Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací
11.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Země, která dala světu Bugatti, Alaina Prosta a všechny úžasné motory Renaultu by snad mohla k výjimečným autům projevovat o trochu více úcty.
Francii má většina turistů zafixovanou jako zemi dobrého vína a památek, ze kterých oči přecházejí. Na druhé straně jde ovšem také o stát, kde tempo udávají více či méně levicoví politici. A ti nejsou zrovna nakloněni lidem, jejichž příjmy přesahují průměr. Proto byla v 80. letech minulého století zavedena daň z bohatství, ryzí majetková daň. Ta prošla několika změnami (chvíli se také neplatila vůbec), ve své poslední podobě ale danila prakticky veškerý majetek občanů v hodnotě nad 1,3 milionu Eur sazbou 1,5 procenta.
To z ní jako nic v zemi, kde odvedeme do státní kasy klidně 50 % vydělaných peněz na dani z příjmu a všech „pojištěních” (ve skutečnosti jinak pojmenovaných daních), kde se platí DPH 21 % a kde při tankování benzinu platíme jednu daň, druhou daň i daň z daně zdaněnými penězi. Ale pozor, to nejsou majetkové daně, musíte něco vydělat nebo utratit, abyste platili, musíte zkrátka něco dělat. Majetková daň znamená, že platíte, i když sedíte doma ve svém vlastním domě postaveném z vlastních zdaněných peněz a po nikom nechcete vůbec nic. Sazba 1,5 % je v takovém kontextu až krutá, neboť za nějakých 67 let „prodaníte” celý svůj majetek, rozumějte zaplatíte hodnotu veškerého svého majetku podruhé.
Že je takové zdanění nespravedlivé, věděli všichni a mezi nimi i nový prezident Emmanuel Macron. Vcelku nečitelný, ale sympatický člověk kdysi dělal kontrolora na finančním úřadě, pak sám vydělal desítky milionů korun jako investiční bankéř, pak seděl v levicové vládě a pak se přidal k pravolevé politické straně. Ten na počátku svého volebního období oznámil, že tuto kontroverzní daň zruší a skutečně tak učinil. Ze strany ryzích socialistů ale následovala nemalá kritika, prý je to prezident horních deseti tisíc lidí. Jen málokdo si asi uvědomil, že Macron pouze zastavil odliv bohatých lidí ze země, který neprospívá vůbec nikomu. A lid nadšený do stávkování se ke kritice rád přidal.
Macron tlak neustál a původní daň nahradí jinými. Nejprve měla být daň z bohatství nahrazena jen daní z nemovitého majetku, tím nicméně zdanění „unikají“ jachty, luxusní automobily a šperky. Ty jsou socialisty předkládány jako symboly vykořisťování, útlaku a nadvlády malé hrstky lidí nad běžným obyvatelstvem.
Vláda se tak nyní rozhodla zdanit i takový majetek a argumentuje tím, že vlastnictví těchto komodit nikterak nepřispívá k národní ekonomice. A to je naprosto absurdní. Však už fakt, že si někdo koupí třeba Bugatti Chiron, přispěje francouzské ekonomice. Mimo jiné proto, že to francouzská automobilka (třebaže vlastněná Němci), ale i kdyby ne, bude to tak. Každé luxusní auto musí někdo oněm bohatým lidem prodat, někdo jej musí servisovat, musí se do něj tankovat palivo, kupovat si pneumatiky (u Bugatti mimochodem výlučně od Michelinu) a tak podobně. Nepřispívají tímto bohatí lidé ekonomice více než dost? Bezpochyby ano - čím více takových aut se ve Francii prodá, tím se „běžný lid” bude mít lépe.
Bohatí lidé koupí supersportovního vozu domácí ekonomiku podporují daleko více než třeba ti motoristé, kteří sáhnou po elektromobilu či plug-in hybridu, na jehož koupi navíc dostanou dotaci. V jejich případě totiž stát namísto příjmu může počítat pouze s výdaji, neboť vedle příspěvku na pořízení existují také úlevy na parkování apod. Obdobné je to ostatně u jachet i šperků, čehokoli, co si někdo za vydělané peníze koupí. Je v nejvyšším zájmu Francie jako takové, aby se podobných věcí ve Francii kupovalo a provozovalo co nejvíce a zdanění jde přesně proti tomu. Jenže většina lidí je vidí jen jako symbol vykořisťování, jejich majitelům pouze závidí a požaduje, aby jim vláda alespoň trochu zkomplikovala život. Že tím ve výsledku ubližují hlavně sami sobě, už nedohlédnou.
Je skoro neuvěřitelné, kolik úspěšných firem v Hexagonu za těchto podmínek vzniklo, i těch automobilových. Když už se to ale stalo, mohla by snad Francie směrem k nim a jejich výdobytkům projevovat více úcty. Místo toho proti autům opakovaně táhne a toto je jen další útok stejným směrem. A je absurdní, jako všechny předcházející...
Francouzská vláda má pocit, že takové Bugatti Chiron nikterak nepřispívá domácí ekonomice. Zjevně zapomíná, že jde o francouzský vůz, který bylo třeba někde vyrobit, který je třeba servisovat či dotankovávat. Pokaždé přitom míří značná část peněz od jeho majitele k dalším lidem čí přímo do státního rozpočtu
Zdroj: The Independent
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 11 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz