Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford skutečně musí být zoufalý. Jeho nová akvizice působí jako chytání se stébla
11.11.2018 | Petr Prokopec
Ford v posledních letech ztrácí tradiční zákazníky až do takové míry, že opouští celé segmenty. Kompenzovat to chce aktivitou v jiných třídách a oborech, ale co pro něj řeší koupě firmy na sdílení koloběžek?
Elon Musk při svém nedávném vystoupení v pořadu Recode Decode připomněl, že ve Spojených státech existují jen dvě významné automobilky, které nikdy nezkrachovaly - Tesla a Ford. Podle šéfa kalifornské značky ale bude jednoho dne taková existovat už jen jedna a tu „svou” přes palubu pochopitelně nehází. V souvislosti s krachem tedy hovoří o Fordu, který je podle Muska už nyní v tak špatné kondici, že další ekonomickou krizi nemůže přestát.
Přehnané? Nedávné kroky Fordu naznačovaly, že neví kudy kam a ten poslední už působí dojmem, jako by se tonoucí chytal pověstného stébla slámy. Ford totiž aktuálně za více než 40 milionů dolarů (cca 907,8 mil. Kč) koupil společnost Spin, která se zabývá poskytováním sdílených elektrických koloběžek. Modrý ovál již nechce být vnímán jako tradiční automobilka, místo toho touží po nálepce poskytovatele mobilních řešení. I proto vlastně značka ve velkém kromě klasického prodeje propaguje i pronájem svých aut, mimo to pak koketuje se segmentem taxíků.
Její nejnovější krok pak má lidem zaručit mobilitu na poslední kilometry jejich cest, které sice odstartují v automobilu, ovšem ten nezaparkují přímo u cílové destinace. A aby nemuseli pěšky, budou mít k dispozici koloběžku. Jejím vlastníkem skrze Spin bude Ford, který si jako „nástupní taxu“ bude účtovat jeden dolar (22,70 Kč). Každá minuta pak vyjde na 15 centů (3,40 Kč).
Automobilka nově odkoupenou společnost popsala jako velmi zodpovědného operátora, který „spolupracuje s městy a univerzitami na bezpečném a zodpovědném zavádění mikromobilních řešení“. Spin tedy nikde neoperuje bez povolení, sdílí uživatelská data s městy, spolupracuje s úřady a přichází s návrhy, jež se týkají parkování koloběžek i pravidel jízdy na nich.
Něco podobného však uvádí i konkurence, mezi níž patří třeba společnost Lime. Ta v září s velkou slávou začala fungovat i v Praze, ovšem již během několika málo dnů byla zavalena stížnostmi. Uživatelé na koloběžkách jezdí kde se jim zachce a nechávají je odstavené bez ohledu na místní podmínky, což činí chodníky obtížně průchodné.
V případě Prahy 2 tedy situace již dopadla tak, jak musela, a elektrické koloběžky Lime ji mají zapovězenou. Je přitom otázkou, zda se do těchto míst vrátí či zda naopak nebudou vykázány i z dalších městských částí. Zmíněné problémy totiž bude možné odstranit v podstatě jen tak, že se změní chování uživatelů. A to je problém, k cizímu se bohužel spousta lidí nechová jako k vlastnímu.
Zatím se tedy zdá, že projekt v podstatě skončí stejně jako všechny nápady spojené se sdílenou mobilitou. A nejde samozřejmě jen o český trh, podobné problémy jsou všude ve světě, ať už jde o sdílení kol, aut nebo čehokoli dalšího. Je samozřejmě možné, že v budoucnu se něco změní a lidé budou vychováváni k větší ohleduplnosti i v případě používání sdílených statků, v dohledné době to ale není reálné.
Ford se sice tváří, že se připravuje na největší změny v automobilovém průmyslu v historii, nicméně si nejsme jisti, zda na to jde tím správným způsobem. Analytici si to nemyslí, nakonec i proto, že firma Spin není ve svém oboru bůhvíjak úspěšná. Její kondice naopak byla brána spíše jako slabá a to, že jí modrý ovál odkoupil, je označováno za největší úspěch jejích manažerů. Investovat skoro miliardu právě tímto směrem působí vážně poněkud zoufale...









Ford odkoupil výrobce elektrických koloběžek Spin, firma totiž již nechce být tradiční automobilkou, nýbrž poskytovatelem mobilních řešení. Nám ale zatím její nejnovější krok připadá zoufalý
Bleskovky
Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
včeraDalší silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
včeraNejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP míří do Aragonu včera 09:53
- Michael Dunlop zůstává neporaženým 2.6.2025
- První závod side vyhrála dvojice Ryan Crowe/Callum Crowe 2.6.2025
- TT 2025 začala trumfem Daveyho Todda 2.6.2025
- KTM je zpět nebo je to jeho labutí píseň? 2.6.2025
Nejnovější články
Dodnes jediný majitel si před 37 léty koupil špičkovou „komunistickou” vývozní Škodu. Moc toho s ní nenajel, až teď ji prodává
před 3 hodinamiOkřídlené ruské supersporty moří nepřestávají fascinovat, na vodu spustili už šestý moderní kus
včeraNovému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
včeraBentley otočilo. Přichází s novým čistě spalovacím vrcholem ve chvíli, kdy už žádné takové auto přijít nemělo
včeraProducent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
včera
Živá témata na fóru
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 06.04. 08:37 - Prong1994
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.03. 14:49 - pavproch
- Jak vyhledat majitele Autovraku (potřebuju poradit) 06.03. 13:11 - Michal Sýkora
- Rychlodotazy 06.02. 22:19 - mlunovozík
- BMW Divize 06.02. 19:37 - delphin
- S větrem ve vlasech.... 06.02. 17:07 - jerry
- Politický koutek 06.02. 11:34 - Stepan
- Autopojištění - kalkulace 06.02. 10:31 - Vojta1988