Oportunismus? Nový Cayenne je o 50 kg těžší kvůli jedinému crash testu

Celých 50 kilogramů výztuh navíc má nové Porsche Cayenne jen kvůli tomu, aby obstálo v nejnáročnější nárazové zkoušce dneška. Funguje to ale i jinde?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Oportunismus? Nový Cayenne je o 50 kg těžší kvůli jedinému crash testu

21.9.2017 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Celých 50 kilogramů výztuh navíc má nové Porsche Cayenne jen kvůli tomu, aby obstálo v nejnáročnější nárazové zkoušce dneška. Funguje to ale i jinde?

Nárazový test amerického institutu pro silniční bezpečnost (IIHS) nazvaný „small overlap” podle toho, že se překážka a příď auta překrývají jen málo, je pro auta velmi náročný splnit. Celou energii nárazu totiž musí vůz pohltit jen rohem karoserie, náraz je veden jen čtvrtinou přídě do pevné překážky.

Je relativně nový a když jím před pěti léty prošla první várka aut, odhalil zranitelnost vozů vyvíjených pro „normované nárazy”. Většina tehdejších modelů byla postavena tak, aby obstály v do té doby obvyklých zkouškách a v té nové se najednou i modely prestižních značek začaly hroutit jako domečky z karet. Začalo se tehdy mluvit o oportunismu a konstrukci aut oddané papírové, nikoli skutečné bezpečnosti.

Můžete namítnou, že není problém vymyslet nový crash test, ve kterém auta neobstojí, „píchnutí” do boku vozu kovovou tyčí by auta též nepřešla jen tak. Test s malým překrytím přídě a překážky ale není nesmysl, je velmi výmluvný - hlavně nehody při chybě při předjíždění vypadají mnohdy právě takto.

Automobilky se od té doby samozřejmě snaží v této zkoušce uspět co nejlépe. Nové Porsche Cayenne není výjimkou, a tak bylo speciálně upraveno, aby právě v tomto testu zabodovalo - dostalo výztuhy v podběhu, které celkem přidávají 50 kilogramů k váze auta. Uvedl to Rudiger Jahn z vývojového oddělení Porsche na tiskové konferenci nedaleko Düsseldorfu.

Konkrétně byla přidána ocelová výztuha - v jinak z většiny hliníkové karoserii - do prostoru levého předního podběhu, která má zmírnit deformaci těchto míst směrem do prostoru pro nohy řidiče. Za ní je diagonální nosník, který je na druhém konci připevněn k podélnému nosníku karoserie a má převádět energii nárazu právě do podélného nosníku.

Cayenne nové generace je ve výsledku o 65 kg lehčí než generace předchozí, takže jen touhle věcí pozbylo skoro poloviny z celkové úspory hmotnosti. A my se musíme ptát, jestli je to tak správně. Nový Cayenne je zkrátka o 50 kg těžší specificky kvůli nárazovému testu čtvrtinou přídě dle regulí IIHS, o to Porsche šlo především.

Je to tedy jen drahý oportunismus, který zbaví Porsche špatného hodnocení ve sledovaném testu a ve skutečnosti zhorší aktivní bezpečnost kvůli hmotnosti navíc? Nebo tahle výztuha má svůj přínos i ve skutečném světě a těch 50 kilogramů snadno obětujete záchraně života či zdraví? Nejsou to nemístné otázky, nebylo by to vůbec poprvé, kdy bylo auto stavěno jen na jeden typ normovaného crash testu...

Oportunismus? Nový Cayenne je o 50 kg těžší kvůli jedinému crash testu - 1 - porsche cayenne vyztuhy iihs small overlap 01Oportunismus? Nový Cayenne je o 50 kg těžší kvůli jedinému crash testu - 2 - porsche cayenne vyztuhy iihs small overlap 02Oportunismus? Nový Cayenne je o 50 kg těžší kvůli jedinému crash testu - 3 - porsche cayenne vyztuhy iihs small overlap 03
Nové Cayenne je pevnější tam, kde to vyžaduje IIHS. Má to ale cenu nadváhy 50 kg? Bude to fungovat i v jiném než normovaném nárazu?

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše