Reklama

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie

Ač se řada nových elektrických aut chlubí dojezdem i přes 500 km, v reálu takové porce nedosahuje jediný. A některá nezvládají ani pětinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie

2.11.2018 | Petr Prokopec

Ač se řada nových elektrických aut chlubí dojezdem i přes 500 km, v reálu takové porce nedosahuje jediný. A některá nezvládají ani pětinu.

V posledních měsících se pravidelně zmiňujeme o elektrické budoucnosti Škody. Ta odstartuje příštím rokem s modelem e-Citigo, v tom následujícím pak můžeme očekávat produkční verzi konceptu Vision E. Právě na toto SUV automobilka hodně sází, přičemž prodejní a marketingový šéf značky Alain Favey uvedl, že pokud by vůz nenabízel elektrický dojezd přes 500 kilometrů, Škoda by tento segment trhu nechala ještě nějaký ten čas ladem.

Zní to jako slušná porce, je ale otázkou, jak moc bude v horizontu dvou let něco takového dosažitelné. Na papíře vídáme taková čísla už dnes, jenže papír snese všechno. Pokud se podíváme na skutečný dojezd současných elektromobilů na jedno nabití, moc optimistická očekávání to nevyvolává. Jak totiž zjistil britský magazín What Car? při praktické zkoušce, reálně tak daleko nedojede ani jediný.

Britové přitom nastavili téměř ideální podmínky, v jejichž rámci byla dostupná dynamika testovaných vozů využívána jen minimálně. Výši dojezdu navíc citelným způsobem ovlivňuje klimatizace. Ta byla nastavená a zapnutá na 21 stupňů Celsia jak během jízdy, tak při dobíjení, přesto s auty jezdili pouze tehdy, pokud se venkovní teplota pohybovala mezi 10 a 15 stupni. Vozy navíc byly přes noc zaparkovány v klimatizované garáži, kde byla teplota nastavena na 18 stupňů Celsia. Test navíc probíhal v soukromém areálu, kde sice 31 km dlouhá trasa simuluje městskou zástavbu, okresky i dálnici, ovšem reálný provoz zde najdete jen těžko.

Spotřeba byla určována z přímých měření. Baterie tedy byly nejprve kompletně vybity a do plna nabity. Pak vůz vyrazil na testovací trasu a jezdil až do chvíle, dokud nevypověděl službu. Poté byl opět kompletně nabit a naměřený rozdíl byl použit k vypočtení celkového dojezdu, i spotřebě na kilometr.

Kromě toho ve vozech vždy vyjma řidiče seděl i spolujezdec, zapnuta byla světla a v případě volby jízdních režimů došlo na nastavení neutrálního módu, kdy nebyla nadměrně využívána rekuperace brzdné energie. Data z telemetrie Racelogicu pak bránila testovacím řidičům v nekonzistentním sešlapávání plynového pedálu, celá trasa byla navíc s každým vozem projeta dvakrát.

Ve výsledku se tedy What Car? dostal k nejrealističtějším výsledkům, i když ani ty nepředstavují úplně normální jízdu. Pro srovnatelnost výsledků různých aut to ale jinak nejde. Tolik ale pro úvod, nyní již přistupme ke konkrétním výsledkům. Testovanou dvanáctku si přitom probereme od vozu s nejkratším dojezdem až po ten nejdelší. U každého přitom i uvedeme spotřebu energie na kilometr v kWh.

12. Smart ForFour EQ - 92 km

S výkonem 80 koní je elektrický prcek pocitově rychlejší, než by naznačoval oficiální sprint na stovku za 12,7 sekundy. Efektivita ale rozhodně nepatří mezi silné stránky Smartu, i kvůli spotřebě 0,22 kWh na kilometr jeho dojezd nepřeleze ani přes 100 km.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 1 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 72Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 2 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 75Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 3 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 32

11. Smart ForTwo EQ Cabrio - 95 km

Dvoumístné provedení sice oproti praktičtější verzi přišlo o pár kil, stahovací střecha však narušuje aerodynamiku. Efektivita tedy zůstává prakticky stejná (spotřeba 0,22 kWh/km), byť ve výsledku zvládnete o tři kilometry více. Je to škoda, neboť jízda je lepší než v konvenčním Smartu.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 4 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 50Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 5 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 52Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 6 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 57

9.-10. Hyundai Ioniq Electric - 188 km

Korejský liftback, který je k mání také jako hybrid či plug-in hybrid, dosáhl nejnižší spotřeby na kilometr ve výši 0,15 kWh. Nicméně jelikož Ioniq nemá příliš velké baterie, jeho reálný dojezd činí nepříliš ohromujících 188 km.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 7 - hyundai ioniq electric prvni foto 01Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 8 - hyundai ioniq electric dalsi foto 01Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 9 - hyundai ioniq electric dalsi foto 02

9.-10. Volkswagen e-Golf - 188 km

Elektrická verze Golfu je postavena na stejné bázi jako vůz se spalovacím ústrojím. Vzhledově tak nevyčuhuje z davu jako konkurence, navíc je spojena se stejnými klady jako běžné provedení. S efektivitou (0,19 kWh/km) je na tom slušně, znovu s relativně malým akumulátorem je dojezd stejný jako u Hyundai.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 10 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 05Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 11 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 07

8. BMW i3 94AH - 195 km

V době svého příchodu na trh mnichovský elektromobil zaujal futuristickým designem. Nicméně dolů jej táhne poněkud vysoká cena, nepraktické zadní dveře či průměrná efektivita (0,20 kWh/km). Ve výsledku tak mezi dobíjením nezvládnete ani 200 kilometrů.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 12 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 023Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 13 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 026Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 14 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 029

7. Nissan Leaf - 206 km

První generace Nissanu Leaf dojezdem příliš neuchvátila, u druhé se čekalo výrazné zlepšení. Podle výrobce by přitom vůz měl dle metodiky WLTP zvládnout až 270 kilometrů, realita je však nižší. Stojí za tím i fakt, že se spotřebou 0,22 kWh na km je na tom Leaf stejně špatně jako Smart.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 15 - Nissan Leaf 2018 oficialni sada 01Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 16 - Nissan Leaf 2018 oficialni sada 02Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 17 - Nissan Leaf 2018 oficialni sada 26

6. Renault Zoe R110 - 235 km

Zatímco u palivových nádrží se objem po letech nemění, v případě baterií kapacita postupně stoupá. Renault Zoe proto může řadu lidí lákat, neboť Francouzi umožňují v případě akumulátorů pouhý pronájem. Vše je tak levnější, efektivita 0,21 kWh na km ovšem spadá do horší poloviny.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 18 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 01Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 19 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 02Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 20 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 03

5. Hyundai Kona 39 KWH - 254 km

Elektrická Kona je dostupná ve dvou výkonnostních verzích, přičemž základem je provedení se 136 koňmi a menším paketem baterií. Hnací ústrojí je přitom stejně efektivní (0,17 kWh/km) jako silnější model, v rámci dojezdu ale nepočítejte s udávanými 312 km.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 21 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 04Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 22 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 05Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 23 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 06

4. Tesla Model S 75D - 328 km

Základní Model S by dle agentury EPA měl zvládat 417 km, podle evropských dat dokonce 490 km. Jakkoliv jsou ale odhady Američanů reálnější než evropská metodika, dle Britů je skutečný dojezd ještě mnohem nižší. Dáno je to i tím, že jako velký a těžký vůz musí Model S počítat se spotřebou 0,25 kWh/km, která je v tomto testu nejhorší.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 24 - Chevrolet Bolt vs Tesla Model S videoscreen 07Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 25 - Chevrolet Bolt vs Tesla Model S videoscreen 08

2.-3. Kia E-Niro 64 KWH - 407 km

Korejské SUV s logem Kie dostalo do vínku stejnou techniku jako Hyundai Kona. Máme tu tedy elektromotor o výkonu 204 koní, jenž zaručuje působivou dynamiku, i baterie o nemalé kapacitě. Zřejmě horší aerodynamika však E-Niro lehce sráží v rámci dojezdu i efektivity (0,18 kWh/km)

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 26 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 07Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 27 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 08Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 28 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 09

2.-3. Jaguar I-Pace - 407 km

Čerstvý vítěz ankety Německé auto roku budí emoce svým vzhledem, prostorem pro čtveřici dospělých či zábavným řízením. Při využití rychlodobíjecích stanic máte 80procentní kapacitu baterií k dispozici za 46 minut, jedinou stinnou stránkou I-Pace je druhá nejhorší efektivita (0,24 kWh/km).

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 29 - Jaguar I-Pace 2019 prvni predstaveni 16Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 30 - Jaguar I-Pace 2019 prvni predstaveni 18Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 31 - Jaguar I-Pace 2019 prvni predstaveni 11

1. Hyundai Kona Electric 64KWH - 417 km

Absolutní vítěz v rámci dojezdu patří také mezi nejlepší vozy tohoto srovnání v případě efektivity (0,17 kWh/km). Problémem by tak mohla být snad jen vyšší cena spojená s logem zatíženým předsudky. Jen málokdo dá přinejmenším 1 059 990 Kč za SUV, jehož základní verze s litrovým tříválcem startuje na 410 tisících korun. I to je nakonec známé úskalí elektrických aut.

Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 32 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 10Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 33 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 11Britové zjistili reálný dojezd dnešních elektromobilů. U některých je to tragédie - 34 - Realny dojezd elektromobilu What Car 2018 12

Zdroj: What Car?

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama