Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW dostalo ke 100. výročí pozoruhodný darek, propad ceny akcií
11.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pondělní oslavy udělaly za minulostí značky tlustou čáru a neznervóznily pouze její příznivce. Své obavy ze směrování BMW dali najevo i akcionáři.
Pro BMW byl počátek tohoto týdne více než výjimečný, mnichovská automobilka slavila sté výročí své existence. Celý svět tak očekával, že v rámci tohoto jubilea dorazí koncept či studie, která v sobě ponese odkaz legendárních modelů značky a současně vytyčí jasný směr pro budoucnost. Tedy jinými slovy vůz, ze kterého se vám podlomí kolena a začnete zvažovat o rozprodání svých orgánů, jen aby vám mohl říkat „pane“. BMW se ale zjevně rozhodlo, že za minulostí udělá pořádně tlustou čáru a budoucnost věnuje zcela jiným hodnotám.
Reinkarnace modelu M1 se tak asi již nikdy nedočkáme, místo ní nám byla představena studie Vision Next 100 , která nás vyloženě zklamala. BMW však v technologiích, kterými koncept napěchovala od podlahy až po střechu, spatřuje svou budoucnost a má pocit, že právě ty by jí měly ulehčit boj s konkurencí. Prvky jako autonomní řízení by totiž měly v příštích letech hrát stále větší úlohu, stejně jako třeba elektrický či hybridní pohon. Pravda, pod kapotu nás sice značka prozatím nakouknout nenechala, nicméně při pohledu na koncept vlastně s ničím jiným než s alternativním ústrojím ani nepočítáme.
Proč se ale o tom zde tak rozepisujeme? Důvody jsou hned dva, přičemž tím prvním je nové video mapující zrod dané studie. Podstatnější je ale druhý fakt, který souvisí s propadem akcií značky, který po oslavách bavorské stovky nastal. K tomuto výkyvu došlo právě tento týden, přičemž ve středu 9. března byl pád dvouprocentní. Ve srovnání s poklesem, jakému čelí v posledních měsících třeba Volkswagen, sice nejde o nic hrozivého, nicméně tu máme jasný ukazatel nespokojenosti akcionářů, jehož časová souvislost s událostmi začátku týdne těžko bude náhodná.
Pochopitelně, důvod nebude jediný. Hovoří se o tom, že investoři nevítají nízké dividendy, které firma vyplatila ve chvíli, kdy prodává nejvíce vozů ve své historii a má nejvyšší zisky. A svou váhu má i fakt, že mnichovská automobilka sice v loňském roce prodala na americkém trhu 346 023 nových vozům, nicméně dle studie společnosti Polk to byl nakonec Lexus, kterému patří koruna mezi prémiovými výrobci. Japonská značka má na svém kontě více skutečných registrací. Dá se tedy předpokládat, že náskok před konkurencí BMW získalo jen díky zaplavení skladů dealerů, oblíbené to praktice značky i v Evropě, Českou republiku nevyjímaje.
Jenže to nejsou novinky tohoto týdne. Potíží tak může být i náznak dalšího prohloubení změn dosavadní orientace, která ze značky udělala tím, čím je. Mezi akcionáři panuje obava, že správná strategie pro souboj s největšími rivaly, Mercedesem a Audi, by měla být jiná.
Pro budoucí vývoj ceny akcií je nyní podstatné, že již příští týden bude mít její šéf Harald Krüger šanci napravit škody a vysvětlit, jak to s tou budoucností vlastně bude a jestli je potřeba se obávat o investované prostředky. Oznámena by měla být nová strategie, v jejímž rámci ovšem bude výše zmiňovaná studie Vision Next 100 jedním ze středobodů. Kromě toho je rovněž možné, že odhaleno bude nové BMW i5, tedy alespoň ve formě konceptu. To je ale stále hra na stejnou strunu.
Dále by mnichovští měli představit plány související s rozšířením digitalizace, která by se měla výrazně podílet na budoucím vývoji. Stihnout má i způsoby interního fungování firmy a konečným cílem je nejinteligentnější vůz na silnici, tedy jinými slovy BMW osazené autonomním řízením a hybridním či elektrickým pohonným ústrojím. Jestli to ovšem investory uchlácholí, je otázkou...
Koncept Vision Next 100 od BMW nenechal v rozpacích pouze nás
Zdroj: The Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:56 - M.Z.
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda