Britové zveřejní emise nových aut zjištěné v reálném provozu

Emise z reálného provozu aut by měly být známy už od ledna 2016, kdy je chce zveřejnit firma Emissions Analytics. Chce mít vliv i na nová pravidla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Britové zveřejní emise nových aut zjištěné v reálném provozu

30.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Britové zveřejní emise nových aut zjištěné v reálném provozu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Emise z reálného provozu aut by měly být známy už od ledna 2016, kdy je chce zveřejnit firma Emissions Analytics. Chce mít vliv i na nová pravidla.

Již brzy bude možné zjistit reálné emise automobilu i bez nutnosti sledovat občasná nezávislá měření jako ta, o která se nedávno postaral německý ADAC. Alespoň to tvrdí iniciativa britské firmy Emissions Analytics, která od roku 2011 otestovala údajně více než tisícovku vozidel v reálném světě. Použila údajně stejnou metodiku měření, kterou Evropská unie od roku 2017 zakomponuje do měření emisí a spotřeby pro homologaci nového auta.

Emise jsou touto organizací měřeny přenosným zařízením ve skutečném provozu při skutečné jízdě, nikoliv v laboratoři s dopočítáním do „reálného” světa pomocí nějakého koeficientu. To znamená, že jakýkoliv případný software dedikovaný pro emisní testy NEDC nemůže být spuštěn a auto funguje, jako normálně v provozu - protože normálně v provozu je.

Také to ale znamená, že srovnání aut pomocí takto naměřených emisí či spotřeby nikdy nemůže být úplně přesné. Totiž, při měření emisí v reálném provozu nikdy nedosáhnete na úplně stejné podmínky pro všechny testované subjekty; i když pro všechny zvolíte identickou trasu jako např. Auto Bild, budou na ní panovat pokaždé trochu jiné podmínky - různý provoz, různá teplota a vlhkost vzduchu, bude foukat různý vítr apod.

Emise naměřené tímto způsobem tedy budou pochopitelně jiné než ty uváděné v oficiálních údajích automobilek, bude to zkrátka jen informace uváděná na webu Emissions Analytics. Firma přesto doufá, že její nálezy budou mít nějaký efekt, a to nejen v kupním rozhodování zájemců, které to po našem soudu zase tak moc zajímat nebude. Nějaký efekt to přesto mít může, však i jiná nezávislá měření, pakliže mají hodně odlišné než očekávané výsledky, mohou rozhýbat ledy. Nakonec i celá Dieselgate má základ v podobném měření.

„Vidíme v těchto měření pozitivní přínos automobilovému průmyslu, otřesenému skandály poslední doby, a těšíme se na spolupráci s různými organizacemi po jejich zveřejnění,” uvedla firma. Kupní rozhodování tyto informace ovlivnit můžou, ale spíše skrze reálnější informace o spotřebě, které se s emisemi CO2 ponesou ruku v ruce. S ovlivněním nových pravidel to už možná bude složitější, ovšem má-li Emissions Analytics dostatečně schopné lobbisty a rozjíždí-li spolupráci s dostatečně vlivnými „nevládními a neziskovými” nátlakovými organizacemi, ani tohle jistě není nereálné.

Emissions Analytics se profiluje jako nezávislý specialista a uvádí, že pro tuto novou iniciativu přizvala odborníky z akademické půdy a také z Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT). Tato organizace stojí i za měřeními, které v USA poukázaly na emisní čachry Volkswagenu.


Britové zveřejní emise nových aut zjištěné v reálném provozu - 1 - emise v realnem provozu ilustracni 01Britové zveřejní emise nových aut zjištěné v reálném provozu - 2 - emise v realnem provozu ilustracni 02Britové zveřejní emise nových aut zjištěné v reálném provozu - 3 - Dieselgate blud kour 03
Emise podle norem a v reálném světě se leckdy výrazně liší (ilustrační foto)

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše