Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 věcí, které zmizely či mizí z aut. A možná chybí i vám
28.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klidně nás obviňujte ze staromilství, nezbavíte nás ale dojmu, že některé věci byly ve starších autech prostě lepší než v těch nových.
Nepatříme k lidem, kteří by říkali, že dříve bylo všechno lepší. Protože nebylo - italská auta se přehřívala a nefungovala jim klimatizace, pokud vůbec nějakou měly. Britská byla zoufale nespolehlivá a ta československá více než co jiného odrážela dekády komunistické izolace od okolního světa. A to ani nemluvíme o autech ze samotné SSSR resp. Ruska, kde se ještě nedávno vyráběly vozy z poloviny století dvacátého.
Také byla téměř nedosažitelným luxusem většina věcí, které dnes považujeme za standard. Na elektrická okna mohl v první polovině devadesátých let běžný člověk zapomenout a klimatizace byla dostupná ještě hůře. Podobné to bylo s ABS, GPS-navigace pomalu ani neexistovala. A nejde tu jen o výbavu - dnes za 300 tisíc koupíte auto schopné udělat Ring za 9 minut, to bylo ještě nedávno zcela nemyslitelné. A auta pouze nezrychlila, i dnes běžné pohodlí na palubě nabídly pouze lepší vozy.
Jenže tu je také spousta věcí, které auta ještě před pár lety měla a dnes je už z různých důvodů nemají. Těmi důvody je někdy touha zákazníků po tom či onom, častěji ale bezpečnostní, „spotřebové” a další legislativní požadavky. Mizí tedy řešení, která jsou krásná, elegantní nebo skutečně funkční. A někdy je jich tolik, že je lepší koupit si raději starší auto než nové. Tohle je deset příkladů věcí, které nám - a nejen nám - v dnešních autech chybí nejvíce.
1. Vyklápěcí či jinak se vysouvající světla
Světlomety, které se jakýmkoliv způsobem vyklápějí, vysouvají, zkrátka objevují a zase schovávají, jsou epitomem slova „cool” v motoristickém světě. Pro automobilového nadšence-hračičku, a všichni petrolheadi jsou tak trochu hračičkové, je prostě uspokojivé vidět a ještě lépe vlastnit auto, které schovává nebo naopak otevírá světla. Je úplně jedno, jestli se světla vyklápí nahoru nebo jestli se schovávají pod nějaký kryt. Bohužel, dnes něco takového na novém autě neuvidíte kvůli bezpečnosti chodců a aerodynamice, mimo jiné.



2. A-sloupky, přes které je něco vidět
Také se vám občas stane, že se vám za A-sloupek schová nejen cyklista, ale rovnou SUV? Čím dál tlustší A-sloupky tu jsou z jednoho dobrého důvodu, kterým je pasivní bezpečnost, a to nejen při převrácení auta. Jenže tím, že brání ve výhledu, dost škodí aktivní bezpečnosti. Sjet si čas od času starším vozem znamená poznat, jak moc fajn bylo nemít na autě sloupky připomínající nohy Heleny Růžičkové v dobách její vrcholné slávy...
3. Manuální převodovky
Manuálními převodovkami jsme se už nejedou zabývali dříve, a to proto, že nás prostě mrzí, jak rychle auta s manuálními převodovkami mizí z nabídek výrobců. Čest výjimkám, většina automobilek ale ruční řazení nabízí stále méně, a to paradoxně hlavně u aut, v nichž bychom jej viděli nejraději. Jistě, automatické a automatizované manuální převodovky mají své výhody, opodstatnění i užití, ale ve světě podle petrolheada by v autě nikdy neměla chybět možnost volby. Už proto, že ten pocit z ovládnutí vozu, vám automatické řazení nikdy nedopřeje...
4. Jednoduché interiéry
Hledáte v autě prostornost a jezdíte jen moderními vozy, ve které se dle vašeho názoru místa nedostává? Posaďte se do původního Fiatu Panda. Nebo radši ne, protože pak vám jakýkoliv moderní interiér, pokud zrovna nebudete sedět na zadní sedačce Rollsu Phantom, přijde strašně stísněný. Subtilní přístrojové desky, výplně dveří nebo středové tuny bývaly jednoduché - pravda, někdy až moc, ale člověka neutiskovaly a i malá auta tak nabízela ohromné množství prostoru.
Také tu nebyla tlačítka, ale to proto, že tu nebyla žádná výbava. Dnes mají leckterá auta desítky tlačítek, ve kterých je dost těžké se zorientovat. Na druhou stranu, pořád jsou tlačítka lepší, než když se někdo rozhodne nacpat ovládání úplně všeho do displeje infotainmentu. Včetně klimatizace a předních parkovacích senzorů.
5. Atmosféricky plněné motory
Další téma, na které u nás můžete číst tirády, je nahrazování atmosférických motorů menšími přeplňovanými. Jistě, downsizing bez turbodmychadel nefunguje, atmosférické motory potřebují objem. Také ale jsou schopny dosahovat relativně nízké spotřeby i při vyšší, na rozdíl právě od downsizovaných turbomotorů. A jsou jednodušší, spolehlivější, méně náchylné na špatné zacházení, reagují na plyn rychleji, lineárněji odevzdávají výkon a mívají lepší zvuk. Jsou prostě v mnohém lepší, přesto na ně v nových autech už pomalu ani nenarazíte, u některých značek už vůbec...
6. Klíče, které jsou opravdu klíči
Jistě, pětadvacet let staré auto bude třeba plné elektrického ovládání všeho od sedačky přes zrcátka až po zámky, ale nebude mít dálkové ovládání zamykání, dálkový start, dálkové všechno. Také ale bude mít normální klíč, který vypadá jako klíč, ne jako plastový ekvivalent varlete. Nechápejte nás špatně, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem má něco do sebe, ale pojem „klíčky od auta” dostává s nástupem „ovládacích modulů” na frak...
7. Možnost si auto sám opravit
Ano, i u nových aut je pořád spousta věcí, které si můžete opravit sami. Většina z nich je ale spíš údržba než nějaká velká oprava, např. výměna oleje, zapalovacích svíček a cívek, brzdových destiček a kotoučů. Dost toho lze spravit také v interiéru. Ale větší zásahy, kterých přesto je řada zručných petrolheadů schopna, často potřebují také připojení diagnostiky a počítačové nastavení, aby nová komponenta s ostatními správně pracovala. A drahé počítačové vybavení značkového servisu si člověk do garáže kupovat nebude, na rozdíl od pořádné sady nářadí. Čas od času se „pohrabat” v autě bylo součástí vztahu k němu, u těch nových to postrádáme...
8. Lehkost
Protože stará auta měla tenké A-sloupky a neměla žádnou výbavu, byla vážně lehká, o hodně lehčí než dnes. Jistě, pasivní bezpečnost nebyla ani zdaleka na tak vysoké úrovni, na jaké je nyní, ale při jízdě je nízká hmotnost výhodou z několika důvodů. Lehčí auto např. má nižší spotřebu paliva, méně opotřebovává pneumatiky, snáze brzdí a rychleji akceleruje. A také snáze protančí zatáčkami.
9. Krásné a jednoduché volanty
V posledních letech se řada automobilek snaží znovu vynalézt kolo. Tedy, volant, ale chápete, co myslíme - nejlepší volanty jsou jednoduché, s tlačítky nanejvýš k ovládání tempomatu anebo vůbec bez nich. Oproti tomu věci na různých místech zploštělé či jinak pokřivené - anebo rovnou plné tlačítek, protože páčky jsou špatné - chtějí být několika věcmi najednou a tak trochu zapomínají, k čemu tu jsou především.
10. Plnohodnotné rezervní kolo
Ovšem, rezerva se zvedákem a vším potřebným nářadím je dost těžká a když ji odstraníte, ušetříte kilogramy hmotnosti. Nejlepší je samozřejmě plnohodnotné rezervní kolo, ale i dojezdové je lepší než pouhá lepicí sada. Protože když prorazíte bočnici pneumatiky nebo gumu jinak roztrhnete, lepicí sada vám je k ničemu, potřebujete rezervní kolo. Nemáte? Zbude jen zavolat odtahovou službu, kvůli banální příhodě...
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejnovější články
Rychlostně neomezené dálnice se objeví v dalším státě, ruší limity po vzoru německých Autobahnů
před 9 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 11 hodinami
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
dnes
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
dnes
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
dnes
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
