Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fiat nejspíš padne do rukou Číňanů. Za FCA nabízí víc peněz než kdokoli jiný
15.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Po spojení s někým velkým toužící Sergio Marchionne nepochodil v USA ani v Evropě, z Číny se na něj ale nabídky jen hrnou.
Šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne již před časem uvedl, že před svým odchodem do důchodu „chce udělat ještě jednu velkou ránu“. Tím je myšleno spojení FCA s dalším velkým světovým výrobcem. Nicméně firmy, které Marchionne shledává zajímavými, nemají především o FCA zájem, zejména pak ne o jeho ztrátovou italskou část. A společnosti, které by naopak k akvizici přistoupily, nehodlá milovník svetrů a produktů Applu akceptovat. Čas se mu přitom krátí, od kormidla chce odejít do dvou let.
Jelikož mantinely se neustále zužují, obrátil Marchionne svou pozornost na východ. Tato snaha okamžitě začala nést své ovoce, neboť FCA je nyní doslova zavaleno nabídkami od značek jako Guangzhou Automobile Group (GAC), Zhejiang Geely, Dongfeng Motor Corporation či Great Wall Motor Company. Zástupci poslední zmíněné značky dokonce odcestovali přímo do Auburn Hills, kde vedli jednání s vedením FCA o možném převzetí, fúzi či čemukoli na ten způsob. Výsledky této schůzky ale momentálně nejsou známy.
Aktuálně ovšem víme, že FAC odmítlo značku GAC, přestože - a nebo možná právě proto - se jedná o čínského partnera italsko-amerického koncernu. V rámci společného joint venture vyrábí Fiat Viaggio či Jeep Cherokee, nedávno pak dokonce představili nový koncept Jeep Yuntu určený přímo pro zákazníky na největším trhu světa. I přesto ale GAC neuspělo, ačkoliv nabízelo více než tržní hodnotu FCA.
Právě finance jsou důvodem, proč Fiat Chrysler Automobiles nejspíše nakonec skutečně skončí v čínských rukou. „Jediný, kdo takové převzetí zvládne uskutečnit, je Čína,“ uvedl k tématu analytik David Sullivan ze společnosti AutoPacific. Přitom dodal, že čínské automobilky jsou do koupě jako divé. To ve výsledku není překvapivé, tamní vláda místní značky k expanzi do světa vyzývá a finančně je v tom podporuje.
Během následující dekády tedy má být v rámci zahraničních akvizicí utraceno 1,5 trilionu dolarů (cca 33,4 trilionu korun). Cílem expanze je hlavně americký trh, jenž je pro čínské automobilky dostatečně velký a jednotný, aby zatoužily po získání jeho části. Produkty na to již mají, chybí jim ale infrastruktura. Právě tu by mohlo v případě aut dodat FCA, které má jen na území Spojených států zhruba 2 600 showroomů.
Mimo to se italsko-americký koncern může pochlubit 162 továrnami po celém světě či 87 vývojovými centry. To je již vskutku pádný důvod k tomu, aby čínské značky začaly majitelům FCA cpát peníze do kapsy. Na nejprestižnější značky koncernu ale přesto nedosáhnou, Ferrari, Maserati a Alfa Romeo nemají být součástí akvizice - na rozdíl od Fiatu, Chrysleru, Dodge, Jeepu a Ramu.
Je to současně nečekaný a očekávaný vývoj. Stabilita FCA je dlouhodobě křehká, partnera potřebuje, ale na Západě už se nabídka vyčerpala. Na Východě peníze jsou, navíc právě tam není FCA tak silný jako ve zbytku světa. Takže je docela dobře možné, že nakonec opravdu skončí v čínských rukou. Zajímavý by byl pohled na akvizici s Geely, kdy by Fiat spadal do stejného koncernu jako Volvo - ani to není v tuto chvíli vyloučeno...






FCA již s čínskými automobilkami spolupracuje. Dle nových informací se ale rodí akvizice, po které by Fiat již stoprocentně spadl do rukou tamních značek
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
19.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. včera 20:24
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike včera 11:31
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 včera 10:00
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 19.12.2025
Nejčtenější články
Čínská novinka má tak obrovské logo, že máte pocit, že vás sežere. Šokuje i pohonem a celkovým pojetím
20.11.2025
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Renault ukázal nový Trafic. Dal mu ohromující design, všechno ostatní jej ale odsuzuje do role propadáku
20.11.2025
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Živá témata na fóru
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- BMW Divize 12.20. 15:37 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.20. 13:27 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.20. 11:19 - Snowman000
- Volkswagen obecne 12.19. 23:44 - mattonecz
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
