Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford chce u tříválců imitovat zvuk šestiválce. Ne však z důvodu, který čekáte
10.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Fordy budou pomocí reproduktorů rádia vytvářet dojem, že máte pod kapotou dvakrát víc válců. O lepší dojem z projevu vozu tady ale nejde.
Downsizing je na světě pro snížení papírové spotřeby paliva. Umělý zvuk motoru v interiéru je tu pak proto, aby auto znělo na oko lépe, než ve skutečnosti zní. Na jednu stranu to má svou logiku - pokud nová generace srovnatelného modelu musí mít místo šestiválce čtyřválec, který zní jako diesel nebo místo čtyřválce tříválec, který zní jako mixér, chcete s tím jako konstruktér něco provést a se zvukovými limity samotného motoru mnoho neuděláte. Reproduktory ale takové limity nemají...
Nic to ale nemění na tom, že to je jeden z nesmyslů moderních aut, které se do nich tiše vkrádají snažíc se předstírat, že to či ono auto je lepší, než ve skutečnosti je. Jako by ovšem tento stav nebyl dostatečně bizarní, chce Ford využití tohoto řešení posunout na docela novou úroveň.
Zjistil totiž, že řidiči řadí vyšší kvalty později, než by bylo ideální pro co nejnižší spotřebu. Indikátor řazení na displeji sice radí, ale ten není takový problém ignorovat. Řada lidí - troufneme si říci, že drtivá většina - navíc řadí podle toho, co slyší, ne toho, co vidí na přístrojovém štítu. Ford si tedy nechal patentovat systém, který bude zvuk motoru upravovat tak, aby člověk řadil dřív.
Patent uvozený slovy „zvyšování počtu válců spalovacího motoru virtuálním způsobem” (sic, viz níže) říká, že lidé jezdí ve vyšších otáčkách, aby z malého motoru dostali všechen dostupný výkon. Umělý zvuk motoru má být takový, jako by byl pod kapotou dvojnásobek válců, tedy z řadového tříválce má být schopen pro ucho řidiče udělat řadovou či vidlicovou šestku. To má řidiče přimět řadit dřív.
Systém funguje na hlubokých tónech, které jsou slyšet mezi dobami výbuchu v motoru. Těch je u tříválce za určitý časový úsek samozřejmě méně než u šestiválce. Tyto hluboké tóny budou nahrány a pak přehrávány v interiéru, pravděpodobně pomocí reproduktorů rádia (nemusí to být nutně tak, ale zde si na to lze skoro vsadit), a počtem jejich přehrání má být vytvářen dojem, že máte pod kapotou šest válců a nikoliv tři. A to má přispět dřívějšímu odřazování a s tím i nižší spotřebě paliva.
Ford tak bude záměrně mást své zákazníky, aby s autem dělali něco jiného, než co sami chtějí. Ono nechat motor jezdit ve vyšších otáčkách, než je nejlepší pro spotřebu paliva, má své dobré důvody. Jednak motor potřebuje nějaké otáčky, aby měl výkon a uměl s autem svižně hýbat, a u malých motorů to platí více než u velkých. A jednak je v určitých otáčkách projev motoru příjemnější než v jiných - špatný zvuk možná reproduktory přebíjí, vibrace a další neduhy ale nikoli.
A pak, když jezdíte v příliš nízkých otáčkách dlouhou dobu, sice šetříte palivo, ale motorům - zejména těm s přímým vstřikováním paliva - to neprospívá. Ukázal to např. tento motor v Audi, se kterým majitel jezdil příliš pomalu a tak se sání zaneslo karbonem. Kdyby se čas od času podíval i do vyšších otáček, karbonový nános by se spálil a vůz by nepotřeboval drahý servis. Ostatně, možná jste slyšeli o tzv. „italské údržbě”, tedy protažení motoru v celém spektru otáček.
Ford ale chce nasměrovat své zákazníky jinam a dopřávat jim na palubě pocit, že vlastně jedou, jak chtějí, i když si přejí něco odlišného. Je ale pochopitelně otázkou, zda systém Fordu fungovat, jak si představuje. Protože ať uslyšíte cokoliv, pořád pojedete stejně pomalu a pořád bude reakce na plyn stejná. A má-li nějaký majitel tříválcové Fiesty jako druhé auto BMW M3, ve chvíli, kdy mu začnete v kabině imitovat zvuk řadové šestky, asi těžko bude chtít řadit dříve než dosud...



Patent Fordu je přesně tak bizarní, jak se zdá
Motor 1,0 EcoBoost má v budoucnu znít jako šestiválec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včeraLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025Mercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
8.9.2025
Nejnovější články
Muselo to přijít: Škoda zvažuje, jestli zařízne spíš Octavii, nebo skončí Superb
před 11 hodinamiPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včeraKdyž už, tak už: Ford ohlásil svou už 110. letošní svolávací akci. Týká se skoro 1,5 milionu aut, firma o problému ví už 10 let
včeraVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
včeraČínský výrobce vysavačů nepřeháněl, když říkal, že postaví své vlastní Bugatti, jen rychlejší. Ukázal první fotky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva