F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě

27.7.2017 | Petr Prokopec | 2 příspěvky

Člověk by čekal, že pokud někdo byl u jedné z nejděsivějších nehod historie F1, bude brojit za její bezpečnost. Daniele Audetto to ale vidí jinak.

Bezpečnost ve Formuli 1 opět je předmětem pozornosti poté, co mezinárodní automobilová federace FIA v minulém týdnu schválila ochranu kokpitů zvanou „Halo“. Rozhodnutí je to poněkud kontroverzní, neboť novinku odmítá devět z deseti týmů a devatenáct z dvaceti závodníků a podobné množství fanoušků. Vadí jim nejen rozporuplný design, ale také nevýhody, jež z řešení vyplývají. Lewis Hamilton si stěžoval na výhled, nadšení neprojevil ani Kimi Räikkönen.

Je třeba říci, že „Halo“ je s ohledem na možná rizika nejspíše lepším řešením než dvojice čelních štítů - Aeroscreen od Red Bullu a Shield od Ferrari. Nicméně dokonalé není, což v mnohých navozuje názor, že FIA zkrátka potřebovala „vykázat nějakou činnost”, a tak zvolila „nejmenší zlo“. I proto, že jezdecká asociace původně požadovala, aby ochrana kokpitů byla zavedena již letos. Nestalo se tak, federace proto potřebovala nutně jednat.

FIA tak musí čelí kritice, ke které se nyní připojil i někdejší šéf stáje Scuderia Ferrari Daniele Audetto. A jeho slova budí ještě větší kontroverzi než rozhodnutí FIA. Audetto totiž uvedl, že čím více se Formule 1 stává bezpečnější, tím více se vzdaluje od svých kořenů. A tak se v podstatě stává nezáživnou.

„Za mých časů bylo velkou poctou, ale zároveň také velkým rizikem řídit Formuli 1,“ uvedl k tématu Audetto. „Přišel jsem o některé přátele, ale skutečnost je taková, že jezdec Formule 1 musí risk akceptovat. Spousta okruhů se ale nyní staví v poušti, kde je takřka nemožné, aby došlo k incidentům. Je to jako jízda na simulátoru, kdy jednotliví piloti jsou na dálku ovládáni z boxů.“

„Je zde zkrátka příliš mnoho technologie a bezpečnosti. A s touto přehnanou bezpečností a nulovým rizikem přichází Formule 1 dle mého názoru o svou podstatu. Je daleko méně atraktivní pro diváky. Vím, že bych to neměl říkat, ale lidé chtějí občas vidět bouračky, stejně jako souboje na trati,“ dodává Audetto, který byl v roce 1976 jako šéf italské stáje svědkem děsivé nehody Niki Laudy a jejích následků.

Legendární Rakušan je sám o sobě taktéž kritikem ochranných oblouků, přičemž i on zmiňuje jak zhoršení výhledu, tak vizáže. Dle něj zařízení „zničilo DNA monopostu F1“. Jako přímý účastník ohnivého pekla, jež se odehrálo na Nürburgringu, sice kvituje, že za oněch 40 let se riziko řízení Formule 1 minimalizovalo, také on ale říká, že FIA občas zachází příliš daleko.

Doby, kdy sednout do formule pro jezdce znamenalo podobné nebezpečí, jako chytat krokodýly za ocas, jsou zkrátka pryč. Stačila malá chyba a končilo to zraněními, někdy i smrtí. Měli bychom být rádi a jsme rádi, že naprostá většina těchto rizik z F1 zmizela, Audettova slova kvůli tomu ale nejsou nepravdivá - i riziko je zdrojem napětí a jeho absence činí F1 méně napínavou. A ochranné oblouky, které míru bezpečnosti dále zvýší, budou znamenat další posun tímto směrem. Zda je to dobře nebo špatně, už musí každý posoudit sám - my bychom řekli, že ani zde nelze zastavit evoluci a i toto je zkrátka evoluce...

F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 1 - Daniele Audetto 01F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 2 - Daniele Audetto 02F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 3 - Daniele Audetto 03F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 4 - Daniele Audetto 04F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 5 - Daniele Audetto 05F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 6 - Daniele Audetto 06
Daniele Audetto byl šéfem stáje Ferrari v době, kdy za ni závodil Nikki Lauda

F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 7 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 01F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 8 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 02F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 9 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 04F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 10 - niki lauda nehoda 1976 01F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 11 - niki lauda nehoda 1976 02F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 12 - niki lauda nehoda 1976 03F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 13 - niki lauda nehoda 1976 04F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 14 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 12F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 15 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 11F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 16 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 05F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 17 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 06F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 18 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 07F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 19 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 08F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 20 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 09F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 21 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 10F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 22 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 13F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 23 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 14F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 24 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 15F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 25 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 16F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 26 - niki lauda nehoda 1976 05F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 27 - niki lauda nehoda 1976 06F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 28 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 17F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 29 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 18F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 30 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 19F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 31 - niki lauda nehoda 1976 07F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 32 - niki lauda nehoda 1976 08F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 33 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 23F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 34 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 24F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 35 - niki lauda nehoda 1976 10F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 36 - niki lauda nehoda 1976 11F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 37 - niki lauda nehoda 1976 12F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 38 - niki lauda nehoda 1976 13F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 39 - niki lauda nehoda 1976 14F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 40 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 25F1 je teď bezpečná až moc. Říká muž, který viděl hořet Laudu po osudné nehodě - 41 - Niki Lauda nehoda 1976 dalsi 26
Byl tedy svědkem i jeho osudné nehody na Nordschleife, kterou Lauda málem nepřežil. A následky z ní si nese dodnes

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama