Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Google pracuje na konkurenci pro Uber, Uber chce autonomní vůz jako Google
4.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Google je investorem Uberu, přesto mu chce postavit konkurenci. Chytré karty Google ve smartphonech také mají podporovat Lyft, nikoliv Uber.
Společnost Uber, provozující aplikaci pro podporu spolujízdy, má po celém světě relativně dost problémů. Zmiňme například loňské protesty v některých evropských městech či spory s konkurenčním Lyftem; zrovna zde si ale nemají obě firmy moc co vyčítat, protože podle dostupných informací mají lokty ostré podobně. Přesto však Uber rozšiřuje své pole působnosti, a to od loňského léta i v České republice.
K věcem, které vedení této společnosti nedají spát, se dost možná v blízké budoucnosti zařadí i jeden z jejich největších investorů, internetový gigant Google. Podle nových zpráv totiž Google pracuje na vývoji vlastní ride-sharingové služby velmi podobné Uberu. Postup je prý dokonce v takovém stádiu, že zaměstnanci Googlu už takovéto služby využívají, dost možná v rámci testování, a i představenstvo Uberu už údajně vidělo screenshoty mobilní aplikace, která bude sloužit pro obsluhu novinky.
Google přitom patří k největším investorům Uberu. V srpnu roku 2013 do společnosti vložil 258 milionů dolarů (tehdejším kurzem přes 4,8 miliardy korun) a další peníze přilil o zhruba rok později. V představenstvu Uberu také sedí šéf právního oddělení Googlu a viceprezident pro korporátní rozvoj David Drummond.
Právě od něj se prý společnost Uber dozvěděla o tom, že Google pracuje na konkurenci. Představenstvo Uberu nyní podle nejmenovaného zdroje, na který odkazuje agentura Bloomberg, zvažuje, že Drummonda pořádá o rezignaci. Je to pochopitelné, jelikož v případě, že by Google spustil vlastní konkurenci pro Uber, nastal by v jeho případě ohromný střet zájmů.
Pro Uber nicméně znamená možnost konce spolupráce s Googlem skutečný problém. Google je totiž technologicky velmi schopná společnost s kapsami plnými peněz. Mobilní aplikace Uberu také používá Mapy Google, takže Google má nebo snadno může mít k dispozici nepřeberné množství dat o tom, kde, kdy a kam si lidé objednávají od Uberu odvoz. A kdyby najednou Uber nemohl Mapy Google používat, což je nepravděpodobné, ale ne zcela vyloučené, musel by se uchýlit k jiným, často citelně horším online mapám.
Uber nicméně není v rozkolu mezi ním a Googlem zas tak pasivní. Před nedávnem se jeho generální ředitel Travis Kalanick nechal slyšet, že budoucnost taxislužeb je v autonomních vozidlech. Právě na tomto poli se Google velmi silně angažuje, už testuje i prototypy vlastního auta, ne jen upravené sériové vozy. A třebaže by Uber mohl s Googlem spolupracovat i zde, nečiní tak - spojil se s univerzitou Carnegie Mellon, domovem např. vesmírného vozítka Mars Rover, na stavbě vlastního autopilota.
Že spojenectví mezi Googlem a Uberem možná skončí, naznačuje i velká aktualizace Chytrých karet Google (orig. názvem Google Now). Tyto karty, označované jako mobilní osobní asistent, budou umět v blízké budoucnosti - aktualizace by se měla objevit v řádu týdnů - zobrazit i informace z přidružených aplikací. Těch jsou zatím asi čtyři desítky a patří sem například AirBnb, Waze, TripAdvisor, The Guardian nebo The Economist. A jsou tu i asi dvě taxikářské společnosti - a Lyft, největší konkurent Uberu. Ten však na seznamu chybí, alespoň prozatím.
Není příliš pravděpodobné, že by se Uberu a Carnegie Mellon University podařilo dostat na silnice produkční vozy s autopilotem dříve nebo i souběžně s Googlem. Přes přinejmenším diskutabilní motivaci Chrise Urmsona, šéfa projektu autopilota u Googlu, je internetový gigant s vývojem docela daleko, i když do konce této dekády se použitelný autonomní vůz asi očekávat nedá.
Na druhou stranu, postavit konkurenta Uberu se Googlu asi podaří mnohem snáze, zejména má-li možnost jej zvýhodnit v Chytrých kartách Google a na podobných místech. Jak současný vývoj bude pokračovat, se zatím nechme překvapit.



Chytré karty Google podporují "kníratý" Lyft namísto Uberu, kam Google investoval (ilustrační foto)
Zdroje: Bloomberg, Tech2, Google
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejčtenější články
Technik Jaguaru a Astonu si splnil sen. Dal v práci výpověď, založil si vlastní automobilku a teď ukázal vlastní sporťák s motorem V12
25.7.2025Elektromobily i po letech na trhu dál katastroficky ztrácí hodnotu, majitelé čelí už po roce i víc než 40procentním propadům
26.7.2025Volkswagen má plán, jak se zachránit. Do dvou let chce začít konkurovat veřejné dopravě
26.7.2025Levné rodinné Hyundai pro 7 dostalo s faceliftem až brutální vzhled, při ceně od 340 tisíc Kč mu ale nikdo nic vyčítat nebude
26.7.2025Pád VW pokračuje. Zisk je dole znovu o 36 procent, klesá už i obrat, nového fackovacího panáka ale nikdo soudný nebere vážně
26.7.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 08.25. 06:26 - řidičBOB
- Onboard videa 08.24. 20:42 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.24. 16:28 - abgx1
- S větrem ve vlasech.... 08.24. 14:40 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.23. 20:12 - Stepan
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 08.23. 15:49 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000