Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Mustang s dieselem 5,9 tri-turbo je šílenost s tisíci Nm
28.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Ford Mustang a diesel k sobě zdánlivě nejdou dohromady. Věc zvaná CumStang ukáže, že to může být zajímavá kombinace.
Proti dieselům můžeme mít různé výhrady, jenže relativně hodně výkonu pramenícího z vysokého točivého momentu v nízkých otáčkách jim upřít nelze. Stejně jako vyšší provozní efektivitu, kterou uplatní v testech normované spotřeby i v praxi. Ne nadarmo proto jejich vývoj letí dál, a to zejména v Německu. Mercedes chystá 400koňový motor se čtyřmi turby a Mnichov bude mít svou odpověď. Přesto to není jen Německo, kde by vznikaly zajímavé naftové stroje.
Trochu specifický přístup k naftě mají Američané. Tam za normálních okolností hledí spíše na objem než na počet turbodmychadel, a tak není problém narazit i na šestilitry. Dnes budeme hovořit o 5,9litrovém řadovém šestiválci Cummins, který v minulosti pracoval pod kapotou pick-up trucků Dodge Ram 2500 a 3500. Dnes tam najdete už jen novou a větší, 6,7litrovou verzi, tři turba ale nemá jediná.
Diesely Cummins jsou velmi odolné a snesou velké úpravy, takže se s nimi nezřídka závodí na čtvrtmíli. Sprinty na krátké a rovné dráze jsou k vidění i stroje, který tu máme dnes. Jen to není pick-up truck s beranem ve znaku, ale Ford Mustang z roku 1995. Místo osmiválce, který tam byl původně, dostal tenhle stroj právě 5,9litrový Cummins. A právě tři turbodmychadla. Jmenuje se CumStang, což je složenina slov Cummins a Mustang, nic jiného, ať vás napadlo cokoliv.
Zjistit o tomhle stroji konkrétní údaje hraničí s nemožným, přesto něco víme. Třeba to, že motor pod kapotou je údajně nejsilnější 5,9litrová verze a v sérii tedy měla 329 koní a 827 Nm. Už tohle jsou víc než slušné hodnoty a jsou dosaženy s jedním turbodmychadlem a s nastavením na co největší odolnost a dlouhověkost motoru.
Co se stane, když motoru dáte tři turbodmychadla o průměru 20 cm a naladíte ho pro co největší sílu na úkor životnosti, můžeme jen odhadovat, protože přesná čísla nejsou známa. Dva tisíce newtonmetrů by ale mohly klidně být reálné, možná i 2 500 Nm by se podařilo vydolovat. Výsledky sprintů jsou vynikající - 1/8 míle, tedy asi 200 metrů, tohle auto zvládne za 5,63 vteřiny s cílovou rychlostí asi 212 km/h. Čtvrtmíli zvládne za 10,71 s.
Svým způsobem úchvatný je i způsob, jakým jezdí. Oblaka černého kouře šikmo proudící z výfuků za předními koly působí skoro démonicky - a pak je tohle auto najednou pryč. Podívejte se na videa, ta to ukážou nejlépe.











Tenhle stroj má do ekologie vážně daleko, čtvrtmíli ale zvládne slušně
Zdroje: Drag Zine, Torque And Tread
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
