Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací

Země, která dala světu Bugatti, Alaina Prosta a všechny úžasné motory Renaultu by snad mohla k výjimečným autům projevovat o trochu více úcty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací

11.10.2017 | Petr Prokopec | 17 příspěvků

Země, která dala světu Bugatti, Alaina Prosta a všechny úžasné motory Renaultu by snad mohla k výjimečným autům projevovat o trochu více úcty.

Francii má většina turistů zafixovanou jako zemi dobrého vína a památek, ze kterých oči přecházejí. Na druhé straně jde ovšem také o stát, kde tempo udávají více či méně levicoví politici. A ti nejsou zrovna nakloněni lidem, jejichž příjmy přesahují průměr. Proto byla v 80. letech minulého století zavedena daň z bohatství, ryzí majetková daň. Ta prošla několika změnami (chvíli se také neplatila vůbec), ve své poslední podobě ale danila prakticky veškerý majetek občanů v hodnotě nad 1,3 milionu Eur sazbou 1,5 procenta.

To z ní jako nic v zemi, kde odvedeme do státní kasy klidně 50 % vydělaných peněz na dani z příjmu a všech „pojištěních” (ve skutečnosti jinak pojmenovaných daních), kde se platí DPH 21 % a kde při tankování benzinu platíme jednu daň, druhou daň i daň z daně zdaněnými penězi. Ale pozor, to nejsou majetkové daně, musíte něco vydělat nebo utratit, abyste platili, musíte zkrátka něco dělat. Majetková daň znamená, že platíte, i když sedíte doma ve svém vlastním domě postaveném z vlastních zdaněných peněz a po nikom nechcete vůbec nic. Sazba 1,5 % je v takovém kontextu až krutá, neboť za nějakých 67 let „prodaníte” celý svůj majetek, rozumějte zaplatíte hodnotu veškerého svého majetku podruhé.

Že je takové zdanění nespravedlivé, věděli všichni a mezi nimi i nový prezident Emmanuel Macron. Vcelku nečitelný, ale sympatický člověk kdysi dělal kontrolora na finančním úřadě, pak sám vydělal desítky milionů korun jako investiční bankéř, pak seděl v levicové vládě a pak se přidal k pravolevé politické straně. Ten na počátku svého volebního období oznámil, že tuto kontroverzní daň zruší a skutečně tak učinil. Ze strany ryzích socialistů ale následovala nemalá kritika, prý je to prezident horních deseti tisíc lidí. Jen málokdo si asi uvědomil, že Macron pouze zastavil odliv bohatých lidí ze země, který neprospívá vůbec nikomu. A lid nadšený do stávkování se ke kritice rád přidal.

Macron tlak neustál a původní daň nahradí jinými. Nejprve měla být daň z bohatství nahrazena jen daní z nemovitého majetku, tím nicméně zdanění „unikají“ jachty, luxusní automobily a šperky. Ty jsou socialisty předkládány jako symboly vykořisťování, útlaku a nadvlády malé hrstky lidí nad běžným obyvatelstvem.

Vláda se tak nyní rozhodla zdanit i takový majetek a argumentuje tím, že vlastnictví těchto komodit nikterak nepřispívá k národní ekonomice. A to je naprosto absurdní. Však už fakt, že si někdo koupí třeba Bugatti Chiron, přispěje francouzské ekonomice. Mimo jiné proto, že to francouzská automobilka (třebaže vlastněná Němci), ale i kdyby ne, bude to tak. Každé luxusní auto musí někdo oněm bohatým lidem prodat, někdo jej musí servisovat, musí se do něj tankovat palivo, kupovat si pneumatiky (u Bugatti mimochodem výlučně od Michelinu) a tak podobně. Nepřispívají tímto bohatí lidé ekonomice více než dost? Bezpochyby ano - čím více takových aut se ve Francii prodá, tím se „běžný lid” bude mít lépe.

Bohatí lidé koupí supersportovního vozu domácí ekonomiku podporují daleko více než třeba ti motoristé, kteří sáhnou po elektromobilu či plug-in hybridu, na jehož koupi navíc dostanou dotaci. V jejich případě totiž stát namísto příjmu může počítat pouze s výdaji, neboť vedle příspěvku na pořízení existují také úlevy na parkování apod. Obdobné je to ostatně u jachet i šperků, čehokoli, co si někdo za vydělané peníze koupí. Je v nejvyšším zájmu Francie jako takové, aby se podobných věcí ve Francii kupovalo a provozovalo co nejvíce a zdanění jde přesně proti tomu. Jenže většina lidí je vidí jen jako symbol vykořisťování, jejich majitelům pouze závidí a požaduje, aby jim vláda alespoň trochu zkomplikovala život. Že tím ve výsledku ubližují hlavně sami sobě, už nedohlédnou.

Je skoro neuvěřitelné, kolik úspěšných firem v Hexagonu za těchto podmínek vzniklo, i těch automobilových. Když už se to ale stalo, mohla by snad Francie směrem k nim a jejich výdobytkům projevovat více úcty. Místo toho proti autům opakovaně táhne a toto je jen další útok stejným směrem. A je absurdní, jako všechny předcházející...

Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 1 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 42Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 2 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 43Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 3 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 44Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 4 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 45Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 5 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 46Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 6 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 47Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 7 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 48Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 8 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 49Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 9 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 50Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 10 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 51Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 11 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 52Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 12 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 53Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 13 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 54Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 14 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 55Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 15 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 56Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 16 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 57Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 17 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 58Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 18 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 59Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 19 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 60Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 20 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 61Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 21 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 62Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 22 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 63Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 23 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 64Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 24 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 65Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 25 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 66Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 26 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 67Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 27 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 68Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 28 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 69Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 29 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 70Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 30 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 71Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 31 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 72Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 32 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 73Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací - 33 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 74
Francouzská vláda má pocit, že takové Bugatti Chiron nikterak nepřispívá domácí ekonomice. Zjevně zapomíná, že jde o francouzský vůz, který bylo třeba někde vyrobit, který je třeba servisovat či dotankovávat. Pokaždé přitom míří značná část peněz od jeho majitele k dalším lidem čí přímo do státního rozpočtu

Zdroj: The Independent

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše