Reklama

10 největších boháčů světa aut: Elon Musk se nedostal ani na pódium

V automobilovém průmyslu se točí obrovské peníze a některé firmy patří dál z velké části pár lidem. Hlavně oni jsou díky tomu těmi nejbohatšími.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

10 největších boháčů světa aut: Elon Musk se nedostal ani na pódium

29.12.2017 | Petr Prokopec | 12 příspěvků

V automobilovém průmyslu se točí obrovské peníze a některé firmy patří dál z velké části pár lidem. Hlavně oni jsou díky tomu těmi nejbohatšími.

Rok 2017 je téměř na konci, nastal tedy čas na jisté bilancování. To je spojeno i s nárůstem či poklesem hodnoty majetku nejbohatších lidí světa, jejichž žebříček dala tentokrát dohromady agentura Bloomberg. Podle ní se do čela vyhoupl Jeff Bezos, zakladatel a šéf Amazonu, v jehož případě je hodnota majetku odhadována na 100 miliard dolarů (cca 2,14 bilionu korun). Bezos si přitom meziročně polepšil o neskutečných 35 mld. USD (749 mld. Kč), což je nejvýraznější změna, k jaké vůči loňskému roku došlo.

Jakkoliv je ovšem šéf Amazonu částečně spojen s automobilovým segmentem skrze pořad The Grand Tour, za ryzího „autaře“ jej považovat nemůžeme. Kdo je tedy nejbohatším člověkem na světě, který za svůj majetek (či alespoň za jeho většinu) vděčí čtyřem kolům? Řada z vás bude nejspíše bude tipovat Elona Muska, což by nebylo překvapivé. Jde totiž o největšího akcionáře Tesly, která se letos stala jednou z nejhodnotnějších automobilek světa. Jenže ten to není.

Jakkoliv Tesla překonala v rámci tržní kapitalizace i takové BMW, Musk v žebříčku nejbohatších lidí světa podlehl vlastníkům mnichovské automobilky. Susanne Klatten pocházející z rodiny Quandtů, která je hlavním akcionářem značky (patří ji 46,7procentní podíl), totiž disponuje majetkem ve výši 23,1 miliardy dolarů (494,3 mld. Kč), její bratr Stefan pak 20,8 mld. USD (445,1 mld. Kč). Musk má oproti tomu majetek „jen“ 20,2 mld. USD (432,3 mld. Kč).

Je přitom nutné dodat, že majetek všech jmenovaných se odvíjí hlavně od zmiňované tržní kapitalizace firem, ve kterých jsou „zaháčkováni“. Neznamená to tedy, že někde mají stovky miliard v hotovosti a pokud hodnota jimi vlastněných firem poklesne, půjde dolů i jejich majetek. Zrovna u Klattenů a Quandtů se velké pohyby očekávat nedají, hodnota BMW (a dalších jimi vlastněných firem) je relativně stabilní, u Tesly je možné podstatě cokoli.

Nebudeme ale zbytečně předbíhat a místo toho zůstaneme u letošního žebříčku. Z toho dále vyplývá, že ačkoli výše zmínění jsou opravdu bohatí, na vrcholu mezi „autaři“ nejsou. Tento titul připadá na Georga Schaefllera, který vládne výrobci automobilových komponentů Schaefller Group a do jeho spárů spadá i Continental. Stran toho se jedná o velkého sponzora ve světě závodů, neboť Schaefllerovo příjmení lze spatřit na vozech soupeřících v šampionátech DTM, WEC a Formula E.

Tuto filantropii si Schaeffler může dovolit, jeho majetek je totiž odhadován na 24 miliard dolarů (513,6 mld. Kč). Meziročně si přitom stejně jako všichni dosud zmínění polepšil, na rozdíl od Carla Icahna. Ten je šéfem společnosti Federal-Mogul, která dodává motorové komponenty a produkty zaměřené na bezpečnost aut, přičemž aktuálně disponuje 19,2 mld. USD (410,9 mld. Kč).

Jméno Pallonji Mistryho vám nejspíše nic neřekne, nicméně v žebříčku „autařů“ se nachází na šestém místě, neboť je největším akcionářem firmy Tata Sons, která pro změnu vlastní největší podíl v konglomerátu Tata Group. Sedmý je pak majitel stáje Red Bull Racing Dietrich Mateschitz, osmý pak John Menard Jr., který pro změnu vlastní týmy v IndyCar a NASCAR.

Kvůli dalším dvěma jménům již musíme sestoupit ze stovky nejbohatších lidí světa, v rámci majetku se tedy dostáváme pod Čecha Petra Kellnera (který má pod palcem 13 miliard dolarů, tedy 278,2 miliardy korun). Dostáváme se přitom k Rainholdu Würthovi, jehož společnost prodává automobilový hardware či spojovací materiál.

Ve finále lze pak zmínit Heinze Hermanna Thiele, který stojí v čele společnosti Knorr-Bremse. Ta se zabývá vývojem a výrobou brzd, stejně jako třeba tlumičů. Žebříček nám přitom jeho jménem končí, přičemž jak je patrné, skutečných majitelů automobilek je v něm pomálu - tyto firmy povětšinou širšímu spektru akcionářů. Veskrze jde ak spíše o lidi na automobilový segment napojené, jejichž společnosti stále zůstávají v rukou svých zakladatelů...

10 nejbohatších lidí v automobilovém průmyslu podle agentury Bloomberg

1. Georg Schaeffler - 24 mld. USD
2. Susanne Klatten - 23,1 mld. USD
3. Stefan Quandt - 20,8 mld. USD
4. Elon Musk - 20,2 mld. USD
5. Carl Icahn - 19,2 mld. USD
6. Pallonji Mistry - 17 mld. USD
7. Dietrich Mateschitz - 14,8 mld. USD
8. John Menard Jr. - 14,7 mld. USD
9. Reinhold Würth - 12,1 mld. USD
10. Heinz Hermann Thiele - 11,8 mld. USD

10 největších boháčů světa aut: Elon Musk se nedostal ani na pódium - 1 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 0110 největších boháčů světa aut: Elon Musk se nedostal ani na pódium - 2 - Elon Musk dalsi 0210 největších boháčů světa aut: Elon Musk se nedostal ani na pódium - 3 - Elon Musk dalsi 0110 největších boháčů světa aut: Elon Musk se nedostal ani na pódium - 4 - elon musk tesla model s 0210 největších boháčů světa aut: Elon Musk se nedostal ani na pódium - 5 - Elon Musk Tesla Secret Master Plan II 2016 Perex
Elon Musk není nejbohatším člověkem v automobilovém průmyslu, nejspíše mu to ale nevadí

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 12 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše