Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford poznává cenu snahy dohnat VW za každou cenu, žaluje ho 7 000 zákazníků
1.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dvouspojkové převodovky se kdysi zdály být velkou konkurenční výhodou a modrý ovál je chtěl mít v nabídce co nejdříve. Z výsledku radost mít nemůže.
Historie je plná pokusů, jež měly zcela změnit automobilový svět a nakonec se ukázaly být slepými uličkami. Tou poslední se zdají být dvouspojkové automaty, tedy převodovky, které byly ještě před pár lety považovány za technologii budoucnosti. Přinesly řadu pozitivních novinek, bez poskvrny ale nikdy nebyly a dokonale spokojeni s nimi nebyli ani zákazníci, ani samotní výrobci. Koncern VW Group tak už skrze Audi dal najevo, že od nich začíná ustupovat, s podobnými slovy se nedávno vytasilo BMW.
Tento krok by ovšem měl učinit zejména Ford se svou skříní PowerShift, kterou chtě konkurovat Volkswagenem proslavenému DSG. Tato převodovka totiž přitahuje žaloby zákazníků jako světlo noční můry, však už v minulosti jsme vás informovali o kritice a následné soudní při v Americe či Austrálii. Dnes znovu zamíříme do USA, neboť skrze právnickou firmu Stern Law tam byla podána žaloba takřka sedmi tisíc majitelů Fordů Focus a Fiesta.
Jablkem sváru jsou právě dvouspojkové automaty PowerShift, které jsou popsány jako „klepající se, prokluzující, poskakující, škubající, vykazující nadměrné vnitřní opotřebení, váhající při přeřazení, zpožďující se při řazení dolů a v některých případech způsobující náhlou či naopak pozdní akceleraci“. To je vskutku již slušný výčet problémů, ze kterého musí mít u Fordu těžkou hlavu.
Firma Stern Law, jež žalobu podala 20. dubna u oblastního soudu ve Wayne County, přitom udává, že „Ford musí nést zodpovědnost za provedení a výrobní problémy převodovky PowerShift, která snížila bezpečnost vozidla a přišla majitele na nemalou ztrátu hodnoty vozidla, spolehlivosti transportu i času“. Modrý ovál se přitom k soudnímu jednání vyjadřovat nechce, převodovky ale obhajuje.
Automobilka je dle svého tvrzení „zavázána k nabízení vozů prvotřídní kvality zákazníkům“, s čímž souvisí i samotná převodovka. Pro tu již Ford vydal více než 20 technických příruček, jež měly problém odsunout do minulosti. Zároveň byla v roce 2014 prodloužena standardní nabízená záruka z 5 let/60 000 mil na 7 let/100 000 mil. Nic z toho však dle žaloby nelze považovat za „spolehlivou nápravu“.
Je přitom překvapivé, že se Ford nesnaží více a v nejhorším případě nezkusí převodovky zcela stáhnout z trhu. Takový krok by sice rozhodně nebyl levný, nicméně nejspíše by vyšel automobilku na menší peníze než rozhněvaní zákazníci, přímé následky soudní pře a nepřímé dopady negativní publicity. V případě oné hromadné žaloby navíc právníkům nejde o jednu souhrnnou částku, místo toho bude požadavek každého z oněch více než 7 000 zákazníků posuzován individuálně.
Uvidíme tedy, jak vše dopadne, na epizodu s PowerShiftem ale může Ford hledět pozitivně jej stěží. Ačkoli některé zmiňované problémy jsou dvouspojkovým převodovkám vlastní obecně, žádná jiná automobilka s nimi nemá takové problémy jako právě Ford. Američané tak zřejmě doplácí na příliš zbrklou snahu dorovnat náskok Volkswagenu, který s DSG přišel jako první na světě v roce 2003. Ford svůj PowerShift nasadil o 5 let později a zřejmě to bylo příliš brzy - VW vyvinul své ústrojí ve spolupráci s firmou BorgWarner na základě závodních zkušeností Porsche datujících se až do 80. let minulého století. Ford vsadil na spolupráci s Getragem a zjevně netrefil desítku.
Dodejme jen, že jádrem sporu je převodovka nabízená ve Fordech Focus vyráběných v letech 2012 až 2016, respektive u Fordů Fiesta Sedan z let 2011 až 2016, které by měly používat suchou spojku, na rozdíl od jiných modelů automobilky. Jestli je ale tady zakopaný pes...









Kvůli problematické převodovce PowerShift má Ford na krku hromadnou žalobu majitelů vozů Focus či Fiesta Sedan
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole Manzi, 20. Vostatek včera 19:28
- Superbiky v Doningtonu včera 17:22
- Fabio Di Giannantonio nejrychlejším v pátek včera 16:24
- Vietti Top, 7. Salač včera 16:17
- David Muňoz první v Moto3 včera 16:13
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 5 hodinamiHyundai zaměstnává v Evropě slušné mimoně. Tento říká, že manuály „nikdo nechce” a spalovací sporťáky jsou vedle elektromobilů „zklamání”
včeraRenault udělal z Dacie další vlastní model. Stvořil tak hezčí, výkonnější a vybavenější auto, které bude pořád levné
včeraTo už dnes ani prestižní evropské automobilky neumí nabídnout lákavé auto? Na novinkách devastují vše, včetně designu
včeraChorvatský poník pro jeden trik stanovil hromadu světových rychlostních rekordů, všechny jsou na jedno brdo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva