Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dopady aféry Dieselgate s odstupem času potvrzují hlavně platnost slavného citátu
27.2.2019 | Petr Prokopec
Po vypuknutí skandálu Volkswagenu se čekalo, že celá aféra zasadí dieselovým motorům smrtící ránu. Jenže ono se to neděje, někteří naopak kupují diesely více než dříve.
Pokud jste uplynulé tři roky netrávili v kómatu či na opuštěném ostrově, pak jistě víte, že automobilový svět prošel radikální změnou, zvláště pak v Evropě. Někdejší bašta dieselových motorů po skandálu Volkswagenu začala hledět na emise NOx, což vyústilo až v averzi zákazníků vůči těmto „producentům sazí“ a dramatické poklesy jejich odbytu. Ne všude ale situace vypadá takto.
Jak dokazují nová data, ve Spojených státech zájem o naftové motory naopak postupně roste. Zní to paradoxně, však jde o místo, kde má kauza Dieselgate své kořeny a člověk by už proto očekával, že vůči těmto pohonným jednotkám budou Američané zaujatí a nenechají je instalovat ani pod kapotu nákladních vozů, natož pak do osobáků. Jenže realita je naprosto opačná.
Zatímco v Evropě mohly diesely jen ztratit, v USA hrály v případě osobních aut páté housle a spousta Američanů tak ani nevěděla, že něco jako naftový motor lze v osobáku použít. Kauza Dieselgate tak naftové motory nezabila, ale naopak zviditelnila, čímž jen potvrdila platnost slavného citátu Phineasa T. Barnuma: „Neexistuje nic jako špatná publicita.”
Situace zašla až tak daleko, že diesely v popularitě předehnaly hybridy a bateriové vozy. Ty jsou relativně žádané pouze v Kalifornii, na Floridě a v New Yorku, ve všech ostatních státech však prim hraje konvenční ústrojí, kdy benziny následují diesely. Nejčastěji jsou jimi osazeny pick-upy, tedy nejžádanější vozy v USA, dostávají se ale i pod kapotu typických osobáků, hlavně pak SUV. Například Mazda s nimi má v Americe velké plány.
„Zákazníci v Americe začínají stále více upřednostňovat možnost volby dieselového motoru. A poslední oznámení od General Motors, Ram či Fordu jen naznačují, že tento trend bude naplněn i v roce 2020 a také po těm,“ uvedl Allen Schaeffer, šéf národního dieselového fóra. Odkázal přitom třeba na modernizaci Fordu F-Series , který nejen že s dieselem počítá, navíc došlo na vylepšení této pohonné jednotky.
Aktuálně ve Státech nabízí diesely jen deset automobilek pod kapotou pouhých 40 modelů, o to víte je obdivuhodné, že jejich souhrnné loňské registrace vzrostly o dalších 50 tisíc vozů na více než půl milionu exemplářů. To už je i v USA tříprocentní tržní podíl. Na konto základních hybridů přitom připadají jen dvě procenta, stejné je to pak i u ryzích elektromobilů a plug-in hybridů. „Diesely se vrací do obliby kvůli tomu, že zákazníkům nabízí unikátní kombinaci výkonu a nízké spotřeby. Jejich trakční schopnosti spárované s pozoruhodným dojezdem se žádný jiný druh pohonu nemůže rovnat,“ dodává Schaeffer.
Zdá se tedy, že Američané dovedou uvažovat o poznání smysluplněji než Evropané, alespoň v otázce dieselů. Kvůli skandálu jednoho výrobce se nerozhodli zatratit samotný pohon, jako je tomu na starém kontinentu. Místo toho jim zcela postačilo, že Volkswagen byl potrestán a jede se dále. Publicita spojená s celou aférou je pak bezprecedentně zviditelnila a zájem o ně mají i lidé, kteří dříve ani nevěděli, že existují. Dokazuje to i onen tříprocentní tržní podíl, který je vůbec nejvyšší v historii USA - ani v dřívějších dobách, kdy diesely vystrkovaly za oceánem růžky, jako v 70. a 80. letech - nebyla jejich popularita taková.
V důsledku tohoto vývoje se tedy letos má na americkém trhu objevit větší počet dieselových novinek, než tomu bylo v minulých letech. Nestane se tak jen v případě pick-upů, i klasická osobní auta se vrátí k naftovým motorům. Úspory vůči benzinu jsou totiž nezpochybnitelné a když výrobci tvrdí, že tentokráte je vše ekologické, Američané zjevně nemají důvod jim nevěřit. Očekávat tedy můžeme jistý návrat dieselů ke slávě, byť se tak stane na nejméně pravděpodobném místě světa...
Že diesely ve Státech znovu frčí, dokázal třeba Ford, který před pár dny inovoval 6,7litrový osmiválec, jemuž dodal více koní
Osadit jím lze modely F-250...
Nejinak je tomu u konkurence, 6,7litrovou jednotku užívá i Ram Heavy Duty, byť v jejím případě jde již o šestiválec
GMC se u Sierry Heavy Duty vrací k V8, pohonná jednotka značky je však 6,6litrová
Diesely ale míří i do osobních aut a menších SUV, například do Mazdy CX-5
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 3 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před hodinou - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 3 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 4 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 12:19 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 12:02 - denis
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB