Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče

Řidič bílé Škody Octavia se osm minut pokoušel s operátorem vyřešit problém údajně zaseklého tempomatu. Nestalo se, ve 152 km/h naboural do kamionu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče

25.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Řidič bílé Škody Octavia se osm minut pokoušel s operátorem vyřešit problém údajně zaseklého tempomatu. Nestalo se, ve 152 km/h naboural do kamionu.

Prakticky jakýkoliv kritický článek o značce Tesla je jejími fanoušky rozcupován na hadry, i kdyby obsahoval bezpočet logických argumentů. Týká se to především systému Autopilot a nehod s ním spojených, kvůli čemuž se dokonce zakladatel značky Elon Musk nebál označit novináře jako „zabijáky lidí“. Nevíme, zda nás za ně považujete či nikoliv, s jistotou ale můžeme říci, že jsme připraveni se stejně kriticky věnovat i jakýmkoli jiným podobným případům.

Ten poslední je dokonce spojen s českou automobilkou Škoda. Ve Velké Británii se totiž včera konalo slyšení, jehož předmětem je nehoda modelu Octavia na dálnici M40. K té sice již došlo 2. února krátce po třetí hodině ráno, nicméně svět se o ní dozvěděl právě až po včerejším soudu. A má to svůj důvod - jde o havárii, která měla tragické následky pro dvaatřicetiletého Kaushala Gandhiho, který 8 minut před nárazem do odstaveného náklaďáku vytočil tísňovou linku a oznámil zaseknutí tempomatu.

Dle záznamu pan Gandhi oznámil, že dle tachometru se má pohybovat rychlostí 70 mph (112,63 km/h), nicméně pocitově jde o rychlost mnohem vyšší. A co je podstatnější, tempomat prý nešlo nikterak vypnout. Mělo se to stát poté, co řidič při puštěném tempomatu změnil jízdní režim ze Sport na Normal. Od té chvíle jej prý Octavie nenechala udělat už vůbec nic.

Vůz prý nereagoval na pokyn brzdového pedálu, motor nebylo možné vypnout tlačítkem start/stop (prý se poté ozval jen zvuk - nevíme, zda šlo pípnutí auta či nějaký zvuk z motoru) a ačkoli měl vůz manuální převodovku, z nějakého důvodu se řidič nepokusil nebo se mu nepovedlo vyřadit či prostě jen zmáčknout spojku (řidič v hovoru říká, že auto zrychluje na neutrál, ale není fyzicky možné, takže předpokládejme, že se vyřadit pouze snažil, ale reálně se to nestalo).

V průběhu osmiminutového hovoru mělo navíc dojít ke zvýšení tempa na 77 mph (123,89 km/h), tedy alespoň dle tachometru, řidič tvrdil, že auto podle něj jede mnohem rychleji. Řidič žádal o vyklizení silnice před ním, což asi nebyl proveditelný nápad, operátor tak přispěchal s radou použít ruční brzdu. To pan Gandhi zpočátku s obavami na uvedenou rychlost odmítal, poté ale řekl, že jede ve středovém pruhu a pronesl svá poslední slova v životě: „Jdu to vyzkoušet, chvilinku...“ Pak už se linka odmlčela.

Podle dostupných kamerových záznamů vůz v tu chvíli udělal pohyb doprava a doleva a zamířil přímo zmiňovaného náklaďáku. Zde přichází po subjektivních pocitech na pořad dne záznamy ze samotného vozidla, které se ale s ohledem na rozsah poškození (prý) datují pouze do času 5 sekund před nehodou. V tu chvíli měl jet 192 km/h, během tří sekund zpomalit na 152 km/h a v té rychlosti havarovat.

Již s ohledem na tempo nemusíme dodávat, že šlo o vskutku hrozivou havárii, po které Škoda Octavia skončila zapasovaná v dodávce a měla shrnutou celou střechu. Pan Gandhi přitom přišel o hlavu, svým zraněním tak na místě podlehl. Je ale vskutku otázkou, proč se tak stalo, neboť nehoda je to skutečně podivná.

Bezpečnostní specialista Volkswagenu Martin Clatworthy, který měl na starosti ohledání inkriminované Škody, uvedl výše zmíněné a k tomu dodal, že pět sekund před nehodou měl být plně sešlápnut plynový pedál, záznamy však neodhalují použití toho brzdového. „Není zde tak náznak jakékoliv chyby či problému s elektronikou.“

Soudě podle toho, co víme, to zřejmě bylo tak, že řidič skutečně aplikoval ruční brzdu, auto se v takové rychlosti celkem logicky dostalo do smyku, prudce zpomalilo i bez použití nožní brzdy a skončilo o dva pruhy vedle. Záznamy o tom, jak moc měl být zmáčknutý plyn, můžeme považovat za nejednoznačné - nevíme, zda se jednalo o škrtící klapku nebo skutečně plynový pedál. A následné „ubrání” může být dáno reakcí vozu na zatáhnutou brzdu, zásah ESP, čehokoli takového. Pak už přišel jen nekontrolovatelný pohyb do odstavného pruhu a náraz.

Jak se tedy stala samotná nehoda, velmi pravděpodobně víme, proč ale nebylo možné vůz zastavit jinak, zůstává otázkou.

I když se skutečně „zbláznil” tempomat, u vozu s manuální převodovkou není větší problém jej zastavit. Nakonec i policie slovy vyšetřovatele Andrewa Evanse zmiňuje, že problémy popsané panem Gandhim poukazují leda na simultánní selhání mechaniky i elektronických systémů. Musela by např. selhat spojka i tempomat, vyřadit při motoru „v tahu” řidič nemusel zvládnout, i když na šestku by to ve vysokých rychlostech nemusel být problém.

Stejně tak zůstává otázkou, proč se řidič ani během osmi minut rozhovoru (připomeňme - jel v noci ve 3 ráno, takže do cesty mu opravdu přišlo máloco a mohl jet tak dlouho takovou rychlostí) nedobrali nějakého řešení a sáhli po aplikaci ruční brzdy, což nejspíše řidiče stálo život. Nakonec, co se stane, když někdo zatáhne ruční brzdu na dálnici, už jsme viděli.

Co přesně se stalo, tedy zatím není zcela jasné, podezření na sebevraždu ale koroner jednoznačně popřel jak s ohledem na své ohledání, tak s ohledem na dění před nehodou a aktuální životní stav oběti. Stejně tak popřel, že by byl pod vlivem alkoholu či drog. Něco se tedy pokazit muselo, pochopitelně to ale mohlo být cokoli, ryzí chybu řidiče nevyjímaje.

Jsme tedy zvědavi, jaký bude výsledek šetření. Napětí, které by se dalo krájet, lze ale očekávat také u Škody, neboť Octavia je považována za jeden z nejbezpečnějších vozů na britském trhu. Standardně zde totiž počítá s multikolizní brzdou a sedmi airbagy včetně kolenního na straně řidiče. Problém s tempomatem by tak její renomé značně zhoršil, zatím ale v oficiálním vyjádření - krom lítosti nad smrtí klienta - konstatuje, že problém zřejmě nebyl způsoben technickou závadou.


Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 1 - Skoda Octavia nehoda tempomat 01Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 2 - Skoda Octavia nehoda tempomat 02Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 3 - Skoda Octavia nehoda tempomat 03Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 4 - Skoda Octavia nehoda tempomat 04
Na tomto místě se nehoda stala - tam, kde dálnice M40 přechází v silnici A40 a naopak. Na poslední fotce majitel a řidič auta

Přepis části telefonního hovoru Kaushala Gandhiho

Kaushal Gandhi (KG): „U mého vozu nelze vypnout tempomat. Právě jsem minul sjezd z dálnice M40 směrem na Slough. Nejde to ale vypnout. Ukazuje mi to rychlost 70 mph, ale myslím, že jedu rychleji.“

Operátor (O): „Můžete zpomalit až do úplného zastavení pomocí brzd? Zkusil jste ovládat vůz pomocí řazení?“

KG: „Zkouším to, ale nezastavuje ani na neutrál. Stále mačkám tlačítko startování motoru, ale to pouze vydává nějaký hluk. Moje rychlost se ale zvyšuje. Podle mne se stalo to, že jsem zkusil změnit jízdní režim vozu, neboť jsem řídil ve sportovním módu. Zmáčkl jsem tlačítko, abych přešel do normálního režimu, ale poté jsem již nemohl vůbec nic udělat. Moje rychlost je nyní již 77 mph.“

Operátor následně přichází s radou zatáhnutí ruční brzdy.

KG: „To jsem kvůli rychlosti ještě nezkusil, neboť si nejsem jist, co se stane. Nyní jsem v prostředním pruhu, není tu žádná doprava. Chcete, abych zkusil zatáhnout za ruční brzdu?“

Dle koronera následně krátce po slovech „Jdu to vyzkoušet, chvilinku...“ došlo ke ztrátě telefonního spojení a tedy havárii ve 152 km/h. Co k ní ale vedlo, to zatím není jisté.

Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 5 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 005Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 6 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 002Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 7 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 003Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 8 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 007Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 9 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 009Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 10 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 018Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 11 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 048Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 12 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 057Škoda řeší neobvyklý průšvih, zaseklý tempomat Octavie měl zabít řidiče - 13 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 051
Škoda Octavie je aktuálně ve Velké Británii spojována se smrtelnou nehodou v důsledku zaseknutí tempomatu

Zdroj: The Telegraph

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše