Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut?
10.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hlavně víra v rozmach elektrifikace vede další automobilku k přesvědčení, že to v Evropě zvládne i bez dieselů. Proto také odklon od nich jen slibuje, ale nečiní.
Zdá se, že v některých segmentech a u některých značek je s diesely amen. Jak jsme mohli zmínit v rámci zprávy o dubnových prodejích aut, která se týkala českého trhu, třeba v případě mini vozů se „naftožroutů“ prodává úplné minimum a o mnoho více jich není ani u malých aut nebo v nižší střední třídě. Teprve poté přichází obrat, v případě luxusních vozů naopak benzinové motory představují minimum registrací. Český trh přitom do značné míry kopíruje vývoj, ke kterému dochází v Evropě, byť trochu opožděně.
S ohledem na tyto skutečnosti není překvapivé, že některé značky již ohlásily odklon od dieselů a jejich nahrazení elektrifikovanými jednotkami. Prim v tomto směru hraje Toyota, která koneckonců na Starém kontinentu nabízí především menší osobní vozy, crossovery a SUV, u kterých diesely nejsou až tak důležité. S těmi většími spojuje hlavně americký trh, i na něm ovšem vládnou benzinové agregáty. Sice hlavně z historických důvodů, než s ohledem na aktuální vývoj, nicméně výsledek je nakonec stejný.
K Toyotě se nyní rozhodla přidat další japonská automobilka, a sice Nissan. Té to ale až tak nevěříme, neboť zatímco Toyota to s diesely vzdává už dlouho a ještě déle vyvíjí jejich jakousi náhradu v podobě hybridních pohonů, Nissan nic takového nemá. Sází jen na elektrický pohon, který je dnes ale přes veškeré dotace zajímavý jen pro hrstku zákazníků a reálnou alternativu naftových motorů nepředstavuje. Mluvčí značky přesto uvedl, že „vidíme progresivní pád dieselů (...) V Evropě, kde je koncentrace dieselů největší, nám elektrifikace umožní, abychom je postupně u osobních vozů v každé nové generaci vypouštěli.“
Tedy jinými slovy, Nissan s diesely hodlá rovněž skončit a pozvolna je nahradit elektromobily. To je ale sázka na hodně divokou kartu, která se může a nemusí obrátit ve skutečnost. V loňském roce značka v Evropě prodala 128 456 dieselových aut, tedy 16 procent všech svých prodejů. To je číslo, které si pochopitelně nemůže dovolit jen tak škrtnout, třebaže je na poměry Evropy ještě relativně nízké (u některých značek se podíl dieselů blíží až 100 procentům).
Navíc jednou věcí jsou celkové prodeje, druhou prodeje jednotlivých modelů. Pro SUV a užitkové voz jsou diesely stále velmi důležité, třebaže pohled na český trh tomu nasvědčuje jen částečně - v dubnu tu bylo prodáno 316 benzinových a 122 dieselových Qashqaiů, za první čtyři měsíce jich pak bylo 1 401, respektive 353. Třeba v takové Francii se ale loni prodalo přes 26 000 vozů tohoto jména a bez dieselů by těch tisíc byly jen jednotky.
Podle nás Nissan tedy nemá a nemůže mít žádný konkrétní plán, jak diesely vyřadit z nabídky. Bude je zkrátka prodávat do té doby, dokud budou samy o sobě žádány a nebo je bude schopen něčím rozumně nahradit. Zatím se nezměnilo nic krom obecných nálad, které dieselům berou vítr z plachet a prohlášení automobilky ve výše zmíněném duchu se nám zdá... tak trochu zbytečné.
Mohlo se zdát, že takový Qashqai vděčí za svůj úspěch v Evropě hlavně dieselům. Není to pravda, přesto jsou v jeho celkovém odbytu příliš důležité na to, aby je Nissan jen tak škrtl z nabídky
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB