Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením?

15.2.2017 | Marek Bednář | 13 příspěvků

(+ videa) Zařazení zpátečky za jízdy asi nebude nejčastější omyl, ale stát se to může. U automatu spíše, u manuálu méně, jak vypadají následky?

Patří k obecným znalostem řidiče - nebo by aspoň mělo patřit -, že zpátečka se řadí až po úplném zastavení vozu. Platí to u pochopitelně u normálních manuálních převodovek, automatů, dvouspojek, CVT, prostě vždy. Spousta lidí to sice nedodržuje, a tak je na parkovištích občas slyšet krátké křupnutí či „počítání zubů”, jak převodovka protestuje proti neurvalému chování řidiče, ale to na normativní stránce věci nic nemění.

Možná ale patříte k lidem, které napadla otázka, co by se stalo, kdybyste zařadili zpátečku při jízdě vpřed nějakou vyšší rychlostí. Jste-li inteligentní dost na to, abyste získali řidičský průkaz, velmi pravděpodobně jste to nikdy nezkoušeli z obav o zničení některé části pohonného ústrojí svého vozu. Nicméně, pokud vám tato otázka stále nedá spát, máme odpovědi.

V případě automatické převodovky se něco takového může omylem přihodit docela snadno - stačí volič za jízdy z jakéhokoli důvodu posunout do míst, kam byste neměli. Co se stane, když to uděláte? Tady záleží, jak moc staré máte auto.

V případě novějších vozů vám realitu vykreslí americký AutoVlog, jehož videa jsme tu už měli - patří k nim i odpověď na otázku, co se stane, když za jízdy zmáčknete startovací tlačítko. Pokusný králík tu je znovu Ford Fusion, v Evropě prodávaný jako Mondeo. Vůz je vybavený automatickou převodovkou a řidič na něm s notnou nervozitou za jízdy zařadí zpátečku. Nebudeme vás napínat, čekáte-li ohromnou explozi, nedočkáte se - jen se zapnou zadní parkovací senzory a kamera. Řídící jednotka převodovky nedovolí zařadit zpátečku při dopředném pohybu takovouto rychlostí, jen vyřadí na neutrál.

Toto video už jsme zaznamenali dříve a nechtěli vám jej ukazovat samotné, protože nedává komplexní odpověď. Jednak platí platí pro omezené množství moderních aut a jednak řeší pouze automatické řazení, kde nejde ani tak o „zařazení” jako spíše o „navolení”. Elektronika auta tu zkrátka má tu moc následkům lidské chyby předejít, popsaný stav přesto v žádném případě neplatí pro všechny automatické převodovky.

Starší automaty s mechanickým voličem a hydraulickou řídící jednotkou (tzv. labyrintem) „blbuvzdorné” být nemusí a zařazení zpátečky za jízdy dopředu mohou bez okolků dovolit. Pokud se vám něco takového „povede”, může je to zničit, ve vyšší rychlosti prakticky jistě. Proto víc než jindy zdůrazňujeme, stejně jako řidič Fusionu na videu - tohle sami radši nezkoušejte a zůstaňte u sledování videí na internetu. On to jistě někdo někdy zkusí i se starším automatem...

Takový případ jsme nezaznamenali, druhé video vám ale ukáže pro nás nejzajímavější situaci - co se stane, když zařadíte zpátečku za jízdy u manuální převodovky. Omylem se to přihodí méně pravděpodobně než u manuálu a převodovky náchylnější k záměně „R” s jiným rychlostním stupněm mívají elektronické pojistky tomu zabraňují, spoleh na to ale není.

Odpověď ovšem není komplikovaná jen proto. Pokud totiž autem s ručním řazením pojedete opravdu rychle, zpátečku obvykle vůbec nezařadíte. Prostě to není možné, i když bude synchronizovaná, rozdíl v rychlosti auta a „rychlosti” zpátečky je tak velký, že byste museli použít opravdu extrémní sílu, aby se vám podařilo zpětný chod vůbec zařadit a spíše dříve zlomíte řadicí páku. Je to totéž, jako byste ve 200 km/h zkoušeli zařadit jedničku - nepůjde to, i když zmáčknete spojku, i když dáte meziplyn až k omezovači.

Na videu ale vidíme případ, kdy vůz jede relativně pomalu, okolo 60 km/h a v tomto případě se zpátečku za „počítání zubů” zařadit podaří. Co se stane po spuštění spojky, záleží na tom, co povolí dříve - tentokrát to byla trakce zadních pneumatik, které se prostě za jízdy dopředu začaly protáčet pozpátku, až vůz úplně zastavily a otočily jeho směr jízdy. V případě méně odolné převodovky nebo spojky a lepší trakce pneumatik se dá očekávat vážné poškození auta - prostě „povolí” něco jiného podobně, jako jsme to viděli v případě, kdy někdo skoro ve 150 km/h zařadil dvojku.

Něco podobného jako na druhém videu se ostatně může stát také u některých automatických převodovek - je-li převodovka dostatečně odolná a ve vztahu k motoru a pneumatikám naddimenzovaná, můžou se prostě začít kola protáčet pozpátku. Pokud ne, očekávejte např. velké opotřebení či spálení spojek nebo brzdících pásů v převodovce a potřebu nákladné opravy.

Rozhodně nejde o banální situace a nejen kvůli možnému poškození techniky - něco takového může vést ke ztrátě kontroly nad autem, a tak vážně doporučujeme nic podobného nezkoušet a dát si na to při jízdě velký pozor. Přesto je vidět, že to nemusí být takový problém, jak se na první pohled zdá - typický moderní automat bude váš omyl ignorovat a manuál buď špatné zařazení nedovolí nebo jej v nízké rychlostí ještě může ustát...

Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 1 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 01Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 2 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 02Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 3 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 03Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 4 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 04
Při navolení zpátečky při dopředné jízdě u moderního automatu se obvykle nestane nic, u starších tomu tak být nemusí

Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 5 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 05Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 6 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 06Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 7 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 07Co se stane, když za jízdy zařadíte zpátečku? V autě s manuálním řazením? - 8 - Zarazeni zpatecky za jizdy video 08
U manuálu vám to buď neprojde a pokud, ano, jako v tomto případě, může to zničit zejména spojku či převodovku. Tady ale povolila jen trakce pneumatik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 13 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama