Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie změní nejvyšší povolenou rychlost na silnicích. Neuvěříte, jakým směrem
9.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S ohledem na evoluci posledních dekád je těžko pochopitelné, že limity rychlosti zůstávají stejné jako v 70. letech. Ve Francii je změní, ale jak...
Již mnohokrát jsme zmínili, že překračování povolených rychlostních limitů rozhodně nevede k vyššímu počtu dopravních nehod. Právě naopak mnohé studie poukazují na skutečnost, že tam, kde je dodržování legislativy důsledně vyžadováno, počet havárií narůstá. Více než tragickým způsobem se o tom kupříkladu nedávno přesvědčili obyvatelé britského městečka Bath, kde byla v minulých letech snížena rychlost z 30 mil v hodině na 20 (ze 48 km/h na 32 km/h).
Radní daného městečka očekávali, že to povede k menšímu množství fatálních nehod, jenže hned v sedmi zónách ze třinácti, kde ke snížení rychlosti došlo, nastal pravý opak. Zastupitelstvo tak nyní muselo přiznat svou chybu a dodalo, že by velmi rádo rychlost navýšilo zase zpět na původní úroveň. K tomu ovšem nemůže dojít, neboť opatření pro snížení rychlosti vyšlo na 25,4 milionu korun a podobné výdaje by stál zpětný krok. Danou sumu ale již město v rozpočtu nemá.
Jmenovali jsme přitom pouze jeden konkrétní případ, věřte však, že po celém světě jich existuje více než dost, aby se zákonodárci konečně probrali a začali opravdu konat pro dobro lidí, kteří je zvolili. To bychom ovšem chtěli vyloženou utopii, což ostatně dokládá i nový vývoj ve Francii. Před Vánoci se v zemi galského kohouta začalo mluvit o tom, že by maximální povolená rychlost na veřejných komunikacích mimo dálnice byla snížena z 90 na 80 km/h. Politici v čele s premiérem Edouardem Phillippem se oháněli růstem počtu smrtelných nehod a tím, že je potřeba v dané věci něco udělat.
„Pokud nepopularita povede k záchraně lidských životů, pak chci být nepopulární,“ uvedl Phillippe. Jeho slovům bychom přitom mohli zatleskat, pokud by byla spojena se smysluplným řešením. Jak se však ukazuje, o redukci počtu smrtelných nehod o 350 až 400 ročně tu však jde až ve druhém či možná třetím sledu. Na prvním místě jsou, jak se asi dá čekat, peníze. Francie totiž počítá s tím, že snížení rychlosti přinese do rozpočtu na pokutách přinejmenším 335 milionů Eur (cca 7,148 miliardy korun). To je již nemalá suma, za kterou ona nepopularita také možná stojí.
Náklady na zavedení nových rychlostních limitů jsou přitom vedle očekávaných příjmů takřka mizivé. Dle propočtů by nahrazení 20 tisíc dopravních značek a přeprogramování statických radarů na zhruba 400 tisících kilometrech francouzských okresek mělo vyjít na 5 až 10 milionů Eur (106,7 až 213,4 mil. Kč). Pokud by tedy změna vyšla na spodní hranici nákladů, zamíří v prvním roce do kapsy francouzské vlády na pokutách sedm miliard korun. V letech dalších se pak toto korýtko jen prohloubí.
Jsme tedy vskutku zvědavi, zda snaha o motoristické výpalné, tedy pardon, o záchranu životů dosáhne kýženého záměru. Příliš s tím ale nepočítáme, loňský počet obětí (3 477) spíše naroste, jak se ostatně svého času stalo i u nás - lidé budou zase více sledovat tachometr a méně vozovku. Dodat pak jen lze, že rychlostní limit bude snížen k 1. červenci letošního roku. Pokud se tedy chystáte na letní dovolenou do Francie, počítejte s tím, že vám cesta zabere více času. Prognózy do budoucna navíc nejsou zrovna příznivé, neboť v plánu je i snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích ze 130 na 120 km/h, se stejnou motivací...

S těmito limity je možné počítat ve Francii nyní...
...od 1. července však na okreskách začne platit osmdesátka. I když na mnoha místech již na instalaci nových dopravních značek došlo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
před 10 hodinamiJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
dnesDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejčtenější články
Mercedes po poprasku okolo motorů BMW říká, je odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
16.9.2025Šéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
17.9.2025Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
17.9.2025Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
17.9.2025SsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
17.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.16. 22:19 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch