Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW vyzvalo hackery, ať prolomí zabezpečení jeho aut. Výsledky zaskočily i automobilku
28.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že jsou moderní auta náchylná k elektronickým útokům zvenčí, není nové zjištění. Snahy BMW ale ukazují skutečný rozsah tohoto problému.
Pokud rozpitváte slovo „automobil“, dostanete z něj i to, čemu se dopravní prostředky stále více blíží. Tedy mobil na kolech. Lépe vybavené moderní vozy dnes zvládají přinejmenším totéž, co ona malá věcička, již strkáte dennodenně do kapes u kalhot - můžete s její pomocí telefonovat, esemeskovat i být činorodí na internetu. Problémem není ani pořizování záznamů jízdy, online navigace s leteckými fotomapami, sledování streamovaných videí, na co si vzpomenete.
Jak ovšem vždy říkal strýček Ben Peteru Parkerovi alias Spider-manovi, s velkou silou přichází velká odpovědnost. Každá mince má zkrátka dvě strany a v případě moderních aut je tou nejzásadnější jejich zranitelnost v případě „útoků” zvenčí. Tím samozřejmě nemyslíme menší odolnost třeba proti útoky sekyrou, ale aktivity hackerů.
V minulosti jsme na toto téma sepsali řadu článků, zejména v souvislosti s Teslou či koncernem FCA. Nyní se pro změnu zaměříme na automobilku BMW, která ovšem udělala to, co některé jiné firmy měly udělat už dávno - hackery využila ve svůj prospěch. Mnichovští oslovili čínskou kybernetickou společnost Tencent Keen Security Lab, aby s pomocí tzv. dobrých hackerů (anglicky white hat hackers) odhalila slabá místa, která se v používaném softwaru mohou skrývat.
Po ročním výzkumu Číňané přišli s výsledky, které zaskočily i samotné BMW - zabezpečení jeho aut se podařilo prolomit celkem na 14 místech. Osm z nich je spojeno s multimediálním systémem, čtyři s telematikou a dvě s palubní diagnostikou. Podle Tencent Keen Security Lab by „schopným útočníkům stačily jen velmi malé náklady“, aby mohlo dojít „k ovládnutí funkcí vozu i na velkou vzdálenost“.
Je ovšem třeba dodat, že útok na dálku by byl možný pouze v pěti případech, v rámci zbytku by bylo zapotřebí pevné spojení s vozem. Nicméně i tak je vlastně zjištění čínské firmy na pováženou, neboť evidentně stačí málo, a rázem vám může někdo znenadání třeba navýšit hlasitost audio systému, špatně vás navigovat v neznámých místech či provést cokoli podobného, co ve výsledku může vést k vážné nehodě.
BMW zjištěné výsledky během dvou týdnů zanalyzovalo a ve spolupráci s Číňany připravilo řadu vylepšení. Další novinky spojené se softwarem pak na majitele modelů i3 a X1, stejně jako minulých generací řad 5 a 7 čekají v servisech. Mnichovská automobilka pak zároveň dodala, že s firmou naváže mnohem bližší budoucí spolupráci.
Některé to možná vyděsí, aktivitu BMW ale lze jen chválit. Snad každý „ajťák” si myslí, že je chytřejší než jiní a ten či onen systém zabezpečil neprůstřelným způsobem. Pravda je to jen málokdy - většina systémů je nějakým způsobem prolomitelná a právě až konkrétní problémy obvykle ukážou, kde se stala chyba. BMW se jim rozhodlo předejít tímto způsobem a jiné firmy by si z toho měly vzít příklad, třebaže si teď možná myslí, že to je zbytečné. Ani v Mnichově nečekali odhalení 14 „děr”...





BMW ocenilo hackery, kteří objevili chyby v palubních systémech mnichovských vozů. Pracovali totiž na jeho objednávku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 08:06 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
