Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Frankfurtský autosalon je u konce s dechem, letos se koná možná naposled
16.9.2019 | Petr Prokopec
Rychlý spád bere situace okolo velkých autosalonů, které kdysi neodmyslitelně patřily ke kolotoči představování automobilových novinek. Teď už nepatří a přichází na to stále více výrobců i médií.
Frankfurtský autosalon je stále v plném proudu, své brány zavře až tuto neděli 22. září. Otázkou však je, zda se vůbec někdy ještě otevřou. Výrobci stále častěji řadí zpátečku, a to nikoli primárně kvůli výdajům s účastí spojených, investice do takové věci se jim nevyplatí. Svět se změnil, zejména mladé již neláká okukování aut, které se navíc musí obejít bez doprovodu hostesek.
Ve světle těchto skutečností vlastně není ani překvapením, že letošní Frankfurt působí jen jako stín své někdejší podoby. Počet vystavovatelů se letos snížil o 20 procent - tedy o rovnou pětinu - na zhruba 800 firem. Celková plocha zastavěná stánky se srazila o 16 procent na 168 tisíc metrů čtverečných. Třeba Ferrari, přestože Italové v posledních dnech představili dvě dvě novinky, kabriolety F8 Spider a 812 GTS, budete v hesenské metropoli hledat marně.
Nissan si pak rovnou z automobilové show dělá legraci, a místo aby svůj Juke druhé generace představil v Německu, raději postavil „vlastní autosalon” v polích Francii. BMW sice nezašlo tak daleko a do Frankfurtu dorazilo, ovšem výstavní plocha i rozpočet se oproti minulému ročníku snížily o takřka dvě třetiny. Konkurenční Mercedes pak stánek pro veškeré své značky včetně Smartu zredukoval o 30 procent. Je tak zřejmé, že tento tradiční formát odhalování novinek netáhne.
Otázkou je, co bude dál. Někdejší šéf Opelu Karl Thomas Neumann je toho názoru, že letošní ročník byl definitivně tím posledním a žádný další Frankfurt už nebude. Bývalá hlava německého Fordu, Bernhard Mattes, na druhou stranu naznačuje, že se pracuje na změně strategie. Výrobci totiž požadují, aby spíše než na nové vozy byl v příštích letech kladen důraz spíše na koncepce budoucí mobility. Mimo to jsou toho názoru, že show by měla být putovní a její pořádání by měla na starosti různá německá města.
Dá se však předpokládat, že i kdyby organizátoři autosalonu uposlechli a vytvořili zcela nový typ autosalonu, šlo by beztak o poslední záchvěv před smrtí. Stačí si uvědomit, že Frankfurt je na tom bídně, přestože se střídá s Paříží. Snaha o ještě více „kočovnou show“ by velmi pravděpodobně selhala, navíc je otázkou, jaká města by vůbec mohla nabídnout nejen samotná výstaviště, ale také dostatečné parkovací plochy, zázemí, hotelové kapacity či v neposlední řadě letiště.
„Význam autosalonů se změnil. V budoucnosti bude důraz méně kladen na samotný produkt a více na technologii,“ uvedl k tématu finanční šéf BMW Nicolas Peter. Tím udeřil hřebíček na hlavičku. Daná změna ovšem vede fanoušky aut spíše k internetu, kde si vše mohou vychutnat daleko lépe a navíc z klidu domova. Nemusí se tedy plahočit stovky kilometrů do obrovských hal, kde přes zástup podobně smýšlejících lidí vysněnou novinku jen horko těžko zahlédnou.
Pokud si navíc uvědomíme, že na internet se začíná přesouvat i nákup aut, kdy řada lidí již ani nepotřebuje testovací jízdu, pak je skutečně zřejmé, že autosalony se staly přežitkem. Některé jako Ženeva s námi budou ještě několik dalších let a možná skutečně přežijí hlavně díky změně formátu. S většinou je ale amen, zájem o ně je prostě příliš malý.
Nakonec, také my jsme kdysi po léta přinášeli velmi podrobná zpravodajství ze všech hlavních světových autosalonů, loni jsme s tím ale přestali, protože vás to prostě přestalo zajímat - žádný jiný důvod to nemělo. I na to evidentně přichází stále více médií, neboť pokrytí letošního Frankfurtu z této strany bylo vlažné, třebaže v předchozích letech byla média IAA poměrně dost věrná. Z takové spirály nemůže pro tento autosalon vzejít nic dobrého.
BMW sice do Frankfurtu dorazilo s řadou novinek, výstavní plocha stánku značky se však vůči minulosti zmenšila o takřka dvě třetiny
Mercedes pak sice vypadal v plné síle, ovšem také u třícípé hvězdy došlo na 30procentní redukci rozpočtu i výstaviště
Spousta značek pak chyběla zcela. Například Nissan si dokonce z Frankfurtu utahuje a říká, že je lepší postavit si stánek s novinkou v polích, aspoň to vyjde levněji
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch