Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat

S novými technologiemi přichází i nové hrozby. Imunní vůči nim není ani Autopilot Tesly, v jehož případě stačí technika za necelých 13 tisíc korun, abyste jej doslova poslali na scestí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat

25.6.2019 | Petr Prokopec

S novými technologiemi přichází i nové hrozby. Imunní vůči nim není ani Autopilot Tesly, v jehož případě stačí technika za necelých 13 tisíc korun, abyste jej doslova poslali na scestí.

Poloautonomní řízení se u nových aut stává pomalu normou, jakkoliv říci to zatím lze jen u lepších modelů prestižních značek či u vrcholných verzí aut mainstreamových výrobců. Dá se však předpokládat, že za pár let bude jistou formou autopilotu osazen pomalu každý automobil. To bychom na jednu stranu mohli uvítat, neboť to některé přesuny může usnadnit, nicméně stejně jako všechny novinky, i tato má svá rizika.

Řeč je o útocích hackerů, kteří mohou vůz vybavený takovými systémy mnohem snáze ovládnout. Zatím nevíme o případu, kdy by podobné zneužití vedlo k nehodě, to ale neznamená, že už k němu nedošlo, jen pravá příčina nemusela být identifikována. Že auto takto vládnout lze, jasně dokládají aktivity „hodných hackerů”, kteří výsledky svého bádání ukazují veřejnosti. Jakkoliv se tedy automobilky snaží proměnit v moderní firmy, kde elektronickému zabezpečení se věnuje hned několik divizí sepisujících desítky milionů řádek kódů, hackerům stačí vybavení za pár tisícovek korun. S ním pak klidně pošlou vaše auto do zdi, navzdory všem ubezpečujícím prohlášením výrobce.

Že to nejsou plané obavy, nejnověji dokázala firma Regulus Cyber. Ta si vzala na paškál vozy Tesly, zejména pak Model 3 osazený systémem Navigate on Autopilot. Ten užívá data GPS a mapy Googlu, aby dokázal jasně určit, ve kterém jízdním pruhu by se vůz měl nacházet a kdy by kupříkladu měl sjet z dálnice. Mimo to je samozřejmě osazen senzory monitorujícími okolí, jež mají na starosti samotnou autonomní jízdu. Přesto ani taková výbava nebyla pro počítačové experty překážkou.

Firma Regulus Cyber si za 400 dolarů (cca 9 080 Kč) pořídila zařízení měnící signál GPS a za dalších 150 USD (3 410 Kč) rušičku online signálu. Následně byla na střechu kalifornského elektromobilu umístěna malá anténa s dosahem jednoho metru, jež měla simulovat externí útok. Ten byl vydařený, neboť Model 3 měl po dálnici zamířit rychlostí 95 do nejbližšího města. Sjet měl na výjezdu vzdáleném 2,5 kilometru od začátku testu. Nicméně narušení signálu GPS vedlo ke zcela jinému scénáři.

Vůz provedl manévr přesně tak, jak byl naprogramován. Zpomalil tedy, jakmile se přiblížil výjezdu, zároveň došlo i na aktivaci směrového světla. Problémem však byla skutečnost, že reálný sjezd z dálnice neměl ještě několik kilometrů přijít, zatímco vůz byl toho názoru, že bude sjíždět již za pouhých 152,4 metru. A to skutečně i udělal, namísto na vedlejší komunikaci naštěstí skončil na nouzové odstavné ploše. Řidič v tu chvíli jen přihlížel a zmatení mohlo klidně vést k nehodě - stačí, aby hackeři nasměrovali vůz místo odstavné plochy do pevné překážky.

Tesla již v reakci na test uvedla, že vůči kyberhrozbám je náchylný jakýkoliv vůz, který je systémem GPS osazen. A že jakékoliv ovlivňováni signálu je federálním zločinem. Tato slova rozporovat rozhodně nechceme, ovšem je třeba si uvědomit, že i vražda je federálním zločinem, přesto k nim ale dnes a denně dochází. Pořízení rušičky a zařízení ovlivňující signál GPS je přitom levnější než nákup zbraně, navíc veškeré systémy jsou dostupné a legální.

Můžete sice namítnout, že k ošálení palubní techniky bylo třeba umístit anténu na střechu vozu, nicméně ta skutečně měla pouze suplovat externí útok. K tomu může dle firmy Regulus Cyber dojít rovněž bezdrátově, přičemž závisí jen na zařízeních, které máte k dispozici. Pokud ovšem do hry zařadíte i zesilovač, bavíme se o pásmu několika kilometrů, ve kterém můžete způsobit naprostý chaos a řetězové havárie. Stačí jen upravit datovou mapu a tu poslat všem.

Firma proto s odpovědí Tesly není příliš spokojena, zvláště když ta sama sebe považuje za lídra na poli autonomních technologií. Ty ale evidentně neprůstřelné nejsou, pročež je třeba se začít ptát, jak hodlá automobilka zabezpečit ta auta, u kterých má být možný již zcela autonomní režim bez nutnosti držet ruce na volantu. Při současné míře zabezpečení totiž můžete být vydáni na milost komukoliv, pro koho pistole bude příliš primitivním prostředkem útoku.


Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 1 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 01Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 2 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 02Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 3 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 03Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 4 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 04
Že Tesla Model 3 nedokáže odolat zařízení za pár tisíc, jenž vysílá falešný signál GPS...

Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 5 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 05Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 6 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 06Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 7 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 07Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 8 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 08Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 9 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 09Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 10 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 10Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 11 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 11Hackeři našli levnou cestu, jak na dálku donutit Teslu Model 3 klidně i nabourat - 12 - Tesla Model 3 Regulus Cyber 2019 prvni sada 12
...dokázali experti z firmy Regulus Cyber. Ti si vzali na paškál i Model S, u kterého taktéž zjistili mnohé problémy, ač systémem Navigate on Autopilot vybaven není

Zdroj: Regulus Cyber

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše