Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek?

9.4.2017 | Petr Miler | 2 příspěvky

Kdo by nechtěl dobře placenou práci? Pokud vás zajímají auta a nechybí vám ani patřičné schopnosti, můžete vést automobilku. Lépe se platí málokde.

Automobilový sektor je zvláštní obor. Prodávají se tu ve velkém věci za statisíce, někdy i miliony a pokud jde o obraty, najdeme jen pramálo větších firem. Takový koncern Volkswagen prodá přes 10 milionů aut a jeho obraty ročně šplhají do stovek miliard dolarů. Existují v podstatě jen tři obory, které s obraty dokáží dostat do podobných výšin - firmy obchodující v obrovském měřítku s ropou, plynem, elektřinou či dalšími energiemi (jako Shell, Exxon, BP), pár obřích obchodních řetězců (Walmart) a několik výrobců elektroniky (Samsung, Apple).

Zní to jako záruka pohodové existence, jenže není tomu tak. Automobilky, včetně těch největších, mají ekonomické problémy docela pravidelně, a to kvůli relativně malým ziskovým maržím. Například zmíněný Volkswagen musel loni „obrátit” 217 miliard dolarů, aby vydělal něco málo přes 5, to jsou asi 2,5 procenta z obratu. Pochopitelně, více jak 100 miliard korun zisku jsou v absolutním měřítku obrovské peníze, ale když si vezmete, co všechno VW musí dělat (mj. zaměstnávat přes 610 tisíc lidí v nepočtu továren, vývojových center a administrativních budov), aby z každé koruny obratu dosáhl na 2,5 haléře, musí se člověk ptát, jestli to za všechna s tím spojená rizika stojí. Protože stačí velmi málo, aby byl relativně malý ziskový potenciál přebit nějakým drahým průšvihem. A zrovna u VW o tom teď vědí své.

Zdálo by se tedy, že pracovat u automobilky není žádné terno, protože v malých maržích bývá málo peněz pro všechny a pro všechno, jenže minimálně pohledem nejvyššího vedení to špatné zaměstnání není. Forbes prošel loňské příjmy šéfů automobilek a dobral se trojice nejlépe placených manažerů nikoli jen pohledem základního platu, ale i všech bonusů a kompenzací. A špatně si dotyční opravdu nevedou.

Může vás zarazit, že jsou všichni šéfy amerických firem (jakkoli ne vždy musí být v USA formálně registrovány), ale tak to zkrátka je - je hlavně americkým zvykem odměňovat nejvyšší vedení vysokými částkami a i pohled na nejlépe placené manažery bez ohledu na obor (kteří si vydělají i dvakrát až třikrát více) ukáže téměř bezvýhradně americké CEO. Je ale třeba říci, že šéf zmíněného, aktuálně největšího Volkswagenu (obratem i počtem prodaných aut) si loni přišel na 10,7 milionu USD (268,5 milionu Kč) a za touto... nesvatou trojicí zaostal jen o málo.

Na nejvíce si tedy loni přišla šéfka General Motors Mary Barra, která si odnesla domů v přepočtu 22,6 milionu USD (567,3 milionu korun). Základní plat přitom má „jen” 2 miliony USD, zbytek činí bonusy a kompenzace. Druhé místo obsadil ředitel Fordu Mark Fields, který za Barra zaostal jen o málo a vydělal si 22,1 milionu USD (554,7 milionu Kč). A třetí byl Sergio Marchionne, šéf FCA, s příjmem „už jen” 11,99 milionu USD (298,7 milionu Kč).

To jsou slušné peníze, řekli bychom. Aktuální průměrný plat v ČR činí 25 tisíc Kč, takže pokud máte právě onen průměrný plat a chcete si vydělat to, co Mary Barra za rok, stačí vám 1 891 let práce. Tak... na shledanou v roce 3908.

Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 1 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 01Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 2 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 02Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 3 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 03
Mary Barra z GM je aktuálně nejlépe placenou šéfkou automobilky na světě

Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 4 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 04Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 5 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 05Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 6 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 06
Mark Fields z Fordu zaostává jen o málo

Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 7 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 07Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 8 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 08Čas změnit zaměstnání. Kolik loni brali nejlépe placení šéfové automobilek? - 9 - Nejlepe placeni sefove automobilek 2016 09
Sergio Marchionne vedoucí FCA je třetí s větřím odstupem, pořád je na tom ale lépe než ředitel největšího Volkswagenu. I když se s polovičním obratem zasloužil o třetinové zisky...

Zdroj: Forbes

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama