Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta budou zase o něco dražší, vzácný kov nezbytný pro jejich výrobu dochází
19.1.2020 | Petr Miler
Když je něčeho na trhu málo, ceny to žene nahoru. Přesně tato situace nastala v případě palladia, jehož ceny jsou dnes už pětkrát vyšší než před třemi roky. Na vině je Čína, profituje z toho mimo jiné Rusko.
Přísnější a přísnější pravidla pro homologaci aut ženou jejich emise škodlivin stále níže, což je nepochybně v pořádku. Přes pokračující ostrakizaci automobilů je třeba říci, že emise nových vozů jsou dnes tak nízké, že nepředstavují žádné podstatné bezprostřední ani dlouhodobé riziko pro své okolí, tato situace ale nenastala mávnutím kouzelného proutku.
Je dílem mnohých opatření, která se starají jak o efektivnější fungování samotných motorů, tak o následné čistění zplodin z nich přirozeně vycházejících. Ve druhém jmenovaném procesu hraje zásadní roli katalyzátor, který je mixem drahých kovů rozkládajících některé škodlivé látky a zásadní roli v něm hraje palladium. Právě to nyní dochází.
„Na trhu není žádný kov. Kupující drží zásoby na skladě, všechny dřívější skončily v Číně,” řekl agentuře Reuters jeden z obchodníků na londýnské burze. A má pravdu. Nové emisní normy platné v Číně znamenají, že na každý vyrobený vůz je třeba asi o 30 % palladia více než dříve a na takový nárůst poptávky nebyl trh připraven.
Ceny tohoto vzácného kovu tak letí do nebes, a to vskutku závratnou rychlostí. V roce 2016 stála jedna troyská unce 500 dolarů, nyní stojí to samé množství 2 500 dolarů. A jen za poslední týden stoupla cena o 25 %. Frederic Panizzutti ze švýcarské firmy MKS, která s palladiem obchoduje, říká, že na tomto trendu se v dohledné době nic nezmění, cena prý půjde jen nahoru a nahoru.
Co to znamená pro nás? Že nová auta budou zas o něco dražší. Poptávka v Číně jistě neklesne a dodávky nemají být jak bezprostředně zvýšeny. Dvě pětiny světového palladia pochází z jihu Afriky, kde se těžbu už nedaří zvýšit - loni ve srovnání s předloňskem dokonce poklesla. Vítězem je tak pro tuto chvíli Rusko, které má tohoto vzácného kovu dost a v tuto chvíli na jeho těžbě vydělává podle agentury TASS miliardy navíc. V delším časovém horizontu půjde cena zřejmě dolů, neboť vysoká hodnota na trhu přiláká nové investory a zvýší těžbu, podle analytiků to ale může trvat i roky.



Takto probíhá výroba palladia, skutečně vzácného kovu - dnes je jeho troyská unce o tisíc dolarů dražší než zlato
Používáno je hlavně v katalyzátorech aut, které jsou koktejlem vzácných kovů
Zdroje: Reuters, TASS, speedkar99@Youtube
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
dnesNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nejnovější články
BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
před 5 hodinamiNěkdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
před 7 hodinamiTak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
před 8 hodinamiVW se chce zachránit s pomocí svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne ve velkém jako hotovku
před 10 hodinamiFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 05.30. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.30. 20:22 - řidičBOB
- Rychlodotazy 05.30. 13:57 - delphin
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.30. 13:14 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.30. 12:25 - Brus
- Politický koutek 05.29. 13:49 - jerry
- BMW Divize 05.29. 13:32 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.28. 20:53 - M.Z.