Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty

Moderní auta vás nenechají ani couvat s otevřenými dveřmi a jejich systémy starající se o bezpečnost často neumí vypnout ani renomovaní tuneři. Tak jak jde s takovým autem něco kloudného natočit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty

13.5.2019 | Mirek Mazal

Moderní auta vás nenechají ani couvat s otevřenými dveřmi a jejich systémy starající se o bezpečnost často neumí vypnout ani renomovaní tuneři. Tak jak jde s takovým autem něco kloudného natočit?

Všemožné bezpečnostní systémy jsou pro moderní auta darem i prokletím. Detailně jsme to rozebírali už před sedmi léty a od té doby vývoj stejným směrem jen akceleroval. Nejmodernější vozy dnes dělají z řidičů v některých ohledech skoro nesvéprávné jedince, neboť jejich systémy mají stále větší moc nad chováním vozu a vypnout je často není možné. Hati to zábavu za volantem aktivním řidičům toužícím po maximu kontroly, nejde ale o jediné oběti.

Jak je auta s horou nevypínatelných asistentů stále složitější plně ovládnout, je také stále těžší s nimi zacházet přesně podle potřeb napsaného scénáře. Filmaři z nich tak mají těžkou hlavu, neboť natáčet filmy bez moderních aut z rozličných důvodů není možné. A stejně tak není možné ohromit diváky zvyklé na stále bombastičtější scény nudným přesunem z místa A do místa B.

Pozadí boje mezi rostoucí elektronickou kontrolou řízení a svobodou volby odhalilo otevření expozice filmových rekvizit v Petersen Museum s Los Angeles. Výstava účinkujících aut byla zahájena skupinou techniků, kteří pracovali na koordinaci a navrhování mnoha automobilů z nejznámějších filmů a televizních pořadů. Mezi pozvanými hosty nechyběl Dennis McCarthy v pozici šéfa nasazení filmových vozů pro akční snímky Black Panther, Captain Marvel a sérii Rychle a zběsile.

Dobrodružství válečníka T'Chally bylo doprovázeno Lexusem 500 F Sport. Nebyla to náhoda, automobilka zaplatila velké peníze filmařům, aby si vybrali tmavě modré kupé inspirované vzhledem černého pantera. Auto se filmařům hodilo svým vzhledem, ale zabudovaná elektronika dělá vše proto, aby si diváci před plátny kin ukousali ruce nudou. A zvolit jiný vůz prostě.

Pokud čekáte, že McCarthy je nějaký technický mág, který vše vyřeší se svým laptopem., mýlíte se. Filmový technik konstatuje, že neexistují ani externí firmy, které by do fungování většiny moderních systému dokázaly „sáhnout”, tento trh se musí vyvinout. Vysvětlil tedy, že jednou cestou je požádat podobné výrobce poskytující moderní model, aby k vozům k natáčení posílali i počítačového programátora, který umí se systémy pracovat. Takový člověk musí umět vypnout či upravit bezpečnostní systémy, které normální jedinec nemá šanci dekódovat. Nevypínatelné kontroly všeho jsou zabezpečeny proti laickým zásahům a obvykle si s nimi neporadí ani velmi schopný programátor.

Smutný fakt potvrdil Josh Hancock, který zajišťoval produkci thrilleru Baby Driver. Zatímco starší Subaru WRX STi v hlavní roli mohlo před kamerami létat dle přání kaskadérů jen po drobných úpravách, u Mercedesu třídy S Kevina Spaceyho to bylo možné. Štáb si musel nechat letecky dopravit technika z Německa, aby se vůz mohl před kamerou párkrát bokem a jemně narazit do plotu. Třída S se standardním nastavením ani jedno nedovolí.

Jediným řešením pro filmaře je skutečně zvolit starší a jednodušší vozy. Při natáčení Rychle a zběsile mělo Lamborghini Murciélago klouzat po mokrém ledě, což je docela banální věc. Ale nebylo to tak snadné. „Museli jsme zakoupili vozy s manuální převodovkou, protože bylo jednodušší vypnout kontrolu trakce a ABS,“ prozradil McCarthy. Podle jeho slov natáčení nevydržely akorát spojkové sady a musel přiletět zaměstnanec automobilky s náhradními díly, aby ukázal filmařům, jak a co vyměnit.

Během vyprávění zážitků Dennis dále zmínil, že někdy se podaří systémy obejít tím, že automobilka dodá provizorní prototypy neosazené bezpečnostní systémy. To se nakonec hodí - důležitý je důvěryhodný obraz v televizi, skutečná forma auta je druhořadá a interiérové scény se stejně točí zvlášť.

Během natáčení dochází k používání různých aut a pestré palety motorů, aby se pojízdné kulisy nepotýkaly s předinstalovanými překážkami a odpovídaly dějové linii. McCarthy je pyšný na obsazení modelů aut v nekonečné sérii Rychle a zběsile, poukázal také na nutnost přirozeně obsazovat jednotlivé vozy do nových dílů celé ságy. „Nechcete umístit špatné auto s nesprávnou osobou jen proto, že za tím stojí peníze. Fast & Furious je o autech, proto k tomu nikdy neklesneme.“

Tento postoj nelze vždy dodržet. Například režisér vizuálních efektů Michael Scheffe řekl, že někdy musí firmy ve filmech uspokojit, když společnosti do produkce investovaly či mají investovat spoustu peněz. Scheffe vzpomenul například na ikonický KITT ze seriálu Knight Rider, pro jehož modifikace musel mít souhlas automobilky Pontiac. „Když jsme postavili toto auto, byli jsme velmi opatrní, abychom udrželi vnímání původního designu. Součástí našeho návrhu bylo přepracovat přední část a interiér Firebirdu tak, aby výrobce uznale kývl. Souhlas jsme potřebovali, protože jsme chtěli vozy zdarma.“

Zcela opačně tomu bylo při natáčení sci-fi Návrat do budoucnosti. Vůz DeLorean byl vlastně myšlenka režiséra Zemeckise, která vznikla v době soudního procesu s Johnem DeLoreanem. Automobilka krachovala, její majitel se pustil do nelegálního obchodování s drogami a zcela jistě neměl prostředky na podporu příprav jakéhokoli filmu. Auto použité ve snímku tak bylo čistě kreativní rozhodnutí, i když Fordu nabízel za použití Mustangu částku 75 tisíc dolarů (1,7 milionu Kč).

Existují však také vzácné případy, kdy herec přijde s vlastní myšlenkou určitého vozidla. Příklad za všechny může být Jaguar XKE filmové série Austin Powers. Proces hledání použitelné verze trval déle, ale podařilo se najít kus s levostranným řízením. Bylo nutností přestavět ovládací prvky na pravou stranu a namalovat vlajku Spojeného království.

Pomalovaný roadster se do expozice muzea nedostal, ale návštěvníci uvidí 53 skutečně použitých předmětů z natáčení. Dojem pobytu ve velkém kinematografickém klubu doladí plakáty úspěšných filmů s dalšími elektronickými efekty. Kdybyste měli cestu do L.A., výstava je otevřena veřejnosti do 15. března 2020.


Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 1 - Muzeum filmovych aut foto 01Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 2 - Muzeum filmovych aut foto 02Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 3 - Muzeum filmovych aut foto 03Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 4 - Muzeum filmovych aut foto 04Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 5 - Muzeum filmovych aut foto 05Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 6 - Muzeum filmovych aut foto 06Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 7 - Muzeum filmovych aut foto 07Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 8 - Muzeum filmovych aut foto 08Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 9 - Muzeum filmovych aut foto 09Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 10 - Muzeum filmovych aut foto 10Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 11 - Muzeum filmovych aut foto 11Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 12 - Muzeum filmovych aut foto 12Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 13 - Muzeum filmovych aut foto 13Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 14 - Muzeum filmovych aut foto 14Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 15 - Muzeum filmovych aut foto 15Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 16 - Muzeum filmovych aut foto 16Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 17 - Muzeum filmovych aut foto 17Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 18 - Muzeum filmovych aut foto 18Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 19 - Muzeum filmovych aut foto 19Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 20 - Muzeum filmovych aut foto 20Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 21 - Muzeum filmovych aut foto 21Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 22 - Muzeum filmovych aut foto 22Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 23 - Muzeum filmovych aut foto 23
Petersen Museum v Los Angeles otevřelo expozici filmových vozidel

Filmaři prozradili, jak je dnes vůbec možné natáčet akční scény s moderními auty - 24 - Muzeum filmovych aut foto 24
Pásku přestřihli tvůrci akčních scén s automobilovou tématikou, kteří prozradili, jak se filmaři vypořádávají například s nevypínatelnými funkcemi moderních aut

Zdroj: Jalopnik

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše