Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi má průšvih, zákazníkům dodalo tisíce aut s jedním VIN. Může to být další levá
24.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
VIN neboli identifikační číslo vozidla má být unikátní označení každého auta na celém světě. U Audi to s onou unikátností nějak nevyšlo.
Říká se, že neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Momentálně se ovšem zdá, jako kdyby poskakovalo po značkách koncernu VW, jakkoli je otázkou, jak moc mu jsou Němci sami naproti. Do kauzy Dieselgate se uvrtali sami, obdobně se nám pak jeví nový rýsující se skandál. I ten má jistou spojitost s „cinklými“ motory TDI, konkrétně pak s šestiválci a osmiválci, jenž Audi montovalo do modelů A7 a A8. Na počátku roku byly totiž u těchto jednotek zjištěny nesrovnalosti, pročež se kanceláře automobilky v březnu dočkaly policejní návštěvy.
Pátrání bylo zaměřeno na nalezení důkazů, jenž by potvrzovaly, že Audi záměrně osadilo své vozy softwarem, který za určitých okolností - tedy rozumějte v laboratorním prostředí - snižuje míru emisí NOx. Při té příležitosti ovšem vyšetřovatelé objevili dokumenty, dle kterých automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku vyrobila tisíce aut se stejným identifikačním číslem (VIN). Tyto vozy pak následně zamířily na různá místa světa, zejména ovšem do Číny.
Identifikační číslo (VIN) složené ze 17 číslic má přitom být zcela unikátní, má provázet vůz po celou jeho životnost a nesmí být duplikováno po 30 let. Zaručena je tak snadná dohledatelnost aut, ať se to již týká informací o předchozích majitelích, záznamů o dopravních nehodách či při případné krádeži. Už kdyby automobilka omylem vyprodukovala dvě auta se stejným VIN, je to problém. Ale tisíce? To už je pořádný průšvih.
Není tedy překvapením, že Audi čelí dalšímu skandálu. Mluvčí značky ovšem uvedl, že značka si není vědoma žádného problému. „Nemáme informace o tom, že by čísla VIN byla vydána více než jednou.“ Nicméně evidentně se tak stalo, přičemž otázkou je, proč. Nápovědou by nám mohla být ona hlavní lokace, do které vozy zamířily, tedy čínský trh. Tam totiž v případě importovaných vozů platí jisté restrikce.
Právě ty se Audi mohlo snažit obejít stejným - tedy podvodným - způsobem, jako VW zkoušel v Americe uspět s „čistými diesely“. Pokud se totiž za jedním číslem skrývají tisíce aut, mohla automobilka nemalým způsobem ušetřit na clech a daních. Přitom by ale musela počítat či spíše vědět, že čínský registr vozidel pochází z doby kamenné. Bylo by totiž krajně neobvyklé, kdyby dnes bylo možné zaregistrovat byť dva vozy se stejným VIN. Jenže když auta byla prodána a problém se provalil až při vyšetřování v Německu, vypadá to jako docela možný scénář.
Na každý pád musíme ptát, jak je možné, že k duplikaci identifikačního čísla v takovém množství došlo a zda šlo skutečně o výrobní vadu nebo záměr. Pokud se ale prokáže druhá možnost, pak Audi a potažmo celý VW Group stojí na vskutku úzké hraně, neboť druhý opravdu závažný podvod v tak krátké době by celý koncern mohl poškodit ještě více, než ten první. Tady by totiž nešlo jen o obcházení často hloupých norem - snadno by se totiž mohlo stát, že zákazník bude obviněn z krádeže vozu, který si přitom koupil. Neboť jiný ukradený vůz se stejným VIN je právě tím hledaným...



Audi čelí novému skandálu, vyšetřovatelé totiž zjistili, že značka vyrobila tisíce aut pod stejným VIN
Zdroj: Handelsblatt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
včeraExistuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
5.9.2025Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
3.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- SprintRace vyhrál Marc Marquez, vedoucí Alex Marquez havaroval včera 15:30
- Vítězem Toprak před Bulegou včera 14:36
- Supersporty kořistí Manziho, 14. Vostatek včera 14:30
- Pole Position v Moto2 získal Holgado, 7. Salač včera 14:20
- Pole position překvapivě pro Hondu včera 14:12
Nejčtenější články
Honda prodělala za jediný kvartál na elektromobilech 16 miliard Kč. Ve světlé chvíli přiznala: Byl to omyl
7.8.2025Firma se zbavila hotové továrny na elektromobily, radši ji prodala společnosti dělající hardware pro AI
7.8.2025„Bugatti pro chudé“ odhalilo své ceny, je nakonec ještě víc pro chudé, než se čekalo
7.8.2025Dnes skoro ikonický VW Touareg má po 24 letech skončit, protože Němci dnes neumí udělat jediné rozumné rozhodnutí
7.8.2025Audi padá stále hlouběji. Po kolapsu zisků sahá dealerům na marže, přinese to další zdražení a další pád
7.8.2025
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 09.06. 19:25 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 09.06. 19:05 - Zajda
- IT poradna 09.06. 09:03 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.06. 08:40 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.05. 22:25 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.05. 20:16 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.05. 14:05 - Vrooom
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch