítá s věkovým limitem, který zahrne i mnohé stále žádané ojetiny
Žebříček tedy nepochybně vyjevil velmi trvanlivé vozy, jenže pokud máte zájem si koupit ještě nějaký vůz s vidinou s ním dále jezdit, patrně nesáhnete po Volvu z konce osmdesátých let. Jistě, takové stroje budou levnější, ale najít nějaký v dost dobrém stavu může být nadlidský úkol. Také design bude až na výjimky zastaralý, výbava oproti novějším autům chudá, pasivní bezpečnost může být na horší úrovni a také spotřeba paliva může - ale nemusí - být horší.
Proto jsme na tento žebříček chtěli navázat obdobným, který by ukázal na auta podstatně novější, která ale statisticky mají tutéž schopnost. Pochopitelně lze není možné hledat vozy s průměrnou kilometráží za hranicí 200 tisíc km, protože velká část majitelů za jednotky let takovou štreku zdaleka neurazí, ale i vysoké průměry přes 100 tisíc km řeknou mnohé. Budou jistě znamenat spoustu aut s nájezdy daleko za zmíněnou hranicí a další spousty s pořád vysokou, už výmluvnou kilometráží. Dali jsme si tedy jako hranici vozy vyrobené mezi léty 2004 až 2007, což jsou modely, po kterých spousta lidí kouká v bazarech. A hledali ty nejodolnější.
Jsou to vážně zajímavé vozy. Auto takto staré často ani nebude vybavené mnoha moderními nesmysly, nemusí mít ani nepovedeně downsizovaný turbomotor nebo start-stop. A i když budou, start-stop se dá vždycky vypnout a když se k turbomotoru budete chovat, jak je patřičné, bude sloužit dlouho. Jinak jde už o velmi moderní auta - dostanete osm airbagů místo stěží dvou, pod kapotou bude dost pravděpodobně více výkonu a můžete dosáhnout i na spoustu prvků luxusní a komfortní výbavy.
Nechali jsme si tedy vyjet ze statistik německých STK (německých proto, že v Německu jezdí více aut více kilometrů, stavy tachometrů tamních aut jsou přece jen realističtější mj. i proto, že se tam sledují už dlouhodobě) průměrné kilometráže milionů aut registrovaných mezi léty 2004 a 2007, která se dostavila k prohlídce. Přes 200 tisíc tu v průměru nebyl nikdo, ale vítěz se této metě dost blíží. A jelikož se bavíme o průměrech a ten nejnižší je nad hranicí 150 tisíc kilometrů, je vážně pravděpodobné, že dost kusů těchto konkrétních modelů bude mít za sebou i násobky průměrných hodno a málokterý bude „garážovým typem”.
Po přečtení možná vznesete námitku, že některá auta v tomto žebříčku ve statistikách spolehlivosti nestojí vždy na nejlepších místech, ale to je právě to, co jsme zmiňovali výše - statistiku spolehlivosti pokazí i drobnost jako praskající žárovky zadního světla. Ne, že by to nebylo nepříjemné, ale pro takovou věc se jinak spolehlivého „držáku” nezbavíte a budete s ním jezdit dále. Kilometry podle nás říkají více... Ale už nechme řečí, tady je slíbená desítka.
10. Mercedes-Benz třídy M
Ve své době jediné SUV Mercedesu neplatilo za nejspolehlivější auta, jeho problémy ale nemohly a nemohou být zásadní. Pokud se bavíme o 8-11letých autech, která hodně jezdí, je na 10. místě s průměrným nájezdem 152 tisíc kilometrů.
8. - 9. BMW X5
BMW X5 je konkurent Mercedesu ML a způsob používání tomu odpovídá. Zjevně ani v tomto případě nepůjde o těžce poruchový vůz, který by majitelům přidělávaĺ tolik vrásek na čele, aby na ježdění s ním zanevřeli. Průměrně najede za 8 - 11 let provozu 153 tisíc kilometrů.
8. - 9. Volkswagen Touareg
Stejný průměrný nájezd, 153 tisíc kilometrů, za sebou mívá Volkswagen Touareg, konkurent dvou výše zmíněných strojů od „lidové” automobilky. Ani od něj nelze ve velké míře čekat zásadní technická selhání.
7. BMW řady 5
Řadu 5 v Německu nezřídka používají taxikáři, ale také lidé, kteří jezdí dlouhé trasy. 155 tisíc kilometrů je tedy pochopitelných a z pozice v tomto žebříčku je zřejmé, že auto je na takové zacházení stavěné dobře.
6. Ford Galaxy
Třída MPV je mnohými přehlížena jako zoufale neatraktivní, ne nadarmo jsou majitelé těchto aut některými považováni za takové, kteří „ztratili životní perspektivu”, rozumějte zasvětili ji rodině. Tichá voda ale břehy mele a Fordem Galaxy musí rodinky často na dovolenou. Ani tento vůz nemá pověst spolehlivého, skutečný stav ale nemůže být tak zlý - s průměrným nájezdem 157 tisíc km je lepší než BMW řady 5 a spousta dalších aut, která v tomto žebříčku ani nenajdete.
5. Mercedes-Benz třídy E
To samé, co je řada 5 u BMW, je třída E u Mercedesu. Tomuto autu sedí dlouhé štreky jako málokterému jinému a na průměrném nájezdu 160 tisíc kilometrů je vidět i to, že je majitelům laskavě dopřává nejen svým pohodlím.
4. Volkswagen Sharan
VW Sharan je třídou a nakonec i technicky dost blízko Fordu Galaxy, resp. alespoň byl v letech, která zkoumáme. Proto nepřekvapí jeho umístění v tomto žebříčku jen o něco výše s průměrným nájezdem 161 tisíc kilometrů. I zde je vidět, že duo Sharan/Galaxy nemá problém s odolností, žádné jiné MPV tak vysokou není.
3. Audi A6
Bronzová příčka patří ingolstadtskému konkurentovi pětkového BMW a třídy E. S nájezdem 163 tisíc kilometrů toho průměrně za danou dobu zvládne z „trojlístku” nejvíce a je zjevné, že i tento stroj byl stvořen s ohledem na to, co jej v živote bude čekat nejčastěji - jízda, dlouhá jízda...
2. Volkswagen Passat
VW Passat u nás má pověst spolehlivého polykače kilometrů a realita jeho bytí tomu evidentně neříká ne. Průměrně za 8 - 11 let služby najede 169 tisíc kilometrů, což je na taková léta vážně hodně a svědčí o tom, že obliba tohoto modelu mezi českými zákazníky nových i ojetých aut není zcela nemístná.
1. Volvo V70
Vítěz je ovšem ještě jinde. Se slušným náskokem je první Volvo V70, luxusní a bezpečný švédský stroj, mající pověst trvanlivého tanku. Není to blud, jeho číslo 182 tisíc km v průměru znamená ještě o 13 tisíc více než u Passatu a naznačuje, že mnoho těchto švédských tanků bude mít bez velkých potíží najeto za 8-11 let statísice kilometrů. Asi nebude náhoda, že podobný žebříček bez ohledu na stáří i ten dnešním s „věkovým omezením” jasně opanoval vůz stejné značky s podobnou pověstí...
A jak jsou na tom další auta, která by vás mohla zajímat?
Pochopitelně, jsou tu i jiná auta, jejichž trvanlivost zkoumaná touto optikou by vás mohla zajímat. V České i Slovenské republice je velmi vyhledávanou ojetinou Škoda Octavia II, která jen těsně nedosáhla na první desítku s průměrem 145,5 tisíce km.
Německé prémiové trio jezdí i o třídu níže a také tady je spoleh na vysoké kilometráže. Nejvýše je Audi A4 s průměrem 148 tisíc km, níže BMW řady 3 se 133 tisíci km a nejníže Mercedes třídy C s výsledkem 129,5 tisíce km.
Kde jsou další Volva? Též vysoko najdeme modely S40 a V40 s průměrem 147 tisíc km, což je pro srovnání stejně jako u tehdy poněkud povedenějšího Fordu Mondeo (147 tisíc km). A spoleh je i na Japonce, pro příklad Hondu Accord, která je se 133,5 tisíc km někde na úrovni třídy C a spol.
Zdroj: TÜV
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
Máte ještě šéfdesignéra? A mohli bychom ho vidět? Jaguar Land Rover odmítá říct, co se stalo s jeho „kreativním ředitelem”
před 2 hodinami
VW dnes poprvé ve své 88leté historii uzavře svůj německý závod, cesta zpět už zřejmě nevede
před 3 hodinami
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
včera
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
včera
Prodeje Tesly jdou skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace v segmentu silně profituje
včera
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 12.16. 07:22 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 20:54 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 12.15. 20:29 - GeneHawkins
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.15. 11:48 - pavproch
