Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když za jízdy zmáčknete startovací tlačítko motoru?
28.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Startování auta tlačítkem je pohodlné a dnes běžné u většiny aut. Ale co když ho zmáčknete za jízdy? A co když motor potřebujete vypnout?
Čím dál víc moderních aut nabízí buď rovnou ve standardu nebo alespoň za příplatek možnost odemykání a zamykání dveří bez použití klíče. Stejně elegantně pak probíhá startování - místo klasické spínací skříňky, do které musíte vložit klíč a s ním pak otočit, aby motor „naskočil”, postačí zmáčknout startovací tlačítko. A stejným způsobem pak po dojetí motor vypnete a auto opustíte.
Pojí se s tím velké riziko krádeže, ale pohodlnost tohoto způsobu je tak úžasná, že ho volí spousta lidí i přes známá rizika a automobilky jej musí nabízet i pro docela obyčejná auta. Je prostě o mnoho snazší zmáčknout tlačítko než otáčet klíčem, který navíc musíte hledat po kapsách.
Každá mince ale má dvě strany a zmíněné riziko krádeže tady není tím jediným. Je také snazší toto tlačítko zmáčknout nechtěně, zejména je-li v místě, kde se za jízdy pohybujete rukama, což se vám v případě klasického startování a vypínání motoru otáčením klíče stane jen stěží. Ford Fusion na videu níže, v Evropě prodávaný jako Mondeo, má startovací tlačítko poměrně blízko výdechu ventilace. A video se zabývá právě tím, co se stane, pokud toto tlačítko zmáčknete za jízdy.
Přejdeme od slov rovnou rovnou k činům - pokud jedete rychlostí nižší než 10 km/h, auto reaguje standardně a motor se prostě vypne. Možná proto, aby auto nebrzdilo rychlé řidiče v kvapném opuštění vozu, kdy motor chtějí vypnout ještě před úplným zastavením, možná z jiného důvodu. Ale co když jedete rychleji než 10 km/h?
Pokud tlačítko zmáčknete omylem v takový moment, nestane se vůbec nic, vůz prostě na zmáčknutí nereaguje. Na snímku je to demonstrováno v rychlosti asi 80 km/h - tlačítko v tu chvíli jako by nebylo. Jde o pouhý elektronický spínač, takže vůz není těžké naprogramovat, aby signál k vypnutí motoru ignoroval a jel dál, jako by se nic nestalo.
Může ale nastat chvíle, kdy budete chtít motor přesto vypnout, např. v případě nějaké poruchy, zaseknutého plynu, čehokoliv podobného, co jsme nedávno popisovali v případě údajně zaseklého tempomatu Škody Octavia. S klíčem to je relativně jednoduché, prostě jím otočíte. A u tlačítka je něco podobného možné též.
V případě testovaného Fusionu je potřeba ho dlouho držet a motor se vypne i za jízdy. Je to tak i u vozů jiných značek (např. BMW), u některých dalších ale vede ke stejnému výsledku jiná cesta. Z vlastní praxe víme, že např. u aut koncernu VW stejného efektu docílíte dvojím zmáčknutím tlačítka krátce za sebou. První signál auto považuje za chybu a upozorní vás, že další zmáčknutí vypne motor. A pokud ho provedete, stane se to.
Otázkou zbývá, jak se na něco takového bude tvářit převodovka. U manuálu si vyřadíte sami, automat s elektronickým voličem - jaký je s největší pravděpodobností i na videu, protože se jedná o nové auto - bude jistě umět vyřadit na neutrál sám, dvouspojka nebo i jednospojkový robotizovaný manuál jistě zvládnou rozpojit spojku. Chování klasického automatu s mechanickým voličem ale může být záhadou. Za jízdy lze vyřadit na neutrál, ale musíte to udělat sami, ručně.
V každém případě se hodí vědět, že auto vás jednak při nechtěném zmáčknutí tlačítka „nezradí” a nevypne motor, což by při panické reakci (ono se jinak nic moc nestane, např. u vozů koncernu VW zůstane i bez puštěného motoru fungovat i posilovač řízení - je-li elektrický - třebaže na místě za stejné situace nefunguje a posilovač brzd zůstane ještě chvíli natlakovaný) mohlo vést i k nehodě. A také to, že motor jde vypnout v každém případě, i když není klíč v zapalování, kterým by se dalo otočit.
Přesto nedoporučujeme to zkoušet sami doma, zůstali bychom u teoretických znalostí bez praktické zkoušky. Např. starší verze Škody Rapid ještě s elektrohydraulickým posilovačem přestanou při vypnutí motoru posilovat řízení a prát se s takto „oslabeným” autem není nic příjemného...
Omylem zmáčknout startovací tlačítko není nic nemožného, když je např. poblíž ventilace či držáku mobilního telefonu
Pokus o vypnutí motoru tlačítkem u Fordu Mondeo skončí v rychlosti do 10 km/h zdárně
V rychlosti nad 10 km/h neudělá krátké zmáčknutí tlačítka nic
Pokud je třeba motor za jízdy vypnout, je třeba startovací tlačítko podržet u Mondea as tři vteřiny - u jiných aut platí stejný nebo podobný postup
Zdroj: AutoVlog na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda