Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 %

Odbor průmyslové politiky EU navrhuje přísné „limity překračování limitů”. Motory by tak v rámci nové metodiky mohly překročit dnešní limity NOx jen o 60 %.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 %

27.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 %

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Odbor průmyslové politiky EU navrhuje přísné „limity překračování limitů”. Motory by tak v rámci nové metodiky mohly překročit dnešní limity NOx jen o 60 %.

Budoucnost emisních testů v evropském prostředí je na stole Technického výboru pro motorová vozidla (Technical Committee for Motor Vehicles, TCMV), který bude rozhodovat o přijetí či nepřijetí návrhu Elzbiety Bienkowskie, šéfky odboru průmyslové politiky Evropské unie. Návrh se zabývá tzv. RDE, emisemi aut ve skutečném provozu a nemíní dát výrobcům příliš mnoho prostoru k překračování limitů, které jsou platné pro současné laboratorní testy.

S tím ovšem řada národních vlád členských států nesouhlasí. V případě, že návrh u TCMV neprojde, bude postoupen vyšším instancím v rámci EU, tedy se dostane na úroveň ministrů. Tím se z něj stane více politické než průmyslové téma. A údajně to den před rozhodováním vypadá, že TCMV s návrhem souhlasit nebude.

Stojí v něm, že automobilky by v rámci RDE měly mít možnost překročit stanovený limit 80 mg NOx na kilometr o 60 %, a to v období dvou let od září roku 2017. To znamená, že až do září 2019 by dieselová auta mohla produkovat až 128 mg NOx/km v testech RDE a přesto by dostala posvěcení pod normou Euro 6. Jak se však RDE budou měřit, zatím stále není jasné.

Národní vlády v čele s Německem ovšem s tak přísným limitem nesouhlasí. Původní záměr byl tolerovat překročení o 75 procent, starší zprávy pak hovořily o tom, že ACEA, Evropská asociace výrobců automobilů, žádala možnost překročit limit, tedy nastavit tzv. faktor konformity na hodnotu 2,75, tzn. až 220 mg NOx/km. Uváděla ale, že dokud nebudou známy přesné parametry měření RDE, není možné určit potřebný faktor konformity.

„Důvěra veřejnosti a ochrana spotřebitele jsou v sázce,” řekla Bienkowska publiku v Bruselu před několika dny. „Jedinou cestou k obnovení důvěry veřejnosti je rychlý, kolektivní, souvislý a efektivní přístup. Národní vlády musí hrát svou roli a pracovat jako aktivní partneři,” pokračovala. Ovšem, můžeme kontrovat, že národní vlády aktivní jsou, jen jsou očividně v tomto případě spíše oponenty než partnery.

V žádném případě totiž národní vlády nebudou mít zájem na tom, aby nadnárodní regulace poškodily podniky v jejich zemi. A právě v Německu je automobilový průmysl pochopitelně velmi významný a nejen Volkswagen by mohl mít problémy - údajně také Opel nějakým způsobem podvádí, říká organizace Deutsche Umwelthilfe a podle testu ADACu v tom není sám.

Na výsledek rozhodování TCMV si zatím počkejme, stejně jako na další vývoj. „Limity překračování limitů” pro RDE navrhované odborem Elzbiety Bienkowskie jsou dost přísné a jejich zavedení už za necelé dva roky je s ohledem na to, jak dlouho trvá vyvinout nový automobil, příliš krátká doba. Zejména, neví-li se zatím, jak bude jejich měření vypadat...


Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 1 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 01Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 2 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 02Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 3 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 03Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 4 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 04Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 5 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 05Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 6 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 06Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 7 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 07Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 8 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 08Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 9 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 09Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 10 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 10Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 11 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 11Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 12 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 12Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 13 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 13Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 14 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 14Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 15 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 15Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 16 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 16Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 17 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 17Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 18 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 18Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 19 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 19Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 20 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 20Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 21 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 21Diesely ještě čekají krušné časy, EU tlačí na měření v provozu s tolerancí jen 60 % - 22 - Opel Zafira emise NOx mereni DUH 22
Naposledy se do emisní aféry Volkswagenu namočil Opel, nové emisní limity uplatňované na základě měření v reálném provozu by mohly být problémem pro všechny

Zdroj: Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.