Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britky hledali nejlepší levné auto pro mladé. Volbu ovlivnil nám neznámý faktor
14.11.2018 | Petr Prokopec
Když mladý Čech chce co nejlepší auto za co nejméně peněz, obvykle hledí na to, aby bylo alespoň trochu výkonné, „cool“ a nezruinovalo jej spotřebou a dalšími náklady. V Británii je ovšem určující výše pojistného.
Vlastnit ve Velké Británii automobil není v mladém věku zrovna snadné. Stranou teď ponechme kupříkladu potíže s parkováním, místo toho se zaměříme na jeden stěžejní faktor, na pojištění. Jeho výše je závislá na datu narození motoristů a čím mladší jsou, tím více musí platit. Osmnácti- až dvacetileté tak roční pojistka vyjde na 973 liber (cca 29 100 Kč), což víceméně odpovídá 10 procentům jejich průměrného příjmu. Není tedy překvapivé, že řada z nich si počká až na jednadvacetiny, kdy již roční poplatek klesá na 676 GBP (20 200 Kč).
Výše uvedené sumy jsou průměrné, neovlivňuje je pouze věk motoristů, ale také specifikace samotného vozu. Na podrobné vysvětlení by byla třeba rozsáhlá tabulka, nicméně v základu se pojistná částka odvíjí od velikosti vozu, výbavy, výkonu a ceny. Kvůli tomu může jeden model figurovat hned v několika skupinách a různí majitelé za něj mohou platit zcela odlišné částky. Nejlevněji tedy mohou třeba Nissan Micra pojistit lidé ve věku od 66 do 70 let, kteří sáhnou po litrovém motoru a základní výbavě.
Proč o tom ale hovoříme? Kvůli novému videu dívčího tria REV, které se vydalo hledat právě ideální vůz pro mladé. Erin Baker usedla za volant Toyoty Aygo, Rachael Hogg zvolila Škodu Citigo a na Vicky Butler-Henderson zůstalo Hyundai i10. Pohon ve všech případech měla na starosti litrová jednotka, tedy motor, od kterého lze jen stěží očekávat vrcholnou jízdní dynamiku. V případě Korejce pak není přesvědčivá ani pětilitrová spotřeba, oba soupeři jsou na tom o poznání lépe.
Hyundai však může kontrovat nejobjemnějším zavazadelníkem, zábavou za volantem či záruční lhůtou, která je delší než třeba u Škody. Ta již nezvládá zakrýt svůj věk, kromě toho její tuhý podvozek může představovat na delších cestách utrpení pro pozadí posádky. Na druhou stranu je však Citigo nejlevnějším vozem z celé trojice. Ve výsledku si tedy můžete dopřát více doplňkových prvků, aniž byste se s cenou dostali do nemístných výšin.
Přesně tam se na první pohled pohybuje Toyota, neboť Aygo spadá do pojistné skupiny číslo 9, zatímco zbývající dva vozy spadají pod dvojku. Nicméně Britové mají celkově k dispozici 50 skupin, přičemž nejlevnějších je prvních deset. I japonské mini je tedy relativně levné na pojištění, kvůli vyšší ceně však jeho majitelé budou platit více než vlastníci Škody či Hyundai. Rozdíly pak sice nejsou tak vysoké jako v rámci věku, ovlivnit rozhodování ale mohou.
Aygo ovšem vyšší provozní náklady vyvažuje nejpřitažlivějším vzhledem, navíc vevnitř působí mnohem lépe než česko-korejské duo. Jako jediné pak má k dispozici i zpětnou kameru zásadně usnadňující parkování. I když Vicky za volantem Hyundai je mezi kužely nejrychleji, byť díky lehčímu úskoku. Vlastně proto nepřekvapí, že dívčí trio nakonec doporučuje všechny tři vozy a nechává na každém, co je mu z „emotivních důvodů” bližší.
Na českém trhu nemá pojistka na výběr vozu až takový vliv, i když výši povinného ručení taktéž určuje řada faktorů. Nicméně i v případě drahých vozů, jež řídí mladí lidé, nejde o ruinující sumy. I to je jeden z důvodů, proč u nás nejsou malá auta tak vyhledávaná jako v zahraničí, kde je navíc obvyklejší mít doma více aut, ne jedno, které zastane všechno. Na to se pochopitelně žádné z této trojice nehodí a pokud Češi přece nějaké z nich koupí, je to obvykle Škoda. Z pochopitelných důvodů...
Britky vybíraly nejlepší malý vůz pro mladé mezi Toyotou Aygo, Škodou Citigo a Hyundai i10
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry