Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších
4.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Limity spotřeby 4,3 l/100 km vypadají pro USA, kde přes polovinu aut tvoří pick-upy a SUV, dost nereálně. Podle Tesly by je všichni splnili, kdyby chtěli.
Americké limity spotřeby paliva jsou čím dál přísnější, pro rok 2025 má platit hodnota 54,5 mil na galon, tedy asi 4,3 litru na 100 km. Takové hodnoty má dosáhnout průměrná spotřeba flotily automobilů daného výrobce, nechce-li platit pokuty či být vystaven jiným sankcím. To jistě není snadné a spravit to přidáním pár plug-in hybridů do nabídky také není tak jednoduché a elegantní řešení, jak se může zdát.
Američané a skutečně úsporná auta k sobě totiž nejdou moc dohromady, není tam zkrátka o taková auta zájem. „Čisté diesely”, hybridy všech forem a elektroauta tam v roce 2014 tvořila jen 5,6 procenta všech prodejů. Pick-up trucky a SUV naopak drží víc než polovinu trhu. A u takového auta jen stěží dosáhnete spotřeby pod pět litrů na sto, protože je prostě velké a těžké.
Řešením není ani downsizing, neboť 1,6litrový dieselový čtyřválec nebo přeplňovaný benzínový dvoulitr je na auto zvíci Cadillacu Escalade prostě fyzicky málo. I kdyby takovéto řešení fungovalo v testech normované spotřeby, v reálném světě bude takto zoufale podmotorovaný vůz pomalé a bude mít neadekvátní spotřebu paliva.
K dosažení cílů spotřeby by tedy bylo nutno prodávat méně trucků a víc hybridů a úsporných dieselů. Jenže taková auta jsou často dražší na pořízení a spočítat si, za jak dlouho se rozdíl vrátí na ušetřeném palivu, není zas tak velký problém. Také na nich automobilky vydělávají méně než na SUV a pick-upech, takže je asi jasné, které typy aut budou prodávat raději.
Výrobci tradičních aut tedy plánují ofenzívu, jejímž cílem má být zmírnění limitů spotřeby. Zatím se neví, jak bude ofenzíva vypadat či o jaké zmírnění se budou výrobci snažit. Ovšem, ne všichni se budou účastnit - automobilka Tesla se současnými limity souhlasí a prý by byla i pro jejich zpřísnění. Pochopitelně, pokud vyrábíte jen elektromobily, netýkají se vás limity spotřeby benzínu či nafty, protože vaše auta papírově (!) „nežerou”. A problémy konkurence Elonu Muskovi jistě proti srsti nebudou.
„V budoucnu uslyšíme spoustu proslovů na téma, že Američané nechtějí kupovat elektromobily. (...) Z empirického pohledu jsou regulace velmi mírné, reálně splnitelné a jediná věc, která chybí, je vůle nabídnout produkty, které přitáhnou zákazníky,” uvedl Dairmuid O'Connell, vice-prezident pro vývoj u Tesly. Dává to smysl, automobilky utrácejí miliardy za vývoj a jistě by byly schopné postavit velmi dobrá auta s hybridním či čistě elektrickým pohonem.
Jenže dokud tu nebude zájem zákazníků, nebude existovat motivace taková auta vyvíjet. A zájem zákazníků tu nebude, dokud budou elektromobily tak drahé, jak jsou, a dokud budou nabízet to, co nabízejí. Považte - 200 kilometrů dojezdu je mezi elektromobily naprosto výjimečným číslem, naopak drtivá většina aut zvládne na jedno natankování trojnásobek. A ono natankování paliva trvá minuty, zatímco elektromobil musíte nabíjet hodiny. A problémy elektromobilů tady nekončí, psali jsme o nich tisíckrát; v poslední době se hovoří zejména o poklesu kapacity baterií, velkém a draze řešitelném problému s dosud ne zcela známými důsledky.
Limity spotřeby tedy mohou vypadat jako smysluplné řešení, ale je to jen další křivení trhu regulacemi a vnucování věcí, které by spotřebitelé jinak nekoupili, protože prostě nejsou tím nejlepším, co lze na trhu nabídnout. Hybridy a elektromobily se nestanou tím jediným, co bude na trhu k mání, ať se zákonodárci, různé nátlakové organizace a Tesla snaží, seč můžou, dokud poptávka po konvenčních autech neklesne k nule. A ta neklesne, dokud budou konvenční auta lepší než hybridy a elektromobily.






Automobilka Tesla podporuje přísné limity spotřeby paliva






Pick-up trucky s konvenčním pohonem se ale prodávají násobně lépe
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
