Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Google nechce zveřejňovat údaje o testování autopilotů, nesouhlasí s úřady
26.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Autopiloty Googlu působí více potíží, než se zdálo. Odmítá odhalit třeba data o převzetí kontroly člověkem.
Internetový gigant Google nechce být zcela otevřený o tom, jak se mu daří - či občas spíše nedaří - testovat své autopiloty. Na světlo světa se dostaly jeho požadavky na kalifornský Úřad motorových vozidel (Department of Motor Vehicles, DMV), ve kterých zpochybňuje nutnost a dokonce i vhodnost poskytování požadovaných údajů.
Jinými slovy, chce si některá tajemství nechat pro sebe. Vysvětlení Rona Medforda, šéfa bezpečnosti autonomních vozidel Googlu, zní, že „příliš široké spektrum údajů by nadměrně zatěžovalo jak vývojáře, tak i DMV (...) a mohlo by znamenat problémy pro DMV, protože nemá dostatečné znalosti ke správné interpretaci těchto dat”. To může být částečně pravda, dost možná to ale také znamená, že nezveřejnit všechno by se Googlu prostě hodilo do krámu.
DMV chce po vývojářích například údaje o nehodách. Medfordův názor zní, že v případě dopravních nehod by mělo být nutno hlásit jen ty, které se stanou, když je auto v samočinném režimu, nikoliv v režimu řízení člověkem. Tento požadavek je dost zvláštní, vezmeme-li v potaz, že podle dostupných informací se prototypy Googlu dostaly za 1,1 milionu kilometrů jen do jediné nehody, drobného ťukance, který se stal ve chvíli, kdy řídil člověk. A v tu chvíli, alespoň teoreticky, bylo auto Googlu obyčejným autem, které řídí člověk - takovým, jakých po kalifornských silnicích jezdí miliony.
Co by si dále Google rád nechal pro sebe, jsou data o tzv. odpojeních (disengagements), jak nazývá chvíle, kdy to autopilot vzdá a přenechá řízení na člověku. To už je zajímavější. Přestože Google tvrdí, že naprostá většina případů přenechání kontroly nad vozem člověku je ve chvílích, kdy žádný problém nehrozí, nějaký důvod to mít musí. Jistě, mohou to být banality, např. místa, pro která Google zatím nemá mapy, ale také to mohou být nestandardní a potenciálně nebezpečné situace v provozu. A také nemusí převzetí kontroly iniciovat auto, ale řidič - rychlým zásahem, kterým třeba odvrátí nehodu.
Nebo může být předání kontroly nad vozem člověku zapříčiněno počasím. Již delší dobu je známo, že senzory mají problémy ve chvílích, kdy není úplně hezké počasí. Například když prší a za auty se tvoří vodní tříšť, čidla nevidí téměř nic. A testování na sněhu, kdy můžete zapomenout na jízdní pruhy a jak vozovka, tak příkop mají stejnou barvu, ještě ani nezačalo. V každém případě to jsou věci, které nepřiznat není tak úplně v pořádku.
Google ospravedlňuje své požadavky také snahou o něco jako ochranu obchodního tajemství. „Tyto informace jsou tajné, zejména ve fázi testování před uvedením produktu na trh. Zveřejnění by mohlo znamenat velkou finanční ztrátu pro Google,” napsal Medford.
Ostatní automobilky, které na kalifornském území testují své autopiloty, tedy General Motors, Chrysler, Volkswagen a Mercedes, s požadavky úřadů podle dostupných informací neměly tak velký problém, aby kvůli tomu iniciovaly odpor. S některými body výtek Googlu však souhlasily, například s nutností hlásit úplně všechna převzetí kontroly člověkem. Internetový gigant v tom tedy buď má více peněz, nebo má s autopiloty větší trable, než to podle růžových zpráv posledních měsíců vypadalo.
Google uvedl, že většina jejich požadavků nebyla nijak reflektována. Testování bude pokračovat dál, ale nedá se očekávat, že by se Google tak snadno vzdal. 46 amerických států zatím stále nemá legislativu upravující testování autopilotů v provozu. Případný přesun z Kalifornie by pro Google asi problém nebyl.
Samozřejmě neodsuzujeme snahu o nesouhlas s úřady o jejich požadavcích, jen nám konkrétně tyto zprávy příliš nedodávají důvěru v autopiloty Googlu. A pokud se také počítáte k těm 85 % lidí, kteří vloni v listopadu nevěřili autonomním vozidlům postaveným společnostmi jako Google nebo Microsoft, takovéto zprávy vaše přesvědčení určitě nevyvrátí.
Vedení týmu autopilotů Google stojí před testovacím Lexusem RX. Zcela vlevo ředitel Chris Urmson, zcela vpravo šéf bezpečnosti Ron Medford
Prototyp autonomního vozu Googlu má očividně stále velmi daleko nejen k dokonalosti, ale k i rozumné použitelnosti
Zdroj: Quartz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch