Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dvě největší dieselové mašiny poslední dekády si to rozdaly na německé dálnici
7.10.2019 | Petr Miler
Deset let je v automobilovém světě něco jako věčnost, která obvykle znamená, že srovnatelné novější auto je dramaticky rychlejší než jeho předchůdce. Ne tak v tomto případě.
Konec minulé dekády byl jedním z vrcholů stále trvající automobilové éry. Downsizing nehrál roli, koncernu VW vládl Ferdinand Piëch a nikdo ještě pořádně netušil, co jednoho dne budou znamenat SUV. VW Golf tak mohl mít šest válců, BMW M3 se prodávalo s motorem 4,0 V8 a myšlence sportovně-užitkového Ferrari s přeplňovaným motorem se v Maranellu leda smáli. Jak moc se toho za 10 let změnilo...
Všechny výše zmíněné ingredience pak měly vliv i na to, že koncern VW přišel s něčím takovým, jako je produkční motor 6,0 V12 TDI. Tato tři písmenka byla pro Němce zdrojem pýchy a na tomto stroji mohli ukázat svoji nadvládu. Ačkoli na přetřes přišly i jiné aplikace, nacpali jej jen do modelu Q7, neboť tehdy ještě nikdo pořádně nevěděl, po čem zákazníci SUV touží. V12 TDI se zdál být lékem na vše - byl tichý, kultivovaný, výkonný i relativně úsporný.
Dnes nepředstavitelná věc generovala až 500 koní výkonu 1 000 Nm a stále platí za nejsilnější motor TDI historie. Vyráběla se mezi léty 2009 a 2012 a jejím ideovým nástupcem se stal model SQ7 TDI. Na V12 a 500 koní může zapomenout, ani jeho 4,0 V8 TDI s 435 koňmi a 900 Nm ale není k zahození.
Jsou to dvě největší dieselové mašiny mezi SUV za celou poslední dekádu a navzdory výkonovému handicapu té novější by v přímém srovnání leckdo jistě čekal jasnou nadvládu SQ7. Má tři turba namísto dvou, přičemž to třetí, elektrické obstarává vysoký výkon prakticky od volnoběhu. Je to také lehčí, aerodynamicky vypiplanější auto s vícestupňovou převodovkou a lepším systémem řízení startu. Je to zkrátka skoro o 10 let novější vůz a stovka za 4,8 sekundy je až neuvěřitelně dobrý čas při hmotnosti 2 345 kg v základním provedením. Jenže... v praxi SQ7 žádným jasným vítězem není.
Ukazuje to srovnání právě první generace Q7 s motorem V12 TDI proti druhé generaci ve verzi SQ7 na německé dálnici. Proti dvanáctiválci tu hrálo vše krom výkonu - vedle zmíněných faktorů i mokro. Přesto oba vozy dosáhnout 100 km/h v prakticky identické chvíli, na 130 jsou pořád stejně a až ve 160 a 200 km/h začne SQ7 trochu poodjíždět. Je to ale pořád velmi malý rozdíl, který nejlépe ukazuje, jakým monstrem motor 6,0 V12 TDI byl. A už jen z hlediska jeho výjimečnosti je škoda, že se nového auta s podobným srdcem stěží kdy znovu dočkáme. Vlastně, brzy bude něčím nepředstavitelným i motor 4,0 V8 TDI, po odchodu současných aut s ním se s ohledem na utahující se bruselskou smyčku nemá šanci vrátit.
Souboj dvou největších dieselových mašin poslední dekády je navzdory nespočtu inovací modernějšího stroje nečekaně vyrovnaný
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva